Permalänk
Medlem

Hög temp AMD Phenom II X6 1035t

Köpte nyligen en ny dator med AMD processor som verkar ha hög temperatur, om nu programmen visar rätt...

Såhär säger Core Temps och Speedfan. Temp2 är i alla fall grafikkortet, och det kan jag väl köpa, 52 grader, ok. Men Temp1 bör ju vara processorn va? Varför är den skyhög? 70 grader är väl alldeles för varmt för en AMD? Eller vad står alla temperaturer för? Nån som kan förklara?

Monterade precis in ett nytt Corsair Nätagg 550W och det är en ganska låg burk, allt är ganska ihopklämt och lite trångt tycker jag. Det kanske kan spela roll för varför det blir så varmt? Men har fått undan alla sladdar och sånt så gott det går.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Keeper of the Bamse

Första tanken är väl att du missast något när du monterade kylaren. Sitter den på ordentligt? Kolla även med realtemp för att se individuella kärnor.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Temp1 lär ju vara något annat, Core är ju processorn. Även om jag kan tycka att 50 grader är ganska högt i idle trots det.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Första tanken är väl att du missast något när du monterade kylaren. Sitter den på ordentligt? Kolla även med realtemp för att se individuella kärnor.

Har inte monterat nåt själv förutom nätaggregat och grafikkort. Så kylaren har jag inte monterat, men fläkten snurrar så antar att den fungerar som den ska. Realtemp stödde inte min processor tydligen :S På sidan jag laddade ner det var det bara för Intel stod det

Skrivet av Choffe:

Temp1 lär ju vara något annat, Core är ju processorn. Även om jag kan tycka att 50 grader är ganska högt i idle trots det.

Aha skönt att höra. Har låtit datorn stå och nu är Core-temperaturen 10 minuter efter uppstart ca 29 grader. Men vad i hela friden kan temp1 vara då? Grafikkortet är temp2 det är jag säker på, för det ligger på 52 grader enligt rivatuner också.

Temp1 stiger sakta men säkert sedan uppstarten. Är nu uppe i 50 grader när jag surfar bara.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av rhedlnd:

Har inte monterat nåt själv förutom nätaggregat och grafikkort. Så kylaren har jag inte monterat, men fläkten snurrar så antar att den fungerar som den ska.

Det var faktiskt inget bra svar på min fråga Kolla så att kylaren sitter fast ordentligt, även om det nu verkar vara OK med just CPU-temperaturen.

Du får ta reda på vad "temp1" är. Det kanske kan vara vrmsen för ditt grafikkort eller något

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

temp1 är din nord eller sydbrygga om jag inte är helt ute och cyklar. den var ungeför lika hög på mitt gamla mobo.

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det var faktiskt inget bra svar på min fråga Kolla så att kylaren sitter fast ordentligt, även om det nu verkar vara OK med just CPU-temperaturen.

Du får ta reda på vad "temp1" är. Det kanske kan vara vrmsen för ditt grafikkort eller något

Haha fasiken då, är jag för lat? Ok ska kolla det.

Nåt tips på hur jag ska ta reda på det? Har googlat och temp1 verkar vara olika på olika moderkort (eller har jag förstått det fel?). På vissa är det grafikkortet osv.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Okej har testat ett till program då. CPUID HWmoniter säger:

CPU: 50 grader

Core #0: 30 grader
Core #1: 30 grader

Alltså vad är skillnaden mellan Core och CPU? varför så olika temperaturer?

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Det måste vara din nordbrygga, vissa går skållheta med standardkyl utan att man lastar med något särskilt.

Jag var tvungen att byta min standard-kylare på min planka i signaturen för att inte ta onödiga risker. 45 grader nådde jag blixtsnabbt trots bra luftcirkulation och medelhög last.

Nu med en Coolink Chipchilla och Noctua NTH1 går den aldrig över 42 även om jag "eldar på" ordentligt. (Rumstemp 22C)

EDIT

Luftcirkulation är mycket viktigt förresten. Lägg handen mitt på "taket" av chassiet - är det området mer än ljummet så är jag mycket säker på att det behövs mer luftflöde i ditt chassie. Värmen har isåfall ingenstans att ta vägen.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Alltså, nordbrygga, då menar man området runt processorn eller har jag förstått det fel? Då kanske jag ska skaffa mig en fläkt? Men vad för fläkt kan man sätta dit och hur? Har satt dit en som blåser in luft i datorn, alltså en liten fractal i baksidan åtminstone. Och kör just nu med ena datorsidan borttagen för lite bättre luft...

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Jo den var mer än ljummen den gången jag hade 70 grader på temp1. Men nu när jag satte i en liten fläkt och inte satt dit ena chassi-sidan så känner jag ingenting där. Så det är väl rumstemperatur i datorn helt enkelt. Men temp1 ligger ändå på 50 grader bara jag börjar surfa runt lite. I idle ligger den på 43 ungefär. Men så fort jag rör musen så stiger den till 45, och sen stiger det sakta upp till 50

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är märkligt att core temp säger 2 cores och det är en x6 processor?
På min maskin säger den att jag har 4 cores.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Skrivet av rhedlnd:

Alltså, nordbrygga, då menar man området runt processorn eller har jag förstått det fel? Då kanske jag ska skaffa mig en fläkt? Men vad för fläkt kan man sätta dit och hur? Har satt dit en som blåser in luft i datorn, alltså en liten fractal i baksidan åtminstone. Och kör just nu med ena datorsidan borttagen för lite bättre luft...

Nej nordbrygga är ett litet chip (styr/kontrollenhet) som har en egen liten kylfläns. Du kan ju känna på övriga kylflänsar (förutom processorkylaren) och se om någon är särskilt varm (eller sval, då är det läge att kolla så att den har ordentlig kontakt med chippet på modeekortet, för utan bra kontakt skenar temperaturen lätt)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

jag har ett moderkort som är uppe i 82 grader idle i nordbryggan (enligt speedfan), bytte kylare från kylfläns till en fläkt och då gick den upp en grad fast när jag kände på den var den inte alls lika varm som den varit innan. på speedfan har jag temp 1 som sydbrygga, temp 2 som gpu och temp 3 nb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowhog:

jag har ett moderkort som är uppe i 82 grader idle i nordbryggan (enligt speedfan), bytte kylare från kylfläns till en fläkt och då gick den upp en grad fast när jag kände på den var den inte alls lika varm som den varit innan. på speedfan har jag temp 1 som sydbrygga, temp 2 som gpu och temp 3 nb

Detta är ett fel som oftast berör Gigabyte-brädor. Jag kontaktade Gigabyte och de sa att det var en bugg.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Kanske testa med RealTemp?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Detta är ett fel som oftast berör Gigabyte-brädor. Jag kontaktade Gigabyte och de sa att det var en bugg.

när jag hade kylflänsen på kände jag att det inte gick att hålla fingret på flänsen m,er än någon sekund

Permalänk
Medlem

Alltså det förstår jag inte heller, varför det är två cores. Om jag går in på msconfig och kollar inställningar för systemstart, så kan jag ju ställa in hur många processorer som ska arbeta under uppstarten, eller hur? Första gången jag tittade kunde jag använda 6 st! Nästa gång var det 4 st och när jag precis tittade var det endast 2! Vad har hänt? Alltså om det bara är 2 av 4 eller 6 som går just nu, så är det väl inte konstigt om det blir varm om den nu får samma spänning från nätaggregatet? Den ligger på 1.30 ungefär. Vad kan jag göra?? Används bara två?

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat msconfig igen, kan bara välja 1 processor nu. VARFÖR? men datorn funkar utmärkt. Provade att belasta lite, startade ett spel och det funkade fint. "Temp1" steg uppåt 60 grader. Jag startade om datorn och gick direkt in i BIOS, där "PC health status" visar att CPU:n ligger på 36 grader. Vilken känns bra. MEN varför visar allting att CPU:n ligger på 60-70 grader efter en stunds spelande? Har ju Catalyst Control Center och den visar också samma CPU-temperatur. Men BIOS visar mellan 30-40. Den hinner ju inte sjunga mer än 20 grader på några sekunder medan jag startar BIOS eller hur? Vad fan ska man tro på?

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Lägg datorn på sidan, ta av chassiesidan, håll dig i chassiekanten med ena handen så du inte laddar ur dig i någonting du kan tänkas röra:

Känn på alla stora kylfflänsar
Starta datorn
Kolla i programmen hur tempereaturerna sticker iväg samtidigt medans du lägger fingrarna på respektive kylfläns i tur och ordning.

Kolla om temperaturvärdena har någon som helst relevans, kolla också vilken som stämmer bäst. Börjar någon kylfläns bli obehagligt varm är tempen på kylaren runt 50 grader. Är alla kalla fastän du har höga tempvärden i Bios och CCC har du dålig värmeöverföring någonstans med mycket stor sannolikhet.

Du kan också prova att uppdatera BIOS - det är inte omöjligt att det är en bugg någonstans.

EDIT

Kolla med ett annat operativ på en annan hårddisk, det kan hända att ditt operativ ballat ur det också.
Då BIOS har inverkan på datorn vad den än gör kan ett freakat BIOS ställa till det på mer än ett sätt. Ditt nuvarande BIOS kanske inte är fullt kompatibelt med 6kärniga processorer heller. Det är starkt rekommenderat att kolla efter uppdateringar på BIOS'et

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xstreamz:

Lägg datorn på sidan, ta av chassiesidan, håll dig i chassiekanten med ena handen så du inte laddar ur dig i någonting du kan tänkas röra:

Känn på alla stora kylfflänsar
Starta datorn
Kolla i programmen hur tempereaturerna sticker iväg samtidigt medans du lägger fingrarna på respektive kylfläns i tur och ordning.

Kolla om temperaturvärdena har någon som helst relevans, kolla också vilken som stämmer bäst. Börjar någon kylfläns bli obehagligt varm är tempen på kylaren runt 50 grader. Är alla kalla fastän du har höga tempvärden i Bios och CCC har du dålig värmeöverföring någonstans med mycket stor sannolikhet.

Du kan också prova att uppdatera BIOS - det är inte omöjligt att det är en bugg någonstans.

EDIT

Kolla med ett annat operativ på en annan hårddisk, det kan hända att ditt operativ ballat ur det också.
Då BIOS har inverkan på datorn vad den än gör kan ett freakat BIOS ställa till det på mer än ett sätt. Ditt nuvarande BIOS kanske inte är fullt kompatibelt med 6kärniga processorer heller. Det är starkt rekommenderat att kolla efter uppdateringar på BIOS'et

Det finns ingen kylfläns som blir obehagligt varm faktiskt

Den stora kylflänsen bredvid processorn kändes varmast så att säga. Inte obehagligt varm utan typ "skönt-att-värma-fingrarna"-värme snarare. Processorkylaren känns ganska sval tycker jag. Försökte känna runt om den och liksom lite under den, så nära processorn jag kunde komma men den var ganska sval. Har svårt att tro på några 60 grader där. Men just nu är det nånting som är 62 grader :S Köper en bra fläkt imorgon.

Hur uppdaterar jag BIOS då? Då måste jag veta vad jag har för moderkort eller nåt va?

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhedlnd:

Det finns ingen kylfläns som blir obehagligt varm faktiskt

Den stora kylflänsen bredvid processorn kändes varmast så att säga. Inte obehagligt varm utan typ "skönt-att-värma-fingrarna"-värme snarare. Processorkylaren känns ganska sval tycker jag. Försökte känna runt om den och liksom lite under den, så nära processorn jag kunde komma men den var ganska sval. Har svårt att tro på några 60 grader där. Men just nu är det nånting som är 62 grader :S Köper en bra fläkt imorgon.

Hur uppdaterar jag BIOS då? Då måste jag veta vad jag har för moderkort eller nåt va?

Hmmm... Okej... den varmaste kylaren var runt 30-40 grader isåfall.

Jepp, för att uppdatera BIOS måste du ta reda på vad det är för kort.
Du skulle kunna prova minneskonfiguratorn på www.Crucial.com, den visade mig vad det satt för moderkort i datorn när jag använde den 2008. Samma program lär finnas där än idag men jag vet inte.
Det gick väldigt kvickt iaf och det hade rätt.

Fläkt till vad? Menar du processorkylare kanske?

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xstreamz:

Hmmm... Okej... den varmaste kylaren var runt 30-40 grader isåfall.

Jepp, för att uppdatera BIOS måste du ta reda på vad det är för kort.
Du skulle kunna prova minneskonfiguratorn på www.Crucial.com, den visade mig vad det satt för moderkort i datorn när jag använde den 2008. Samma program lär finnas där än idag men jag vet inte.
Det gick väldigt kvickt iaf och det hade rätt.

Fläkt till vad? Menar du processorkylare kanske?

Fan jag hittar ingen info om moderkortet. Den visade inget moderkort för mig Har kollat enhetshanteraren i windows också men moderkortet visas ju inte. Inte står det nåt på heller tror jag. Har kollat så gått det går.

Funderar på en processorkylare också, men jag menade någon fläkt att sätta var man vill lite. Eller nån speciell till nordbryggan.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Kopplade in en Fractal 92mm fläkt bak i chassit nu, men förstår inte varför den snurrar med så få rpm. Den ligger på 300 rpm ungefär. Får den inte tillräckligt mycket ström? Kopplade in den till en sån där 3-pin kontakt på moderkortet. Kan man koppla den direkt till nätagget på nåt sätt?

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk

ladda ner hwinfo32 som visar vad du har för moderkort. Du flashar bios genom att gå in på tillverkarens hemsida och letar upp ditt moderkort där och laddar ner nån fil till bios sen lägger du filen på ett usb minne eller floppy. det brukar finnas ett startalternativ (som heter Qflash eller nått liknande) där du väljer att trycka på delete för att komma till bios.

Man kan koppla den direkt till nätagget men då måste du ha en adapter så att den kan kopplas till den som är 4 pins som egentligen är till gamla ide hårddiskar. har två chassifläktar inkopplade till dem. Det borde inte bli någon skillnad om du har fläkten kopplad till chassi eller moderkort så länge det inte sitter en resistor på kabeln.

Kolla också att processorkylaren får kontakt med processorn så att den inte sitter löst och det kan behövas kylpasta så att de sitter fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowhog:

ladda ner hwinfo32 som visar vad du har för moderkort. Du flashar bios genom att gå in på tillverkarens hemsida och letar upp ditt moderkort där och laddar ner nån fil till bios sen lägger du filen på ett usb minne eller floppy. det brukar finnas ett startalternativ (som heter Qflash eller nått liknande) där du väljer att trycka på delete för att komma till bios.

Man kan koppla den direkt till nätagget men då måste du ha en adapter så att den kan kopplas till den som är 4 pins som egentligen är till gamla ide hårddiskar. har två chassifläktar inkopplade till dem. Det borde inte bli någon skillnad om du har fläkten kopplad till chassi eller moderkort så länge det inte sitter en resistor på kabeln.

Kolla också att processorkylaren får kontakt med processorn så att den inte sitter löst och det kan behövas kylpasta så att de sitter fast.

Det funkade med CPU-Z, det är ett Acer RS880M05 moderkort. Men det finns inget på deras hemsida just till det här moderkortet... Man får välja vilken dator man har (en aspire M3400), sen kan man välja filer för den. Fanns nån BIOS fil men det var ett jäkla tjat om att man inte borde göra sånt själv och att systemet kunde förstöras. Dessutom visste jag inte vilken fil jag skulle ladda ner riktigt

"1. Updates thermal profile for all cpu. (more...) P01.B1 2.2 MB 2010/12/07"

Resten av filerna verkar bara vara för Linux. Den här står det inget mer på och det går inte att titta så man kan se mer info. Dåligt. Kan det vara nåt? Vill helst inte göra fel.

Har tagit bort processorn och tittat. Kylpasta fanns och jag har satt dit den ordentligt

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Första tanken är väl att du missast något när du monterade kylaren. Sitter den på ordentligt? Kolla även med realtemp för att se individuella kärnor.

thuban har felkalibrerade coretemp, så amd rekommenderar sockel-temp från moderkortet. Alla andra processorer gäller dock det motsatta. Notera också att det bara finns en coretemp, inte 6 som de flesta programmen visar.

Gissningsvis är det dålig luftcirkulation, alternativt kylaren som är felmonterad.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Det bör inte vara några problem så länge du inte avbryter flash processen och du bör heller inte ladda ner filen från nån annanstans än acers eller moderkortets egna hemsida då det annars kan finnas virus som du installerar på moderkortet.
de olika flashen gör olika saker och du borde kolla efter en som det står nått om cpu du kan ju skicka en länk så kan jag föreslå om du inte hittar nån själv

edit:
kollade på hemsidan och ja det borde vara den som du skrev med fetstil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shadowhog:

jag har ett moderkort som är uppe i 82 grader idle i nordbryggan (enligt speedfan), bytte kylare från kylfläns till en fläkt och då gick den upp en grad fast när jag kände på den var den inte alls lika varm som den varit innan. på speedfan har jag temp 1 som sydbrygga, temp 2 som gpu och temp 3 nb

Har samma bugg på mitt moderkort CPU kärnan ligger på 80c idle 81Load enligt everset, i biosen ligger prollen på 28-30c

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Okej bör ta och flasha BIOS nu faktiskt. Inte bara för problemen jag haft i denna tråd utan även nya problem som uppstått, som att jag inte kan starta spel längre utan att windows bara fryser sig och jag måste trycka på strömbrytaren bak för att starta om...

Men förstår inte beskrivningen som var med (laddade ner från acer.com)
Såhär börjar beskrivningen men jag fattar ingenting.

1. Copy Afuwin.EXE and target BIOS rom file and “WINFlash. bat “ into the tool folder
2. Enter tool folder and run “WINFlash. bat “ ,make sure the AFUWIN.EXE tool version is
v4.38 or later.

Det är vissa filer med men vad fan menar de med "target bios rom file"? finns två olika rom-filer men i olika mappar. Alltså det går inte att förklara. Och så ska de kopieras till "tool folder" som är vadå?

Kan ingen förklara Kanske till och med ladda ner adobe-dokumentet för att se själv? Hjälp! Kastar snart datorn i sjön. Bara problem.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD