Permalänk

Dator chassi byggnation

Hej
Jag har fått lite blodad tand när det gäller att bygga ett eget chassi. Min idea är att utgå från noll. Men vilka delAR BEHÖVER MAN NÄR MAN BYGGER ETT CHASSI BEHÖVER FÖRSLAG.
ursäkta mig för de stora bokstäverns. men lat so man är så orkar man inte ändra det

Permalänk
Medlem

först o främst måste DU komma på i vilket material du vill bygga i..sen sätt dig o börja skissa på hur det ska se ut. sen kan du lägga ut dina funderingar så kanske folk kan hjälpa dig..men du får allt fixa starten själv först för du kan bygga en dator av vad som helst nästintill..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Men vilka material är bra jag vet att plexi är bra och klassiskt stål annars är jag helt noob på den fronten

Permalänk
Medlem

Alla material ar bra på sitt sätt. Beror helt på hur och vart det används.
Du måste först ha en idé på hur du vill att den ska se ut. Kolla runt i gallerier och byggloggar. Ta idéer från andra, se hur de har gjort.
Sen börjar du skissa och tänka på material och arbetssätt.

Aluminium är ett bra material att börja med tycker jag. Plexi kan lätt spricka eller börja smälta om man arbetar för fort eller har för höga varvtal.
Rostfritt stål kan ibland vara lite svårarbetat, beroende på vad man ska göra såklart.
Vad för verktyg har du tillgång till? Har du jobbat med plåt och liknande innan?

Har själv haft funderingar på att göra ett eget chassi, så jag har börjat tänka på designen lite, inte kommit så långt ännu dock, har så mycket annat som ska göras klart innan jag börjar med nästa projekt.

Permalänk

Har tänkt vidare lite nu chassit kommer att bli av atx storlek . Jag har skissat lite lägger up mer bilder ikväll

Har skissat vidare lite nu och här är resultatet. det är första datorlådan som jag designar så resultatet blev inte så bra.Men det är en början.

1 Fronten

okej hur får man upp bilder?

det gick ju inte så bra med bilderna men under tiden som jag strular med det så har jag lite drågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

1 Kan man ha högtalare inbyggt i chassit.

2 Hadde det inte varit häftigt med ett akvarium inuti chassit.

3. bästa namnet rage in the office eller steam works.

4. På sido luckan ska det förmodlingen stå steam works på men jag är inte så bra på att rita så kan någon hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av memoryofrage:

Har tänkt vidare lite nu chassit kommer att bli av atx storlek . Jag har skissat lite lägger up mer bilder ikväll

Har skissat vidare lite nu och här är resultatet. det är första datorlådan som jag designar så resultatet blev inte så bra.Men det är en början.

1 Fronten

okej hur får man upp bilder?

det gick ju inte så bra med bilderna men under tiden som jag strular med det så har jag lite drågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

1 Kan man ha högtalare inbyggt i chassit.

2 Hadde det inte varit häftigt med ett akvarium inuti chassit.

3. bästa namnet rage in the office eller steam works.

4. På sido luckan ska det förmodlingen stå steam works på men jag är inte så bra på att rita så kan någon hjälpa mig

Tjena

1. Klart du kan

2. Jo men tror inte det blir så lyckat. med tanke på temperaturer och sånt om du nu inte ska ha vatten kylning.

3. steam works

4. visst kan jag hjälpa dig skickar bilder och sånt hur du tänkt dig så ska jag nog kunna bygga ihop det i 3d till dig

Mvh

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Aluminium ?

Sen finns ju moderkorts-plattor (?) att slakta från ett billigt/gammalt chassi

finns att köpa nytt annars http://www.inet.se/artikel/6904223/lian-li-moderkortsplatta-m...

fast då kan du ju köpa denna iofs och slakta http://www.inet.se/artikel/6900425/rasurbo-bc-10

Lycka till

Visa signatur