Amd phenom II x4 955 am3 kopplas med am2+?

Permalänk

Amd phenom II x4 955 am3 kopplas med am2+?

Har skappat en annat tråd gällande detta, men ska försöka vara lite mer tydlig.
Har en packard bell ixtreme a7530 ncd. Lite osäker vilket moderkort jag har, men det är socket AM2+, och processorn är AM3. Finns det någon chans, med tanke på att det är en märkesdator, att det går att uppdatera bios? eller bör jag ge upp och köpa ett nytt moderkort? och så fall, passar ddr2 rammine i dem nyare moderkorten (annars blir det till att byta dessa också).

Permalänk

Processorn du anger kan köras på både AM2+ och AM3 moderkort.
DDR2 minnen kan köras på AM2+ men inte på AM3 moderkort (där gäller DDR3).
BIOS brukar kunna uppdateras men det förändrar inte moderkortstypen AM2+ till AM3.
http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/download

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Processorn du anger kan köras på både AM2+ och AM3 moderkort.
DDR2 minnen kan köras på AM2+ men inte på AM3 moderkort (där gäller DDR3).
BIOS brukar kunna uppdateras men det förändrar inte moderkortstypen AM2+ till AM3.
http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/download

Så det är bara för mig att koppla in processorn utan att något behövs göras i bios?

Permalänk

Nja det är inte så enkelt...du måste kolla om moderkortet stödjer just den processorn.
Kan vara att moderkortet stödjer den ...men att du i så fall måste uppdatera Bios.
Phenom II x4 955...brukar vara TDP 125W...inte alla AM2+ moderkort stödjer 125 watts processorer....har två sådana moderkort själv. Dessa är Retail moderkort inte från märkesdator. Märkesdatorer brukar ha begränsningar när det gäller uppgraderingar...detta bör du hitta i moderkortsmanualen eller på PackardBells hemsida.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Nja det är inte så enkelt...du måste kolla om moderkortet stödjer just den processorn.
Kan vara att moderkortet stödjer den ...men att du i så fall måste uppdatera Bios.
Phenom II x4 955...brukar vara TDP 125W...inte alla AM2+ moderkort stödjer 125 watts processorer....har två sådana moderkort själv. Dessa är Retail moderkort inte från märkesdator. Märkesdatorer brukar ha begränsningar när det gäller uppgraderingar...detta bör du hitta i moderkortsmanualen eller på PackardBells hemsida.

Du vill möjligvis inte sälja något av dessa moderkort? eller känner någon som vill precis som du skrev så stödjer inte min processor 125w

Permalänk

Tyvärr...de sitter i ungarna datorer...tänkte uppdatera deras CPUer till x4 955...men fick nöja mig med max 95W athlon x3 samt 80w x2...därav min kunskap i ämnet:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Tyvärr...de sitter i ungarna datorer...tänkte uppdatera deras CPUer till x4 955...men fick nöja mig med max 95W athlon x3 samt 80w x2...därav min kunskap i ämnet:)

Okej du vet möjligtvis inte något moderkort som skulle kunna passa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraaaanke:

Du vill möjligvis inte sälja något av dessa moderkort? eller känner någon som vill precis som du skrev så stödjer inte min processor 125w

Hej!

Jag har precis uppgraderat till Sandy Bridge idag, så jag har ett moderkort som passar din CPU som du kan få köpa om du vill. Skicka ett PM om du är intresserad så snackar vi vidare den vägen isåfall

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraaaanke:

Okej du vet möjligtvis inte något moderkort som skulle kunna passa?

Bara kolla upp på komplett eller inet med rätt socket ? Bara köpa något billigt moderkort med de funktioner du vill ha eller något dyrt allt upp till dig. Det brukar stå på informationen om de stödjer 140w 125w eller mindre.

Detta så länge grafikkortet är PCIe än internt för att blir det en dyrare historia.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.