Permalänk

AM3 utdaterad sockel?

Tjena!

Har planer på att köpa en speldator men känner mig väldigt osäker på vilken plattform jag bör välja. Har en budget på max 6500 kr och vill gärna ha en så framtidssäker dator som möjligt. Är det isåfall smartast med min budget att satsa på AM3, eller är det bara dumt med tanke på att det ändå är en såpass gammal sockel? Hur länge kommer den egentligen hålla? Hur länge kommer en 955a hänga med och prestera bra i de nyaste och mest krävande spelen? Med tanke på att jag enbart kommer använda datorn till spel och inte några tunga program eller så kanske det kommer funka fint ändå och att 1156 eller 1155 sockeln endast är en onödig investering? Skulle det vara någon större skillnad i prestanda om man skulle jämförde t.ex. Phenom II 955/ i5 760/ i5 2500 i spel som WoW, BF:BC2, Metro 2033, Just Cause 2, GTA IV osv. tillsammans med ett Asus Radeon HD 6850? Eller är det ändå grafikkortet som drar gränsen? Och hur skulle det vara med 2 st HD 6850 i CF, fortfarande grafikkorten som sätter gränsen eller skulle en 955a flaska i det fallet och skulle man få mycket högre prestanda med övriga processorer?

All hjälp uppskattas, Mvh

Visa signatur

AMD Phenom II x4 955 3,2GHz ~ Corsair 2x2GB 1600MHz XMS3 ~ ASUS Radeon HD 6850 ~ MSI 870A-G54 ~ 500GB Samsung Spinpoint F3 ~ CM HAF 912 Plus ~ Corsair TX 650W ~ CM Hyper 212 Plus
BenQ 21,5" G2222HDL LED ~ Microsoft SideWinder X4 ~ Microsoft IME 3.0 ~ Creative Fatal1ty HS-800

Permalänk
Medlem

955 är en helt ok CPU, men både i5 760 och i synnerhet Sandy brigde är en hel del bättre, men dyrare
AMD byter sockel om några få månader och dessa CPU (bulldozer) som kommer, kommer inte passa på AM3

Tycker väl inte 1155 är helt onödig då livslängden kommer vara längre på denna än nuvarande AM3.
men tveksamt om man kan klämma in Sandy brige inom budget

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

955 är en helt ok CPU, men både i5 760 och i synnerhet Sandy brigde är en hel del bättre, men dyrare
AMD byter sockel om några få månader och dessa CPU (bulldozer) som kommer, kommer inte passa på AM3

Tycker väl inte 1155 är helt onödig då livslängden kommer vara längre på denna än nuvarande AM3.
men tveksamt om man kan klämma in Sandy brige inom budget

Men jag menar ren spel prestanda, kommer fpsen verkligen variera så mycket mellan dessa olika processorer?

Visa signatur

AMD Phenom II x4 955 3,2GHz ~ Corsair 2x2GB 1600MHz XMS3 ~ ASUS Radeon HD 6850 ~ MSI 870A-G54 ~ 500GB Samsung Spinpoint F3 ~ CM HAF 912 Plus ~ Corsair TX 650W ~ CM Hyper 212 Plus
BenQ 21,5" G2222HDL LED ~ Microsoft SideWinder X4 ~ Microsoft IME 3.0 ~ Creative Fatal1ty HS-800

Permalänk
Medlem
Skrivet av krabban95:

Men jag menar ren spel prestanda, kommer fpsen verkligen variera så mycket mellan dessa olika processorer?

955 kommer räcka till, bra CPU till sitt pris, och moderkort hittar man ganska billigt också
2500K kostar ca 2000:- 955 går lös på knappt 1300:- moderkort något billigare för AMD
summa man spar nån tusenlapp, och skillnaden kan man se lite här
http://www.anandtech.com/bench/Product/88?vs=288

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Är ingen expert men inte många spel som använder sig av speciellt många kärnor.

955 har 4 kärnor vilket gör att den kommer hänga i spelbranschen ett tag till.

BFBC2 är det enda spel jag vet som tar på sig många kärnor?

Permalänk
Medlem

Här är ett paket jag satte ihop innan idag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/106949/2011-01-10

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Skrivet av cirderf:

Här är ett paket jag satte ihop innan idag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/106949/2011-01-10

Behöver ingen hjälp med paket men tack ändå.

Visa signatur

AMD Phenom II x4 955 3,2GHz ~ Corsair 2x2GB 1600MHz XMS3 ~ ASUS Radeon HD 6850 ~ MSI 870A-G54 ~ 500GB Samsung Spinpoint F3 ~ CM HAF 912 Plus ~ Corsair TX 650W ~ CM Hyper 212 Plus
BenQ 21,5" G2222HDL LED ~ Microsoft SideWinder X4 ~ Microsoft IME 3.0 ~ Creative Fatal1ty HS-800

Permalänk
Medlem

955:an kommer hänga med ett tag utan tvekan. Sandy Bridge processorerna ger betydligt mycket mer kräm, men jag skulle inte säga att de är prisvärda för spel då nästan allt hänger på grafikkortet. Jag vill inte använda ord som att 1155 är framtidssäkert eftersom vad som helst kan hända framöver. Det är inte omöjligt att AMD kommer och biter Intel i häcken med sina nya processorer senare under året.

Sockel AM3 kommer att hållas vid liv tills AMD kommer med sin nya arkitektur vilket de inte har gjort ännu. Om man måste använda ord som "framtidssäkert" så är det bättre att satsa på AM3 än 1156 då denna redan har hunnit bli utdaterad. Ggustavsson tog i lite väl med att säga att i5 760 är "hel del bättre" då den presterar ganska likvärdigt med 955:an i spel.

Permalänk
Skrivet av Hraf:

955:an kommer hänga med ett tag utan tvekan. Sandy Bridge processorerna ger betydligt mycket mer kräm, men jag skulle inte säga att de är prisvärda för spel då nästan allt hänger på grafikkortet. Jag vill inte använda ord som att 1155 är framtidssäkert eftersom vad som helst kan hända framöver. Det är inte omöjligt att AMD kommer och biter Intel i häcken med sina nya processorer senare under året.

Sockel AM3 kommer att hållas vid liv tills AMD kommer med sin nya arkitektur vilket de inte har gjort ännu. Om man måste använda ord som "framtidssäkert" så är det bättre att satsa på AM3 än 1156 då denna redan har hunnit bli utdaterad. Ggustavsson tog i lite väl med att säga att i5 760 är "hel del bättre" då den presterar ganska likvärdigt med 955:an i spel.

Sandy Bridge är i dagsläget lite overkill för spel i och med att det för det mesta är grafikkortet/grafikkorten som ändå är begränsande om man kör hyfsat hög upplösning (1920x1080 och uppåt), så långt kan jag hålla med dig.
Däremot är det lite lustigt att du i samma andetag hävdar att Sandy Bridge inte är "framtidssäker". Hur tänker du då? De är ju uppenbart overkill i dagsläget och presterar odiskutabelt bäst, det borde rimligtvis innebära att de är de mest framtidssäkra av de processorer som vi har i dagsläget, eller hur?
Även om AMD's Bulldozer skulle visa sig vara lika bra eller bättre, så är väl SB fortfarande framtidssäker, då den levererar mer prestanda än vad du behöver (för spel), eller?

s1156 är mycket riktigt ersatt i.o.m. s1155 och socketen är väl inte direkt förstahandsvalet man skall satsa på om man tänkt uppgradera processorn, det håller jag med om.

Däremot är faktiskt i5 760 rätt mycket bättre än Phenom II x4 955 rent råprestandamässigt och de båda processorerna presterar endast lika i de fall som grafikkortet utgör begränsningen (vilket är fallet rätt ofta om man inte har high-end grafikkortslösningar).
Så det är alltså spelprestandamässigt de för de mesta presterar rätt lika (om man nu inte sitter med en high-end grafikkortslösning) för en normalanvändare.

Vill man ha en prisvärd och lättklockad processor för spel, så är en Phenom II x4 955 ett bra val i många fall (särskilt om man mest spelar FPS-spel och inte RTS som Civ5, då dessa ofta är grafikkortsbelastande snarare än CPU-belastande). Detta då den i dagsläget är tillräckligt kraftfull för att leverera data till även hyfsat high end grafiklösningar (särskilt då överklockad).
Dock är väl knappast AM3 heller en direkt "framtidssäker" plattform, då Bulldozer skall göra entre' om ett halvår, men man har åtminstone fler processorer att uppgradera till med AM3 än med s1156.

Fast i dagsläget är det väl ingen som köper s1156 egentligen, då s1155 precis har introducerats och den utpresterar s1156 och finns till rätt lågt pris dessutom.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Apropå titeln. När kommer am3+ korten? Förlåt för lite OT

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Bulldozer kommer vara bakåtkompitabel med AM3 så AM3 är framtidssäkert. Det är ju främst det som AMD är så bra på. Bakåtkompitabelt alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Sandy Bridge är i dagsläget lite overkill för spel...

Långt svar på mitt korta inlägg.

Vad gäller vad som är eller inte är framtidssäkert beror helt på hur man definerar just "framtidssäkert". Intel kan som innan göra en fuling och släppa en ny sockel för deras nästa processor och då är Sandy Bridge inte framtidssäkert ur uppgraderingssynpunkt. AMD kan även visa en betydligt bättre prestanda med deras nya processorer och vipps så är Sandy Bridge inte så speciellt längre. Därav menar jag att det är mer prisvärt att köra med 955:an om man endast ska pyssla med spelande.

i5 760 är såklart lite bättre än 955:an i råprestanda, men är det en speldator lär man inte märka någon direkt skillnad även i mer processorintensiva spel. I diverse benchmarks är det faktiskt inte en speciellt stor skillnad mellan processorerna heller, ungefär samma poäng med minimal fördel till i5 i Cinebench, wPrime, Gimp etc. Däremot är det inget snack om att i5:an utklassar 955:an med marginal ifall bägge skulle vara överklockade till 4GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Bulldozer kommer vara bakåtkompitabel med AM3 så AM3 är framtidssäkert. Det är ju främst det som AMD är så bra på. Bakåtkompitabelt alltså.

Nej Bulldozer kommer inte funka i am3 moderkort

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Nej Bulldozer kommer inte funka i am3 moderkort

Sant, tänkte fel då det är AM3+ som är bakåtkompitabel med AM3 processorer

Permalänk

Tack för alla svar! Någon som vet ungefär när lanseringen kommer? Har dom satt något datum än? Har bara hört under första halvåret. Vettefan om jag orkar vänta så länge med mitt datorköp så det blir väl att slå till med AM3 ändå kanske. Kan ju bara sälja av processorn och moderkortet när de inte längre duger till

Visa signatur

AMD Phenom II x4 955 3,2GHz ~ Corsair 2x2GB 1600MHz XMS3 ~ ASUS Radeon HD 6850 ~ MSI 870A-G54 ~ 500GB Samsung Spinpoint F3 ~ CM HAF 912 Plus ~ Corsair TX 650W ~ CM Hyper 212 Plus
BenQ 21,5" G2222HDL LED ~ Microsoft SideWinder X4 ~ Microsoft IME 3.0 ~ Creative Fatal1ty HS-800

Permalänk
Medlem
Skrivet av krabban95:

Tack för alla svar! Någon som vet ungefär när lanseringen kommer? Har dom satt något datum än? Har bara hört under första halvåret. Vettefan om jag orkar vänta så länge med mitt datorköp så det blir väl att slå till med AM3 ändå kanske. Kan ju bara sälja av processorn och moderkortet när de inte längre duger till

Min dator är sönder atm och det är troligtvis moderkortet så jag vettefan vad jag ska göra alltså. Jag orkar inte vänta ett halvår med att köpa ett nytt moderkort. Ska man köpa ett billigt som bara funkar och absolut inte mer än de?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av alteam:

Min dator är sönder atm och det är troligtvis moderkortet så jag vettefan vad jag ska göra alltså. Jag orkar inte vänta ett halvår med att köpa ett nytt moderkort. Ska man köpa ett billigt som bara funkar och absolut inte mer än de?

Jsg skulle nog kostat på mig ett hyfsat moderkort och en bra processorkylare om du inte redan har det. Då kan du ju klocka upp din processor och ha en rigg som håller ett bra tag. Man måste ju inte uppgradera för att det kommer en ny plattform (även om det är roligt ).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ett ord: Sandy Bridge!

Sen skulle jag köpa ett bra grafikkort till en början istället för att köpa 2 halvbra. Så kör du på 955:an, som är nog för dagens spel men låååååångt ifrån lika snabb som en överklockad 2500K så skulle jag köpt ett bra grafikkort men kanske ett moderkort som stödjer CF för en möjlig uppgraderingsväg.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770