Möjligt nyköp: Laptop för föräldrar för surfande

Permalänk
Medlem

Möjligt nyköp: Laptop för föräldrar för surfande

Jag gjorde tidigare ikväll en tråd i en annan forum del om att mina föräldrars laptop gått sönder. Efter en del diskussion verkar vi överens om att det blir ett nyköp.

De letar efter en laptop som primärt kommer användas för att surfa på nätet, köpa tågbiljetter och sköta bankärenden. De vill också kunna koppla datorn till sin 44" TV via HDMI för att se på bilder och ibland film.
De spelar inga spel eller sköter några andra avancerade program hemma, båda av dem gör datorrelaterat arbete på sina jobb.

Min mor har lite problem med synen och därför bör skärmen vara minst 15", men större är inget minus. Batteritid och kvalité är det viktigaste. Absolut inte vrålprestanda.

Finns det några laptops som levereras med mer än 1 års fabriksgaranti? Har inte hittat. Tidigare hade de en Acer och den har inte varit särskilt bra, har haft låg kvalité och känts rätt plastig.

Budgeten då? Ja inga dyrare grejjer, tror de hellre lägger pengarna på andra saker. Säg en maxbudget på 5000.

Sist, finns det några nya laptops som säljs utan operativsystem? Har Windows 7 från högskolan så det känns onödigt att betala för OS.

EDIT: Stavning.

MvH

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Hej
Låter lite som min egen morsa, de egenskaper som du söker efter fast hon aldrig använder till tv. Mest till surf och hennes eget företag då office såklart. Mitt alternativ är HP du kommer inte att bli besviken, de håller länge och är bättre än Acer, är ingen försäljare om du nu tror det. Acer enligt mig är det sämsta du kan köpa. Jag är inne på min andra HP dator (bärbart), den första jag hade, hade jag i minst 3 år, min morsa har haft sin HP i minst 4år. Min gamla dator från HP funkar fortfarande fast hårddisken har kollapsat, används inte längre nu när man har en dator som är 1 år gammal. Har för mig att de flesta nya bärbara i dag har hdmi men då måste man koppla egen sladd till ljudet, brukar bara enbart bild om du förstår. Angående Windows är jag lite osäker men det verkar som i de vanliga butikerna kommer det med, gissar på om du köper datorn i en renodlad databutik så kan du nog säkert få den utan Windows. Andra märken som kan vara intressanta i samma prisklass: Asus, Compaq ägs av HP har jag för mig och Fujitsu siemens som verkar vara populära.

MVH

Buddaz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Har kollat på just den faktiskt, tycker också den ser väldigt lockande ut!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Hej
Kolla in den här sidan.
http://www.billigteknik.se/c/barbara-datorer/laptop-15-16-tum... nu valde jag 15-16 tum.

MVH

Buddaz