Permalänk
Medlem

Horror-tips

Tipsa om grymma läskiga Horror-spel till PC. Eller bra spel med grymma skräckelement. Kom ihåg att det ska vara läskigt, inte typ L4D eller RE5. Förhoppningsvis har jag missat några grymma pärlor.

Skräcklistan:
Doom3
Condemned: Criminal Origins
Stalker: Shadow of Chernobyl
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth
Fear-serien
Dead Space
Penumbra-serien
Resident Evil-serien
AvP-serien
Metro: 2033
Amnesia: The Dark Descent
Silent Hill-serien
Clive Barker's: Undying
Out of Hell

Känner att något saknas på listan? TIPSA!

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

AvP när man är Marine.

Kanske inte innehåller några effekter som skumma syner eller flashbacks men är fan läskigt och påträngande när man springer själv i mörkret.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem

Ah, tyvärr har jag spelat AvP. Grymt spel!

Penix, allright ska upp på listan. Penumbra-utvecklarna right?

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asaska:

Penix, allright ska upp på listan. Penumbra-utvecklarna right?

Det stämmer bra det

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Eftersom du spelat Shadow of Chernobyl så rekommenderar jag även Call of Pripyat.
Metro 2033 är till viss del horror, samma sak med BioShock 1 & 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Eftersom du spelat Shadow of Chernobyl så rekommenderar jag även Call of Pripyat.
Metro 2033 är till viss del horror, samma sak med BioShock 1 & 2.

Har faktiskt spelat samtliga Stalker-spel. Även Bioshock, men jag tyckte inte riktigt spelen platsade under genren. Bioshock kanske blir läbbigare om man är rädd för vatten (och små-psykopatflickor. Nej, Bioshock är enbart mysigt.

Av någon anledning så var Shadow of Chernobyl det enda läskiga spelet med mörkare och fler grottor. Pripyat hade ju bara en grotta, Labbet, som försökte skämmas.

Metro platsar, men det är ett till spel som jag glömt skriva upp. ^^

Men tack för tips i alla fall.

Jag antar att det kan vara lite svårt att hitta spel som inte redan är spelade. Självklart har jag spelat de "stora" releaserna av skräckspel de senaste åren. Men jag blir evigt tacksam om någon lyckas tips mig om något. Moddar och udda spel är också intressant.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asaska:

Har faktiskt spelat samtliga Stalker-spel. Även Bioshock, men jag tyckte inte riktigt spelen platsade under genren. Bioshock kanske blir läbbigare om man är rädd för vatten (och små-psykopatflickor. Nej, Bioshock är enbart mysigt.

Av någon anledning så var Shadow of Chernobyl det enda läskiga spelet med mörkare och fler grottor. Pripyat hade ju bara en grotta, Labbet, som försökte skämmas.

Metro platsar, men det är ett till spel som jag glömt skriva upp. ^^

Men tack för tips i alla fall.

Hehe ja jag håller med.

Permalänk

Kolla in Silent Hill serien!

Permalänk
Medlem

Hittade ett lite äldre spel, så om det inte spelar någon roll hur pass gammalt det är så Clive Barker's: Undying, tänkte testa det själv.
Fallout-serien är ju också riktigt nice, likt Metro 2033 och S.T.A.L.K.E.R, en postapokalyptisk värld, jäkligt nice men inte så mycket horror som du är ute efter, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Nice! Clive Barker's: Undying ska testas. Det råder verkligen brist på sådana här spel. De är ofta rätt korta och man blir bara effektivt skrämd första rundan.

Jo, hoppade faktiskt till några gånger i Fallout 3 (och Oblivion). Mest för att en fiende visar sig stå betydligt närmare än vad man först anat.

Silent Hill 1&2 var bra och skrämmande... men lite sega. Har länge funderat på om det är värt att ge sig på spel 3. Men jag skriver upp på listan.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Silent hill 2 är och förblir det bästa survival-horror spelet! resten av serien är det inget större fel på heller.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Jag har nu två eller fler speltips att följa (Silent Hill 3++ och Undying), så tack för hjälpen allihopa. Men fyll gärna på med mer lir.
-Out of Hell, hittade en mod på UT2004: YouTube - Out of Hell Trailer
Ser mycket intressant ut!

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Undying är ett riktigt roligt spel! Bra men kanske inte riktigt läskigt... ^^ Spöken! Huga!

Hoppas det dyker upp något grymt i framtiden. Fear 3 har jag givit upp hoppet till eftersom det verkar vara co-op-inriktat. Condemned 3?

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Minns ej vad spelet eller filmen heter men det släpptes nyligen en film med Leonardo DiCaprio där han besöker ett fängelse på en ö. Spelet och filmen baserades på en bok.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

1+. Det är läskigt, har kört demot

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Sätt på högt ljud, släck ner i rummet, och starta Metro 2033. I vissa stunder hamnar hjärtat verkligen i halsgropen.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Played and played... Kan hålla med om att Amnesia verkar bli ruggigt, jag har såklart också spelat demon, men det är väldigt likt Penumbra-spelen.

Ingen som har ett nytt tips? Behöver mer!

Shutter Island är ett peka klicka spel? Vet inte om jag har lust med det för tillfället :/ men tack för tipset.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Har fått lite Halo-feber nu på sistone, så jag klar mig nog ett tag på Reach utan horror ^^.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Äntligen hittade man tråden, borde finnas en klistrad tråd om detta.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Amnesia är riktigt bra. Var skeptiskt innan jag faktiskt började spela för någon dag sedan. Det är gripande på något sätt känns nästan som ett RPG men utan all jävla loot att hålla reda på. Mycket genomtänkt och läskigt spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fr1dd:

AvP när man är Marine.

Kanske inte innehåller några effekter som skumma syner eller flashbacks men är fan läskigt och påträngande när man springer själv i mörkret.

Håller absolut med, AVP2 i nersläckt rum med bra volym på högtalarna har en del skräckblandad förtjusningsminnen.

Tömde två magasin ammo innan jag ens såg första fienden.

Och det finns få saker som är så nervspännande som blip-ljudet från rörelsedetektorn.

Får ta och installera det igen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Till xbox finns Gears of War serien, inte till pc men kan vara värd att nämna.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Dead Space 1 & 2 funkar ganska bra om man vill bli rädd!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner