Permalänk
Medlem

koppar rör!

fick en idé av en kompis igår om att använda koppar rör istället för vanliga silicon slangar!
funderar på om det skulle kunna bli bra!
vist det blir tyngre men jag har inte sett nån dator me det än!
lr så är det bara så att jag har missat dom bilderna!

Permalänk
Medlem

blir helt klart snyggare!

men om man jämför kopparrör med siliconslang så är kopparören rättså stela...jobbigt att byta moderkort tex, svårt att få den exakta passformen som man behöver.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Avstängd

Pallar inte leta upp bilder, men Mashie har koppar-rör/siliconslang i sin låda.
Han har koppar-rören i svängarna typ

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem

Hehe, "koppar rör"... Rätt rolig särskrivning

Permalänk
Medlem

Har sett några sådana byggen, och alla har haft korta slangstumpar i ändarna av rören vid cpu-block och pumpar (det var bara radiatorn och tanken som hos vissa satt direkt på kopparrören). Dels för att få det att passa (det är svårt att bocka rören med exakt millimeterprecision, och alla nipplar passar inte heller med kopparrör), dels för att inte knäcka CPU:n/sockeln när lådan rör sig lite (den skevar alltid litegrann när man t.ex. lyfter den). Dessutom gör det att man kan byta moderkort (där CPU:n garanterat inte sitter på exakt samma ställe) utan att behöva dra om rören.

Men om man gör det bra, blir det riktigt vackert...

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

då lär det ju bli att man använder siliconslang nära cpu och liknande! sitter just nu och väntar på sakerna! gillar inte att vänta

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör kopparrör i svängarna

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
Jag kör kopparrör i svängarna

http://www.laxrom.myip.org/ccwarlock/DATA/DSC00005.JPG

då köpte du färdig svängda kopparrör lr??
a det tål att tänkas på!

Permalänk
Medlem

CCWarlock
Bara en fundering, det borde porla lite friskt i din tank eller är det en liten slang innuti tanken? Ser ut som ett litet vatenfall

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
CCWarlock
Bara en fundering, det borde porla lite friskt i din tank eller är det en liten slang innuti tanken? Ser ut som ett litet vatenfall

det gjorde så innan jag fyllde på mer vatten

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Kör med varmglödgade kopparrör så är det inte så fruktansvärt svårt att bocka till dom så dom passar.

Permalänk
Medlem

Baztard's tips är bra. Glödgade rör är hur mjuka som helst. Går lätt att böja till rätt form. Bromsrör till bilar är till exempel glödgade och mycket mjuka, men kanske lite tunna för processorn, borde dock funka bra för chipset, HDD, etc... (tunna rör =snyggt) Gå till er lokala bildelshandlare... De brukar ha glödgade rör av flera olika dimensioner. Annars är det järnaffären som gäller.
Appropå bildelar.. En billig radiator kan man få på bilskroten. Men det vet nog alla nu..

För att rören inte ska belasta vattenblock etc. kan man göra en extra sväng på röret så att eventuella (mekaniska) spänningar i röret har någonstans att ta vägen.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

kopparrör får det bli. beställde chassi och kylare idag.
rören skall nog inte vara några problem att böja, släkten har jobbat med sånt så länge jag kan minnas

Visa signatur

asus a7n8x - deluxe :: xp2400@2185 (190x11,5) :: 256 twinmos pc3200 :: matrox millenium g400 :: 2x120gig :: lian li pc 71 :: vattenkylning