BRA Tips på alternativa material till dammfilter.

Permalänk
Medlem

BRA Tips på alternativa material till dammfilter.

Nej, här finns inga tips tyvärr. Jag vill dock att vi diskuterar detta. Gillar inte damm i lådorna och eftersom jag inte gillar vattenkyslning osv, så tycker jag att dammfilter på datorlådans utsida är det utmärkta lösningen. Bara att dammsuga en gång i veckan!

Det måste finnas något i handeln, som till exempel tyg, nät eller något förbaskat billigt attiralj som skulle kunna funka helt utmärkt som dammfilter och dessuom är lätt formbar efter önskemål då man bygger/moddar. Vill inte heller köpa sånnadär "fläktfilter" som finns vissa datorbutiker.

Ja, jag vet, nylonstrumpor.. men nej! Först och främst så är cellerna för små, och de hindrar märkvärdigt med flöde. Och visst går det att spänna ut men innan man når bra resultat så börjar strumpan bli för skör och kan lätt brista/behöva ersättas. Sen är det inte speciellt snyggt med all tejp på ens bygge!

Ett ställe jag tänkte kolla var fiskebutik, för de har väl nät av olika slag? Några tips?

Permalänk
Skrivet av meltra:

Nej, här finns inga tips tyvärr. Jag vill dock att vi diskuterar detta. Gillar inte damm i lådorna och eftersom jag inte gillar vattenkyslning osv, så tycker jag att dammfilter på datorlådans utsida är det utmärkta lösningen. Bara att dammsuga en gång i veckan!

Det måste finnas något i handeln, som till exempel tyg, nät eller något förbaskat billigt attiralj som skulle kunna funka helt utmärkt som dammfilter och dessuom är lätt formbar efter önskemål då man bygger/moddar. Vill inte heller köpa sånnadär "fläktfilter" som finns vissa datorbutiker.

Ja, jag vet, nylonstrumpor.. men nej! Först och främst så är cellerna för små, och de hindrar märkvärdigt med flöde. Och visst går det att spänna ut men innan man når bra resultat så börjar strumpan bli för skör och kan lätt brista/behöva ersättas. Sen är det inte speciellt snyggt med all tejp på ens bygge!

Ett ställe jag tänkte kolla var fiskebutik, för de har väl nät av olika slag? Några tips?

Jag brukade åka ner till macken och låna deras högtryck och blåsa ur min, men sen tröttnade jag och köpte en egen och det ångrar jag inte en sekund

Permalänk
Skrivet av meltra:

Nej, här finns inga tips tyvärr. Jag vill dock att vi diskuterar detta. Gillar inte damm i lådorna och eftersom jag inte gillar vattenkyslning osv, så tycker jag att dammfilter på datorlådans utsida är det utmärkta lösningen. Bara att dammsuga en gång i veckan!

Det måste finnas något i handeln, som till exempel tyg, nät eller något förbaskat billigt attiralj som skulle kunna funka helt utmärkt som dammfilter och dessuom är lätt formbar efter önskemål då man bygger/moddar. Vill inte heller köpa sånnadär "fläktfilter" som finns vissa datorbutiker.

Ja, jag vet, nylonstrumpor.. men nej! Först och främst så är cellerna för små, och de hindrar märkvärdigt med flöde. Och visst går det att spänna ut men innan man når bra resultat så börjar strumpan bli för skör och kan lätt brista/behöva ersättas. Sen är det inte speciellt snyggt med all tejp på ens bygge!

Ett ställe jag tänkte kolla var fiskebutik, för de har väl nät av olika slag? Några tips?

Tjena!
Jag brukar gå till gamla hederliga? Konsum. I deras och andra kedjors sortiment kan man köpa sk rengöringsduk, liknar mkt ovansidan på en disksvamp, dvs det gröna eller ibland vita sträva materialet som man brukar hälla lite diskmedel på innan man börjar diska. Finns i just grönt och vitt, har för mig att det finns 3-5 st i en förpackning där varje ex är ca 4 ggr större än det sträva på disksvampen. Tycker detta funkar utmärkt som fläktfilter till div pc, är dessutom lätt att klippa eller skära till önskad storlek. Skulle du behöva riktigt tunna filter kan du gå till färghandeln och köpa sk glasfibermatta. Extremt tunt filterliknande material, när jag nån gång anv sånt har jag klippt till och använt 2-3 st bitar som ett och samma filter då de små hålen i materialet släpper in för mkt damm om man endast anv 1 st som filter. Vill du lägga lite mer pengar på filter kan du gå till en fläktfirma och fråga efter filter till badrumsfläkt/utsug, betydligt dyrare alternativ dock....
Fridens
P-V

Permalänk
Medlem

Högtalartyg ifrån biltema, väldigt formbart och du kan i princip själv bestämma tätheten genom att strecha ut tyget.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

eller så går du å köper dammfilter... från tex valfri vvs-firma dom har säkert olika täthet, eller biltema, filter till bilar brukar ju vara färdigveckat så filterytan e markant större än arean det täcker, detta gör att motståndet blir mycket mindre...

Permalänk
Medlem

möjligtvis bitar av nylonstrunpor eller högtalartyg i flera lager typ 3 st av högtalartyget

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

nylonstrumpa doppad i matolja (o urkramad)
Bara att slänga när det är smutsigt

Permalänk
Medlem

söker också nätfilter av detta slag så säg till om du/ni hittar nått säkert ställe att handla från:)

Permalänk
Medlem

Ingen lycka? Skulle behöva göra ett lite snyggare filter till mitt Arc chassi, har just nu en bit strumpbyxa fasttejpad över 180mm sidofläktplatsen. Skulle då också behöva en fyrkantig plastram några millimeter hög man kan spänna upp tyget på. Frågan är bara var man hittar sånt...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Ingen lycka? Skulle behöva göra ett lite snyggare filter till mitt Arc chassi, har just nu en bit strumpbyxa fasttejpad över 180mm sidofläktplatsen. Skulle då också behöva en fyrkantig plastram några millimeter hög man kan spänna upp tyget på. Frågan är bara var man hittar sånt...

Vad tror du om att själv bocka till en ram av tex en rostfri svetstråd? Finns i olika diametrar och har för mig att de är 1 m långa, vilket ju räcker i ditt fall. Borde gå att komma över på närmaste mekaniska verkstad el likn för en spottstyver.

Permalänk
Avstängd

för ett år sedan köpte jag ett väldigt fin maskigt stål nät som funkade väldigt bra, mins inte vad företaget hette men kan säkert ta reda på det om intresse finns.
Nätet var rostfritt och kunde användas för elektromagnetisk avskärmning.

Permalänk
Medlem

Jag har provat det här filtret. Det är skräp. Blockerar luftflödet helt och ljudnivån ökar märkbart.
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p6799_Nexus-fl...

Sedan har jag också två sådana här filter. Kommer inte ihåg om jag provade dem. Men kommer iaf inte ihåg hur de presterade. Ska hämta dem när jag är hemma näst och prova
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p1153_L-fterfi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag har provat det här filtret. Det är skräp. Blockerar luftflödet helt och ljudnivån ökar märkbart.
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p6799_Nexus-fl...

Sedan har jag också två sådana här filter. Kommer inte ihåg om jag provade dem. Men kommer iaf inte ihåg hur de presterade. Ska hämta dem när jag är hemma näst och prova
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p1153_L-fterfi...

Kan konfirmera den usla produkt som den första länken är, man får ta i om man själv med munnen ska kunna få igenom någon luft. Enda användningsområdet jag kan komma på för denna produkt är att använda plastramen som fläktgaller..

Den andra länken har jag en 120mm och en 140mm och de är mycket bättre enligt mig. De fångar inte så mycket dam men är väldigt snygga och hindrar sladdar och fingrar från att komma in i fläkten. Hindrar inte luften märkbart.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Jag kör med myggnät för fönster jag köpte hos min lokala tygaffär. tar det värsta och jag måste damsuga det typ varannan vecka så det fungerar, ska kanske dammsuga oftare oxå visserligen

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Myggnät tänkte jag också på. Ett annat alternativ är ju filter till köksfläkt. Ett sånt där svart/grått fettfilter kanske skulle funka, speciellt om man gör en konstruktion där man lätt kan ta ur det och skölja rent det i diskhon. Mediamarkt har såna i universalmodell som är tänkt att man ska klippa till själv och räcker nog till mer än ett chassi

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Ingen lycka? Skulle behöva göra ett lite snyggare filter till mitt Arc chassi, har just nu en bit strumpbyxa fasttejpad över 180mm sidofläktplatsen. Skulle då också behöva en fyrkantig plastram några millimeter hög man kan spänna upp tyget på. Frågan är bara var man hittar sånt...

Bygg en ram själv. Köp kolfiberlist hos nån hobbyhandlare. Kapa och limma med CA lim. Budgetalternativ är att bygga en ram av balsa (välj en hårdare kvalite). Limma med CA lim eller vitlim, lacka med vattenbaserad allmogefärg.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag säger bara DemciFlex. det bästa o smidigaste filtren som finns http://www.demcifilter.com/
(Finns i o köpa i flera svenska nätbutiker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 89nilmar:

Jag säger bara DemciFlex. det bästa o smidigaste filtren som finns http://www.demcifilter.com/
(Finns i o köpa i flera svenska nätbutiker)

Tyvärr finns det inga över 140mm i de svenska nätbutiker jag har hittat. Behöver ett som är minimum 180mm och ser ut som en kvadrat.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

hade vanligt dammfilter från jula och temeraturen steg ca 4-5 grader så jag tog bort skiten igen! kör med hederlig damsugare ca 3-4 gånger per år och har aldrig haft några problem med det! vissa hävdar att det sabbar din dator direkt så det är nått ni gör på egen risk men som sagt jag och flera mig använder den tekniken och har aldrig haft några problem pga det!

Visa signatur

HP Pavilion Elite HPE-330sc.Intel Core i7 860 / 2.8 GHz.RAM 6 GB.DDR3 SDRAM.ATI Radeon HD 5570grafikminneVideo4863 2GB.7.1-kanals surround.NA460 Watt.LG24"Win7Home64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av papajoe:

hade vanligt dammfilter från jula och temeraturen steg ca 4-5 grader så jag tog bort skiten igen! kör med hederlig damsugare ca 3-4 gånger per år och har aldrig haft några problem med det! vissa hävdar att det sabbar din dator direkt så det är nått ni gör på egen risk men som sagt jag och flera mig använder den tekniken och har aldrig haft några problem pga det!

Är väl bara att köpa en burk tryckluft och blåsa rent och sen ta dammsugaren utan att vara nära komponenter eller fläktar?

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Är väl bara att köpa en burk tryckluft och blåsa rent och sen ta dammsugaren utan att vara nära komponenter eller fläktar?

har faktiskt en burk trycklufft men det är det sjukt dåligt drag i så den. duger att blåsa ballonger med men inte att blåsa damm tyvärr:(

Visa signatur

HP Pavilion Elite HPE-330sc.Intel Core i7 860 / 2.8 GHz.RAM 6 GB.DDR3 SDRAM.ATI Radeon HD 5570grafikminneVideo4863 2GB.7.1-kanals surround.NA460 Watt.LG24"Win7Home64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av papajoe:

har faktiskt en burk trycklufft men det är det sjukt dåligt drag i så den. duger att blåsa ballonger med men inte att blåsa damm tyvärr:(

Men om man åker till en järnhandel och köper en burk CRC-luft så följer det ju med ett litet rörstycke så du får lite mer koncentrerad styrka, men det är klart, man kan inte blåsa för länge för då fryser burken tyvärr, men borde räcka för att blåsa ur flänsarna på grafikkort och processorkylare.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Men om man åker till en järnhandel och köper en burk CNC-luft så följer det ju med ett litet rörstycke så du får lite mer koncentrerad styrka, men det är klart, man kan inte blåsa för länge för då fryser burken tyvärr, men borde räcka för att blåsa ur flänsarna på grafikkort och processorkylare.

mm ja man kanske skulle införskaffa sig en sådan burk då! kan vara bra att ha att finputsa känsliga områden.

Visa signatur

HP Pavilion Elite HPE-330sc.Intel Core i7 860 / 2.8 GHz.RAM 6 GB.DDR3 SDRAM.ATI Radeon HD 5570grafikminneVideo4863 2GB.7.1-kanals surround.NA460 Watt.LG24"Win7Home64.