Permalänk
Medlem

Dedikerat minne????

Hejsan!

Jag håller på att gå igenom laptop-marknaden sedan min uråldriga, tåliga och älskade Fujitsu-Siemens gått i graven.
Jag kommer troligast att satsa på en i5 med 5650 grafik i 5-8000kr-klassen men när jag söker på prisjakt så blir jag fundersam på beskrivningarna av grafikminnet.

Eftersom min grabb ska kunna spela lite på datorn när vi är iväg så söker jag på dedikerat och 1GB och får upp en radda datorer där det ändå står att det är delat minne?
Beror det på att grafiken faktiskt har ett eget minne men att ramet kan utnyttjas vid behov (oftast DDR3 på båda), eller att 1GB av ram är låst till grafiken och mer kan utnyttjas?

Det står inte tydligt på tillverkarnas hemsidor heller när man går dit och söker vad som menas, det är angivet dedikerat men också en max delad mängd men inte på alla modeller trots at det är angivet på prisjakt.

Tack för alla tips i andra trådar om laptops i den här prisklassen, läst mängder på forumet och det har hjälpt mig mycket i mina sökningar.

MVH
Thomas

Permalänk
Medlem

Alla grafikkort kan under Vista och Windows 7, använda vid behov en viss del av RAM, detta när det egna minnet tar slut, står det bara delat minne kan man nog anta att grafikortet inte har eller bare en liten del dedikerat minne, och troligen så är det också då ett väldigt enkelt grafikort då med låg prestanda och ganska olämpligt för spel,

Laptop och datorer som anges att att det är ett lite mer prestanda grafikort har säkerligen eget dedikerat minne

Men gå inte efter stormarknads reklam bara som "dator perfekt för spel osv" dom ljuger sig blå om detta
kolla vad det sitter för delar i datorn, kanske länka till datorerna här så får du blixtsnabbt svar på om det är nått att ha eller inte

5650 är lite av mellanklass grafik, bör ha dedikerat minne
Dock för 8000:- får du en bärbar med lite bättre grafikkort än så, ett 460m tex

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tackar för snabbt svar!
Nejdå, går inte på stormarknadsreklamen, brukar varna för den själv Har byggt ett antal datorer i mina dar, första 1994, men pga ändrat civilstånd finns inte de ekonomiska förutsättningarna för utsvävningar i datornöjet längre.

Bärbara datorers tekniska lösningar skiljer ju sig från stationära så därför var jag i behov av lite hjälp och här får man den bästa, snabbaste och mest fördomsfria hjälpen. Ja förutom från vis(s)a märkesentusiaster då....

Det lutar åt någon HP pavilion dv6 eftersom många tycker Acer är lite B i kvalité (vet att det är en smaksak) men jag beställer inte ännu på några veckor och kanske sandybridge lapparna pressat priserna lite så jag kan få något bättre då.