Öka inflödet av luft i ett 700D

Permalänk
Medlem

Öka inflödet av luft i ett 700D

Hej!

Jag sitter och funderar på hur jag ska kunna öket flödet av kallluft in i datorn.
Sitter på en 360rad i toppen som trycker den luft som finns inuti ut genom radden.
Dock finns det ju bara egentligen 1 fläkt som blåser in kallluft aktivt, den som sitter i bak i höjd med processorn (har vänt på den för att öka inloppet av kalluft) de andra 2 som sitter stock sitter ju inte direkt i samband med att trycka kallluft, dvs den snett ovanför nätagget och den som sitter under hårddiskarna.

Hur kan jag med minsta modifikation göra så att kallluft trycks in i chassit?

MVH
Max

Permalänk
Avstängd

Luft kommer väl alltid in i lådan det gäller ju att få ut den varma luften??

Själv har jag nog nått det kallaste jag kan ha i låden om jag räknar med rums tempen..runt 25 grader i lådan och en 23 i rummet..

man skulle ju kunna modda in en fläkt i sidoplåten (plexi i mitt fall) med nåt damm filter..som blåser in..

Hjälpte det att vända på fläkten bakom cpu??.
Nackdelen jag ser då är ju allt damm som kommer blåsa in rakt på cpu.Eftersom damm filter saknas där..

kanske ska testa det med

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

du kan ju sätta fläktar på sidoplåten alt i fronten med lite mod? Äger inte chassit så kan inte säga men detta är väll de vanligaste sättet att få bättre luftflöde

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Har läst en massa trådar där det sägs att man alltid ska ha ett övertryck i sitt chassi, då varmluften ändå sipprar ut.
Skära till i fronten är nog ingen direkt rekommendation i detta fallet.

Men om man ser till där nätagget sitter så finns det ju en extra öppning där nere, dock inga skruvhål för en till fläkt.

@Catman, ja det blev hur som helst svalare Vet inte exakta graden.

Alternativt kan jag flytta på fläktarna i toppen så det sugs in kalluft där, men då kommer det in en jäkla massa damm.
Blir nog till att ta sig en rejäl funderare på detta.

Permalänk
Medlem

2st platser i fronten för 120-140mm fläktar o detta chassi skulle va perfekt för mig som vill köra på luft.

Enda insug nu är väl i botten av chassist?

Permalänk
Medlem

Ska skaffa mig ett 700D, hur är det med kabeldragningen, behöver man köpa några kablar att förlänga, det följer väl med några? Andra kommenterar eller tips är välkomna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Ska skaffa mig ett 700D, hur är det med kabeldragningen, behöver man köpa några kablar att förlänga, det följer väl med några? Andra kommenterar eller tips är välkomna

Har ett 800D men är nog samma sak. En 8/4-pin förlängare ingår, behövde inte använda någon annan förlängning med mitt HX520.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit bort täckplåtarna för 5.25 enheterna och satt en fläkt där.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

I det chassit ska det väl räcka att du har inblås från botten och utblås top och utblås bak.
Rikta din cpu-kylare så den blåser mot fläkten bak. Du ska inte behöva en 4-pins förlängningssladd till modekortet från nätagget eftersom du har bra hål i toppen på chassit för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11