Permalänk
Medlem

Köpråd till tjejen hjälp!

Jo såhär är det, tjejen ska köpa en ny bärbar. Hon har snöat in sig på en Macbook Pro. Jag tycker inte hon ska lägga 10000 på den datorn och istället köpa en pc för några tusen under. (hon ska precis flytta till en egen lägenheten så hon behöver lägga pengar på annat).

Nu till min fråga jag har hittat följande dator http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=723368 undrar om någon där ute har koll på komponenterna eller tom har datorn i fråga.

Hon ska använda datorn till skolan (gärna rätt lång batteritid 5 timmar+), kanske spela lite sims (tjejer alltså:), annars surfar hon mest.

Jag har kollat mest på 13,3" eftersom batteritiden oftast då är bättre + den blir lättare att bära med sig till skolan (hon pendlar).

Ja vad tror Ni, är samsungen ett klockrent val eller finns det andra val där ute? (budget ligger runt 7-8 tusen).

Tack på förhand

Adrian

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Hjälpsam

Ehrm, tror det ger mindre huvudvärk, mer batteritid och generellt bättre användarupplevelse med en MB, frågan är dock om hon behöver en MB Pro :/

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Den vita Macbooken är inte ett alternativ?

Permalänk
Medlem

hm

det är ju de, hon har liksom snöat in sig på just den för att hennes kompis har en sådan. Alltså visst hon kan ju köpa den, handlar mest om att det blir 3-4 tusen extra för ju en mac. Jag kommer inte kunna hjälpa henne med diverse problem osv osv. Så huvudvärken kommer nog tyvärr bli större med en mac just i det här fallet. Den vita är den äldre va? vet inte om hon var så sugen på just den jag får kolla.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid övertyga henne senare att installera windows på macbooken

Permalänk
Medlem

hehe

ah hahaha eller hur

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Hedersmedlem

De släpper inte alltid nya versioner av den vita och Pro samtidigt, men den är oavsett inte nämnvärt äldre. Sämre byggkvalitet och lite lägre prestanda är väl de egentliga nackdelarna med den vanliga, men jag tror fortfarande den hade funkat bra till din flickvän.

Permalänk
Medlem

Kanske en Asus bättre en Samsung http://www.dustinhome.se/pd_5010464505.aspx

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kör på en Macbook.

Perfekt för tjejer och mig själv

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av capefear:

Tack för tipset, har spanat på den. Tyvärr har den ju ingen optisk enhet

aa har ju kollat den infon, enda jag inte kan hitta är batteritiden. Men den borde väl ligga runt 6h+. tack ändå för infon

Skrivet av alindvall:

Kör på en Macbook.

Perfekt för tjejer och mig själv

haha eller hur, verkar som jag övertalat henne för samsungen. Återkommer med hur allt slutar

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

Hej
Vad jag tycker är att en PC är bra, Macbook är du väldigt låst till allt som är Apple om du förstår vad jag menar. Okej du kan ju modifiera om den men då får du allt veta vad du gör. Medan på PC finns det ett större utbud. Sedan gå inte på det att Macen är stabilare på det ena eller det andra, bara rent försäljningsknep. 10k på en instegs Mac säger jag bara nej tack, för samma peng på PC får du bättre saker för. tips kan ju vara att titta på en HP 13 tummars, snygga och har allt man behöver och så sparar du en slant. Bara ett tips http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4855077 finns andra liknande orkade bara inte leta just nu.

MVH

Buddaz