Pioneer visar laserbaserad HUD under CES 2011

Permalänk
Melding Plague

Pioneer visar laserbaserad HUD under CES 2011

Japanska Pioneer visar en laserbaserad Head-Up Display tänkt att användas i framför allt framtida bilar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det käns väldigt dumt att placera en karta rakt i synfältet, du kanske slipper missa din avfart men råkar istället dra in i någon på ett övergångsställe.

Permalänk
Medlem

Häftiga bananer!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Många biltillverkare använder ju redan liknande saker för att projicera hastighet/växel/varvtal etc

Så nytt är det inte, bara förbättring.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Tycker det käns väldigt dumt att placera en karta rakt i synfältet, du kanske slipper missa din avfart men råkar istället dra in i någon på ett övergångsställe.

Kolla på filmen som finns i källlänken. Där förklarar han att det som ritas upp är transparent och går där med att se igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Defender:

Kolla på filmen som finns i källlänken. Där förklarar han att det som ritas upp är transparent och går där med att se igenom.

Självklart är den transparent men blockerar fortfarande väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

har inte corvette redan hud.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag har hud...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Fanns en liknande sak att köpa till som extrautrustning när jag köpte min Dodge, men det verkar lite farligt om jag ska vara ärlig.
Och jag kan inte påstå att jag sitter och glor på min GPS fast att jag kör långa sträckor jag aldrig sett förut.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Saab har samma sak i sin nya 9.5:a. Verkar vara ganska diskret och tanken är ju just att man ska slippa titta ner på instrumenten och GPS:en.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

Prius gen 3 har HUD och gillade det skarpt. Tanken är väl att man ska kunna visa större saker men, det måste finnas en risk att man blockerar synfältet eller bara stör föraren.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Tror inte det tar lång tid innan en massa krav och regler ifrån trafikverket tillkommer, att dom måste vara transparenta osv. Då tror jag att jag tryggt hade kunna suttit mig i en sådan och dundrat i väg på en motorväg. Känns över huvutaget bättre än att ta ner ansiktet mot panelen

Dock vet jag inte hur mycket detta påverkar mig då jag bara övningskör än så länge...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HUD i alla dess former finns det ju gott om i bilspel. när man väl vant sig vid "bilden" så tror jag inte att det stör något.

Permalänk

Heh, sen när mjukvaran kraschar kan ju BSoD få en helt ny innebörd...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bubbleq:

Tror inte det tar lång tid innan en massa krav och regler ifrån trafikverket tillkommer, att dom måste vara transparenta osv. Då tror jag att jag tryggt hade kunna suttit mig i en sådan och dundrat i väg på en motorväg. Känns över huvutaget bättre än att ta ner ansiktet mot panelen

Dock vet jag inte hur mycket detta påverkar mig då jag bara övningskör än så länge...

Det finns redan massa krav för vad man får ha i framrutan och inte. Det får inte ens finnas ett litet stenskott framför föraren så jag har svårt att se att en stor karta skulle vara godkänd. De HUD som finns idag projicerar rätt lågt ner och är under den zon som måste vara fri. Sen är det rätt mycket skit samma om du tittar på en karta på en GPS eller på vindrutan. Fokus kommer ligga helt fel (i dubbel bemärkelse) i båda fallen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har funnits i BMW ganska länge så inget nytt direkt

Permalänk

Jo. Corvette hade HUD redan 1998 som tillval.

Skrivet av xyllian:

Tycker det käns väldigt dumt att placera en karta rakt i synfältet, du kanske slipper missa din avfart men råkar istället dra in i någon på ett övergångsställe.

Jo. Corvette hade HUD redan 1998.
Till att börja med så sitter ju inte informationen rakt framför nyllet på dig utan nånstans där de inte är ivägen, tex nere på rutan och brukar vara justerbart. Sen så är det fan säkrare. Du slipper dyka ner med ögonen till instrumentet för att kolla hastigheten.
Så jävulskt skönt att köra bilar med HUD

Permalänk
Medlem

Har testat köra nya saaben med HUD, Jag är helt klart en hudförespråkare!
Det är lite som att lira med OSD i spel, och vid mörkerkörning, då är detta hur kalasbra som helst, istället för att jag tittade ner på hastighetsmätaren så såg jag ett råddjur istället ;D. Sen att jag inte föredrar saab är en annan sak men herregud va skönt det är att köra med HUD!
Bara min mening Det är framtiden,!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Skrämmande

Man känner sig en aning skrämd när man läser många av era kommentarer ikväll. Det är inte instrumenten ni ska sitta och glo på när ni kör, det är Vägen!

Det här med att kolla på hastighetsmätaren, det vet jag var vanligt när man övningskörde för det var viktigt att lära sig att hålla tempot. Men om ni har haft körkort och bil ett tag, hoppas jag ni har lärt er att hålla tempot utan den.

vad är mer för några instrument ni kollar frenetiskt på under körningen?

Permalänk
Skrivet av petabyte:

Man känner sig en aning skrämd när man läser många av era kommentarer ikväll. Det är inte instrumenten ni ska sitta och glo på när ni kör, det är Vägen!

Det här med att kolla på hastighetsmätaren, det vet jag var vanligt när man övningskörde för det var viktigt att lära sig att hålla tempot. Men om ni har haft körkort och bil ett tag, hoppas jag ni har lärt er att hålla tempot utan den.

vad är mer för några instrument ni kollar frenetiskt på under körningen?

Stereån såklart!!!

Håller annars med dig att i början så kikade man frenetiskt på instrumentpanelen men nu kikar man bara efter polisen och fartkameror

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias90:

Stereån såklart!!!

Håller annars med dig att i början så kikade man frenetiskt på instrumentpanelen men nu kikar man bara efter polisen och fartkameror

Stereon ja, tack och lov att man inte har touchscreen på den än. jag skulle bli fullständigt galen om jag inte hitta volymkontrollen med handen. men de är bra du vet vad man ska kika efter, sträckan jag åker ett antal gånger per vecka har tre fartkameror totalt. Det enda dom kamerorna har bidragit med är att förstöra trafikrytmen, och nej det gäller inte mig, det gäller alla som åker den här vägen, för alla bromsar ner till 70 när den kameran dyker upp

Permalänk
Skrivet av petabyte:

Stereon ja, tack och lov att man inte har touchscreen på den än. jag skulle bli fullständigt galen om jag inte hitta volymkontrollen med handen. men de är bra du vet vad man ska kika efter, sträckan jag åker ett antal gånger per vecka har tre fartkameror totalt. Det enda dom kamerorna har bidragit med är att förstöra trafikrytmen, och nej det gäller inte mig, det gäller alla som åker den här vägen, för alla bromsar ner till 70 när den kameran dyker upp

De flästa fartkameror häromkring är försprayade

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Stereon ja, tack och lov att man inte har touchscreen på den än. jag skulle bli fullständigt galen om jag inte hitta volymkontrollen med handen. men de är bra du vet vad man ska kika efter, sträckan jag åker ett antal gånger per vecka har tre fartkameror totalt. Det enda dom kamerorna har bidragit med är att förstöra trafikrytmen, och nej det gäller inte mig, det gäller alla som åker den här vägen, för alla bromsar ner till 70 när den kameran dyker upp

Absolut bästa tillbehört till Stereon är "rattmonterad" fjärrkontroll, så snusktigt skönt att inte behöva flytta handen för å höja och sänka och liknande, saknar det varje gång jag sitter i en bil utan.
Touchscreen tror jag nog ändå är bättre än alla dessa snurrhjul som audi och bmw med flera börjat använda!

Haha ja dessa förbannade fartkameror, tillhör den minoritet ungdomar som håller sig (nåja) till fartgränserna och irreterar mig varje gång jag åker längs en väg med fartkamerar. Hur trafiksäkert är omkörning i 110, tvärnit till 70 vid fartkamera och sedan snabb accelaration till 110 igen.
Lägg hellre pengar på att förbättra våra usla vägar i detta land så hade de sänkt trafikolyckorna ordentligt.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

HUD'en i Corvette är så jävla sweet. Man kan ställa in vilken info den ska visa och den har shiftlight (bra att ha när man kör på bana och pressar till max).