Permalänk
Medlem

borttagning av kylpasta

jag letar efter något som man kan få tag på enkelt i någon livsmedelsbutik eller liknande för att ta bort kylpasta från min processor. några tips ?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Kolla lite där, verkar som det fungerat för flera andra.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Jag använder flickvännens nagellacksborttagning. Funkar klockrent!

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol från Apoteket plus tops och kaffefilter. Brukar få rent en processor på knappt 5 min.

Permalänk
Medlem

Aceton på biltema (iofs inte livsmedelsbutik men billigt). 1l räcker en livstid om det endast ska användas för att ta bort kylpasta m.m.

Permalänk
Medlem

brukar bara polera den med papper ett tag, tar inte många sekunder, kanske en minut eller så? så är all kylpasta borta, beror ifs helt på vilken pasta som är på den och hur den sitter, jag har kört med artic silver 5 å den är ganska lätt att få bort (vet ifs inte hur den blir när den är redigt gammal)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kaffefilter är grymt bra att använda, luddar inte som papper.

Permalänk
Medlem

Aceton smälter iofs en del plaster, så det är inte skitbra att använda. Kemiskt ren bensin bör man använda istället.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

För mig fungerar det perfekt med helt vanligt toapapper, har aldrig haft problem med det.

Permalänk
Medlem

T-Röd/Förgasarevätska/Aceton/Bensin....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Som påpekats högre upp , vissa lösningsmedel löser upp en del plaster , var försiktig med vart det hamnar !

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol från apoteket är bästa valet tycker jag då, med tops och kaffefilter (eller något annat som inte luddar)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Isopropylalkohol från apoteket är bästa valet tycker jag då, med tops och kaffefilter (eller något annat som inte luddar)

Helt enig ang isoprophylalkohol, tips: handlar själv sånt på ett tryckeri i närheten, de köper in det i stora tunnor och anv det som rengöringsvätska till tryckmaskinernas valsar. Köpte en liter för ca 2 år sen för en
20a, har väl åtminstone 70cl kvar trots flitigt anv.
P-V

Permalänk
Medlem

Jag kör T-Röd. Andas dock inte in gaserna då det inte är så hälsosamt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Isopropylalkohol från apoteket är bästa valet tycker jag då, med tops och kaffefilter (eller något annat som inte luddar)

Rena sidentrosor, man måste skämma bort prollen i bland

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Rena sidentrosor, man måste skämma bort prollen i bland

Kylpastan lossnar lättare om man använder gubbkalsonger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Kylpastan lossnar lättare om man använder gubbkalsonger.

Gubbkalsonger som varit använda en månad i sträck utan att tvättas en enda gång

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag kör T-Röd. Andas dock inte in gaserna då det inte är så hälsosamt

T-röd är väl inget annat än sprit med denatureringsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

T-röd är väl inget annat än sprit med denatureringsmedel.

Kanske det. Men jag mådde då inte så bra efter att ha rengjort GPUn på mitt gamla 8800 Ultra och haft näsan lite för nära

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Rena sidentrosor, man måste skämma bort prollen i bland

blir den inte het då=)

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Kanske det. Men jag mådde då inte så bra efter att ha rengjort GPUn på mitt gamla 8800 Ultra och haft näsan lite för nära

kanske frigjorde något i pastan?

Permalänk

rekommenderar kaffefilter, låter som en dum idé men det tar verkligen bort kylpastan och det luddar inte av sig, T-röd och liknande ämnen används under egen risk. Det absolut bästa är väl ett riktig rengöringskit men jag tycker kaffefilter duger.

Visa signatur

i7-870 | MSI P55-GD65 | 8gb DDR3 Ram 1600Mhz | Intel X25-m 80GB SSD/Samsung Spinpoint F3 1TB | 2x 6870| Cooler Master 690 II Advanced | Corsair HX 650W | LGW2363D 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

kanske frigjorde något i pastan?

Tveksamt...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Gubbkalsonger som varit använda en månad i sträck utan att tvättas en enda gång

Hmmmm! Det blir inte mer kletigt då elr?....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Hmmmm! Det blir inte mer kletigt då elr?....

Icke

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Isopropylalkohol från apoteket är bästa valet tycker jag då, med tops och kaffefilter (eller något annat som inte luddar)

Isopropylkohol/isopropanol/2-propanol (kärt barn har många namn) finns i förgasarevätska bla.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Isopropylkohol/isopropanol/2-propanol (kärt barn har många namn) finns i förgasarevätska bla.

Vad kul, jag vet exakt hur en 2-propanol molekyl ser ut

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Vad kul, jag vet exakt hur en 2-propanol molekyl ser ut

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Precis sådär ja

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare