Roccat lanserar spelmusen Kova[+]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

det låter aningen fort ja då ljudbarriären är 340.29 m/s^2

340.29 m/s

Med 340.29 m/s^2 när man till ljudbarriären på 1s från stillastående. Och det är ännu sjukare.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

det låter aningen fort ja då ljudbarriären är 340.29 m/s^2

Ljudets hastighet i luft är ungefär 340 m/s. m/s^2 är accerelation och har inget med hastighet att göra så länge du inte accelererar under en tidsperiod.

Skrivet av Piece of Cake:

Förstod inte riktigt vad det var du räknade ut...
BTW det är stor skillnad på G och g. g=gram
Och det med accelerationen, finns det nån tabell på det eller är nåt som du kommer ihåg? Om nu in betyder inches så låter 295m/s^2 som en åt he**e*e sjuk acceleration.

Nej. Du har lite fel. Tyngdaccelerationen skrivs med litet g. Lär dig din fysik.
G är prefixet Giga, en miljard.
g är gram när det handlar om enheter.
Om g står i en uträkning motsvarar g ungefär 9,81 m/s^2. Den kraft varmed jorden "drar" i dig hela tiden och konstant som du befinner dig på eller i närheten av jordytan.

När man pratar om g-krafter, som i fallet med nyheten, så är det ett slarvigt och vardagligt sätt att uttrycka acceleration. Denna acceleration motsvarar X gånger tyngdaccerelationen. 30 g är alltså 30 gånger tyngdaccelerationen. Man skriver 30 g istället för 290 meter*sekund^-2 för att det är lättare att förstå och sätta i ett sammanhang.

Oftast används dock g-krafter när man pratar om berg och dalbanor och då handlar det på sin höjd om 3 till 4 g. Du kommer alltså på sin höjd "väga" 3 till 4 gånger mer i till exempel dalen på en berg och dalbana.

Här har du accelerationen 30 g uttryckt på lite olika sätt.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=30g&a=*C.g-_*Unit.dflt-&...

Där har du klart och tydligt att 30 g motsvarar ungefär 11600 tum*sekund^-2.

Om vi för musen med dess maxhastighet, som var 130 tum*sekund^-1, åt höger och sedan börjar accelerera musen åt motsatt riktning tills maxhastigheten uppnåtts åt andra hållet kommer vi ha en hastighetsskillnad på 260 tum*sekund^-1

Som bekant är förändringen av hastigheten under den specificerade tidsperioden accelerationen: ∆v/t = a

∆v/t = a leder oss fram till att ∆v/a = t

Vi vet dessa värden:
∆v = 260 tum*sekund^-1
t = X sekund
a = 11600 mmeter*sekund^-2

260/11600 = 0,0224137931 sekunder

Learn to physics.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Nu förutsätter du att jag inte kan en massa saker som jag kan. Jag kan skillnaden mellan storheter och enheter. Dock så har jag inte arbetat med g-krafter i skolan än så därför har mitt enda möte med det uttrycket varit olika tidsskrifter vilket etsade fast ett (tydligen) felaktigt sätt att skriva det på. Jag hade inte en tanke på att det var 30*g som menades eftersom "G" framställdes som en enhet och inte som tyngdaccelerationskonstanten "g" som i Sverige ≈ 9,82m/s^2.
I vilket fall som helst så kom du fram till det som jag eftersträvade, att 30g är lite överdrivet iom att musen inte kan accelereras så mycket. Men du behöver inte överdriva åt andra hållet och se på mig som nybörjare inom fysik.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Nu förutsätter du att jag inte kan en massa saker som jag kan. Jag kan skillnaden mellan storheter och enheter. Dock så har jag inte arbetat med g-krafter i skolan än så därför har mitt enda möte med det uttrycket varit olika tidsskrifter vilket etsade fast ett (tydligen) felaktigt sätt att skriva det på. Jag hade inte en tanke på att det var 30*g som menades eftersom "G" framställdes som en enhet och inte som tyngdaccelerationskonstanten "g" som i Sverige ≈ 9,82m/s^2.
I vilket fall som helst så kom du fram till det som jag eftersträvade, att 30g är lite överdrivet iom att musen inte kan accelereras så mycket. Men du behöver inte överdriva åt andra hållet och se på mig som nybörjare inom fysik.

Jag gick igenom grundligt bara. Jag visste ju inte hur mycket du kunde, det var inte meningen att vara nedlåtande.

Man kan se på "g" i det här fallet som en enhet, på samma sätt som "bar" är en enhet för 100 kPa, eller ännu mer passande dess föregångare atmosfär, som är 101'325 Pa. Det är som jag sa ett sätt att åskådliggöra ofta väldigt stora krafter eller tal på ett sätt så att vi kan förstå dem.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag gick igenom grundligt bara. Jag visste ju inte hur mycket du kunde, det var inte meningen att vara nedlåtande.

Man kan se på "g" i det här fallet som en enhet, på samma sätt som "bar" är en enhet för 100 kPa, eller ännu mer passande dess föregångare atmosfär, som är 101'325 Pa. Det är som jag sa ett sätt att åskådliggöra ofta väldigt stora krafter eller tal på ett sätt så att vi kan förstå dem.

Nej, man kan inte använda g som enhet eftersom den i sig har enheten m/s^2 eller N/kg vilket är samma sak.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Nej, man kan inte använda g som enhet eftersom den i sig har enheten m/s^2 eller N/kg vilket är samma sak.

På samma sätt som atm har 101325 Pa "i sig".
Sen sa jag inte att det var rätt utan bara att man kan tänka det så för att kunna förstå accelerationen.

Men nu är vi nog off topic, eller vad säger du?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

På samma sätt som atm har 101325 Pa "i sig".
Sen sa jag inte att det var rätt utan bara att man kan tänka det så för att kunna förstå accelerationen.

Men nu är vi nog off topic, eller vad säger du?

Jo det är väl så.
Förstår hur du menar, men kan inte riktigt hålla med dig. Fast det är skitsamma

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!