Hatknarkare och hatande spelare. Tråden som handlar om spel som föder egoism och hat.

Permalänk

Hatknarkare och hatande spelare. Tråden som handlar om spel som föder egoism och hat.

Hej jag har spelat LoL en stund och det är bara massa hat som sprids, vad tycker ni om spel där folk kallar varandra för fula ord och t.ex. överanvänder noobtermen konstant? Man måste ju gilla det om man spelar spelet. Att bli hatad och att sprida hat. Att bli arg och bli stressad och hela tiden bli mösstokig.

Vi människor har en ljuvlig och gruvlig del, och jag antar att det är den gruvliga delen som är och spelar och spökar.

Är en tendens hos "gamers" att vara beroende av saker? Eller är det det nuvarande mänskliga tillståndet som är på nedras? Vad tror du?

trevligare form på tråden nu tror jag
Permalänk

Jag blir också väldans arg ibland på andra spelare när jag "tävlar". Jag spelar inte sådanna spel så mycket längre.. Minecraft är inte tävlings inriktat utan rollspel och kreativitet med valfritt PvP som för det mesta är avstängt på servern man spelar på. Bra spel att ha för att lugna sig och bara spela.. Dock finns det vissa grejer man kan bli less på med Minecraft, t.ex att ramla ner i lava och dö/alla saker brinner upp.

Permalänk
Hedersmedlem

tävlingsinriktade spel har ju en tendens att röra upp känslor. Utan dessa hade ju inte tävlingsinstinkten triggats. Detta gäller inte bara för pang pang spel eller starcraft utan gäller såklart även för sporter. Schack har jag blivit riktigt sne över någon gång.

En annan intressant fråga angående människors konstiga val är att vi gillar skräckfilm. Vilka andra djur försätter sig medvetet i en hetsig och stressig position for fun? ;). Helt ologiskt beteende, men vi gillar väl inte bara endorfinkickar utan vi har väl lärt oss att även gå igång på adrenalin.

Massa tomt svammel kom ut där. Brukar vara mer strukturerad ser jag nu ;). Skit samma.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

tävlingsinriktade spel har ju en tendens att röra upp känslor. Utan dessa hade ju inte tävlingsinstinkten triggats. Detta gäller inte bara för pang pang spel eller starcraft utan gäller såklart även för sporter. Schack har jag blivit riktigt sne över någon gång.

En annan intressant fråga angående människors konstiga val är att vi gillar skräckfilm. Vilka andra djur försätter sig medvetet i en hetsig och stressig position for fun? ;). Helt ologiskt beteende, men vi gillar väl inte bara endorfinkickar utan vi har väl lärt oss att även gå igång på adrenalin.

Massa tomt svammel kom ut där. Brukar vara mer strukturerad ser jag nu ;). Skit samma.

Håller med om att det är ett ej rationellt beteende

men detta namnkallandet som sker... noob hit och dit...

Permalänk

Synd bara när man ger någon till exempel ett trevligt tips, och man ignoreras eller får ett drygt svar, brukar triggera ganska rejält det.

Vanlig MW2 konversation mitt i ett game:

-Jag: *name* can you please stop camping and move around abit instead?

-*name* : LOL WHINER.

-Jag: I'm not a "Whiner" i was simply asking kindly if you could move out of your corner.

-*name*: LOL I FUCK YOUR MOTHER.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D, Corsair 8Gb DDR3, Gigabyte radeon 6970,
Asus P8P67 Pro, Corsair H70, Corsair HX 750W 80+.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makerspace:

Håller med om att det är ett ej rationellt beteende

men detta namnkallandet som sker... noob hit och dit...

Mer vilda gissningar kommer här ;).

Jag tror ju att det är en hel del småungar som vill tuffa till sig och i chatter kan man säga vad man vill utan att någon kommer åt en. Inte konstigare än att ganska många går igenom en period i unga år när det är häftigt att spotta hela tiden eller svära hemma. För att testa gränser har vi en hel hög med gener till detta ändamål, och i verkliga livet måste man väl backa ibland men det behövs ju inte i en chat så syftet med att testa gränser försvinner lite samtidigt som att genetiken i våra kroppar ligger kvar och säger åt os att vara lite uppkäftig i unga år.

Seadn har vi säkert en del spelare som spelat ganska mycket och inte bryr sig om hur varje enskild match går och finner det lustigt att trolla lite när spelandet blir trist.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är anonymiteten som gör att spelare beter sig så.
Förr när man stod i arkadhallarna och tittade på någons storerbror som spelade, inte fan kallade man honom noob, whiner eller shitface. Eller när man spelade mot någon på SEGA, Nintendo 8-bit osv. Konsekvensen av att kalla någon något när det gäller spel har helt försvunnit när det gäller spel över nätet. Spelare som gör detta har byggt upp en slags trygghet i att dom sitter bakom en dator/konsol och den andra personen inte kan fysiskt nå en.
Visst är du kaxig på avstånd, men på nära håll håller du käften.

Harknarkande är för övrigt ett bra ord i detta sammanhang, just eftersom man sitter i trygghet blir det lätt att man spelar över sina reaktioner. Något jag inte tror är nyttigt i längden eller för, om man nu misstänker att det mest är minderåriga som håller på såhär, ens egen utveckling med sociala relationer då ditt beteende inte får någon konsekvens.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdroffe:

Synd bara när man ger någon till exempel ett trevligt tips, och man ignoreras eller får ett drygt svar, brukar triggera ganska rejält det.

Vanlig MW2 konversation mitt i ett game:

-Jag: *name* can you please stop camping and move around abit instead?

-*name* : LOL WHINER.

-Jag: I'm not a "Whiner" i was simply asking kindly if you could move out of your corner.

-*name*: LOL I FUCK YOUR MOTHER.

Frågan kommer då som ett brev på posten, varför lägger du dig i hur h*n spelar?
Jag kan också bli rätt ilsken när andra spelare tycker att jag skall spela som dom vill,jag spelar för mitt eget nöje, inte för att tillfredsställa någon okänd.
(dock håller jag mig för god till att slänga öknamn och personliga svordomar runt mig)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdroffe:

Synd bara när man ger någon till exempel ett trevligt tips, och man ignoreras eller får ett drygt svar, brukar triggera ganska rejält det.

Vanlig MW2 konversation mitt i ett game:

-Jag: *name* can you please stop camping and move around abit instead?

-*name* : LOL WHINER.

-Jag: I'm not a "Whiner" i was simply asking kindly if you could move out of your corner.

-*name*: LOL I FUCK YOUR MOTHER.

Det där ensamt är en anledning att spela black ops istället. Servrarna är väldigt billiga och sedan är det bara att kicka vederbörande så sköter sig resten en stund sedan. Anonymiteten gör att folk beter sig, i mw2 tillkommer dessutom det faktum att det är helt och hållet sanktionsfritt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Trodde det var allmänt känt att bara riktiga "noobs" kallar andra för just, noobs.....

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av frankof:

Frågan kommer då som ett brev på posten, varför lägger du dig i hur h*n spelar?
Jag kan också bli rätt ilsken när andra spelare tycker att jag skall spela som dom vill,jag spelar för mitt eget nöje, inte för att tillfredsställa någon okänd.
(dock håller jag mig för god till att slänga öknamn och personliga svordomar runt mig)

För att jag finner det irriterande, och det gör alla andra spelare också, samt att personen i fråga förstör spelet och följer inte objectives.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D, Corsair 8Gb DDR3, Gigabyte radeon 6970,
Asus P8P67 Pro, Corsair H70, Corsair HX 750W 80+.

Permalänk

80% av detta händer i cod spelen ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

80% av detta händer i cod spelen ;P

I BC2 har jag aldrig hört något "whine"...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

I BC2 har jag aldrig hört något "whine"...

Samma sak här (PC) har sett folk bli anklagade för fusk och svärord har man ju sett men vem bryr sig.
Väldigt sällan att folk blir klandrade för saker samt så spelar jag cod 4 på PC. Måste säga att det är väldigt bra community där dessutom inom snar tid kommer cod4 ha fler spelare än MW2, när alla lämnar skitspelet.

Dessutom kan jag säga att LoL är ett gratis spel, detta leder till att småungar börjar spela det. Jag är nog inte förvånad över att det är mycket whine där sedan kan jag säga att de flesta spelare kommer från 4chan. Jag är verkligen inte förvånad över att det är så där.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Som redan konstaterats är det olika ordalag beroende på vilket spel och vilken målgrupp spelet drar uppmärksamhet till.

Jag har aldrig gillat uttrycket noob ens i unga år. Just stavningen/böjningen av ordet ger mig kalla kårar. När jag var en sisodär 14-15 bast debuterade jag online-spelandets värld med Delta Force-serien. Där på den tiden skrev folk i alla fall newbie, vilket inte känns riktigt lika efterblivet. Sedan hoppade man över till CS och där upptäckte jag det frenetiska missbruket av ordet, och stavningar som n00b var ett vanligt förekommande.

Jag själv spelar LoL (till och från), och där snackar vi gnäll och glåpord så det heter duga. Spontant bör man ju tycka att eftersom det är en lagsport så bör man hjälpa istället för stjälpa. En positiv inställning och kommentarer som "GJ" kan göra underverk, prova! Det är väl en sisodär på sin höjd en av tio människor som förstår sig på det dock. Jag brukar sällan skriva i chatten om jag inte anser att det behövs (läser gör jag förstås hela tiden), utan mest fokuserar man på spelandet och ignorerar hormonstinna snorungars kommentarer.

Något jag alltid har i åtanke är att du aldrig ska argumentera med idioter. De drar ner dig till deras nivå och slår dig med erfarenhet. Otroligt klyschigt, men också otroligt sant.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Musikälskare

Man blir avtrubbad efter ett tag så man märker inte av det på samma sätt

Klart man ragar ibland, speciellt i HoN där whine/rage är en stor del av spelet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av makerspace:

Hej jag har spelat LoL en stund och det är bara massa hat som sprids, vad tycker ni om spel där folk kallar varandra för fula ord och t.ex. överanvänder noobtermen konstant? Man måste ju gilla det om man spelar spelet. Att bli hatad och att sprida hat. Att bli arg och bli stressad och hela tiden bli mösstokig.

Vi människor har en ljuvlig och gruvlig del, och jag antar att det är den gruvliga delen som är och spelar och spökar.

Är en tendens hos "gamers" att vara beroende av saker? Eller är det det nuvarande mänskliga tillståndet som är på nedras? Vad tror du?

testa HoN.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

I BC2 har jag aldrig hört något "whine"...

är ju massa gnäll på vapen, inte använda at mot människor, att folk bara campar, hoppar, osv owsv. så whine finns de.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)