Permalänk

tabbe med ramet?

satt ihop ett paket till en kompis med tips från sweclockare. Men vi tog det billigaste 4 gb ram möjligheten vilket vart 1 sticka med 4 gb ensammet på. Nu i efterhand då det är beställt funderar jag på om det var så smart? Det blir ju endast singel channel då?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Vila i frid

Det spelar ingen roll då minneshastigheten har max 1% inverkan på totala systemprestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det spelar ingen roll då minneshastigheten har max 1% inverkan på totala systemprestandan.

Nu var det inte hastighet utan antal Channels som var problemet.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Vila i frid

Ja, det funkar med singlechannel. Det enda "problemet" är något sänkt prestanda dvs mindre än en enda procent.

Permalänk
Hjälpsam

Dualchannel ger lite mer prestanda, men det är inte hela världen om man inte har det.

Se det som att det ger utrymme till uppgradering med en likadan sticka till framöver om så önskas. IOFS sällan man behöver mer än 4gb ram.

Skulle inte säga att det är värt att ångra köpet och byta till 2x2GB med all frakt, tid och jobb det innebär mot det lilla prestandalyftet det ger.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Lika bra att köra med den ensamma stickan. När du väl sparat under några hundringar så är det kanske inte någon dum idé att skaffa en till sticka. 8 GB dual är inte fyskam direkt.

Permalänk
Medlem

Har inte jättestor inverkan på prestandan om du inte maxar cpun med beräkningar.