Min AMD Phenom II x4 BE har gått sönder!

Permalänk
Medlem

Min AMD Phenom II x4 BE har gått sönder!

Tjena!

Jag fick för några timmar sedan hem en ny CPU-kylare (Akasa AK-968 X4 Performance)till min processor (se trådens titel). Jag kopplade lugnt ur datorn och lade upp den på mitt köksbord för bästa belysning. När jag fick av den gamla orginalkylaren följde hela processorn med upp pga. kylpastan. Jag rengjorde sedan processorn och applicerade ny kylpasta (den som följde med kylaren) och satte tillbaka den. Sedan kom jag till monterandet av den nya kylaren, och det var nu det slog slint. Medans jag trixade med att få fast kylaren märkte jag efter några sekunder att processorn hade hoppat ur sitt fäste och låg nu snett över sockeln. Jag drabbades av en smärre panik och kollade direkt de små piggarna under processorn. Några av dem hade böjt sig. Men jag försökte så gott jag kunde att böja tillbaka dem och jag ser nu ingen som är sned över huvudtaget. Sedan när jag satte ihop den igen (med nya kylaren) så slank den fint ned i position. Sedan när jag skulle starta datorn så fick jag ingen bild på skärmen. Tänkte kolla om ni hade några teorier om vad som kan vara fel och vad jag i så fall kan göra åt saken?

Jag är inte speciellt duktig på datorer så skriv gärna utförligt om ni tror er vara till hjälp.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hade du jordad ESD matta och/eller handledsband när du mekade med den?
Det är lätt gjort att förstöra modern PC elektronik utan ESD utrustning. En krokodilklämma i chassiet med sladd till ett jordbleck i ett jordat väggurtag + ett handledsband med krokodilklämma i chassiet + kläder i bomull + långsamma rörelser är ett starkt rekommenderat och mycket effektivt sätt att skydda sina prylar från statisk elektricitet (har gått ESD utbildning)

Piggarna ska låsas av sockeln när den väl är på plats om jag förstår dens funktion rätt. Så du har nog kontakt under processorn mot alla pinnar förutsatt att du verkligen böjde dem så raka som du kunde.

Jag hoppas verkligen att din processor är okej och att den klarat sig ändå..
Om någon annan har teorier eller erfarenheter får denne gärna ta vid.

EDIT

Processorer är särskilt utsatta då ledarbanorna, transistorerna + all annat inuti processorn är så smått och klent som det är. Det är bland den känsligaste elektronik som går att köpa.
20 volt är enligt säkra källor mer än tillräckligt för att elektrifiera en processor - och man känner elektriska laddningar med tex händerna först vid 250V. Vi märker inte ens när vi laddar ur 250V genom ett finger, det gör vi först vid 600V. Det är inte mycket energi, kan tyckas - men en skadlig ESD urladdning i en processor att jämföra med kraftig blixt som slår ner i ett träd och skadar det rejält.
Jag kommer inte ihåg hur många transistorer som sitter i en X4 (de är iallafall galet många), men jag misstänker att det räcker att en av dem ger upp för att processorn ska sluta funka...

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Drog du upp metall pinnen som låser upp sockeln innan du monterade processorn?

Permalänk
Medlem

Jag tackar jättemycket för era svar och självklart kan bådera vara anledningen till att den inte fungerar. Jag drog faktiskt inte upp pinnen vid något tillfälle alls. Brukar det vara så att den inte fungerar när man inte använt sig av metallpinnen? Går den sönder om jag nu inte använt den?

Permalänk
Medlem

prova att installera om processorn och lyft på låsningen denna gång !
det kan vara att den inte sitter på plats som den ska
det är många som har krökt stiften på processon och klarat sig

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Har du då alltså dragit ur processorn ur sockeln med pinnen nedfälld hela tiden?

Pinnen är till för att låsa/lossa på processorn.
När pinnen är lyft till maxläget är processorn frigjord och losskopplad och kan tas ur utan risk.
När pinnen är nedfälld är sockeln låst, och då misstänker jag starkt att det är skadligt att försöka trycka ner processorn.

Saxat ur en Asus moderkorts manual (detta gäller alla moderna AMD socklar):
"The CPU fits in only one correct orientation. DO NOT force the CPU into the socket to prevent bending the connectors on the socket and damaging the CPU!"

Du lade nog märke till pilen i hörnet på processorn, det sitter en liten ingraverad sådan i sockeln också.

Korrektur
Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu. Processorn kan väl omöjligen(?) lossna från moderkortet och följa med kylaren om låsbygeln inte öppnats först? Den är ju fastlåst? Får man loss den ändå så förstör man väl något på vägen? Eller?

Edit: Ovan inlägg kom till medan jag skrev.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Okej. Gott att höra!

Det som gör detta så förbannat jobbigt är den extremt ogenomtänkta "lås-mekanismen" som kylaren har. Och att inte tala om kylpastan som kladdar ner allt jag äger. Har redan slagit hål i en stol som följ av mitt dåliga tålamod. Men jag tackar igen för era svar och om ni har fler idéer så skriv.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Xstreamz;10701312"]Hade du jordad ESD matta och/eller handledsband när du mekade med den?
Det är lätt gjort att förstöra modern PC elektronik utan ESD utrustning. En krokodilklämma i chassiet med sladd till ett jordbleck i ett jordat väggurtag + ett handledsband med krokodilklämma i chassiet + kläder i bomull + långsamma rörelser är ett starkt rekommenderat och mycket effektivt sätt att skydda sina prylar från statisk elektricitet (har gått ESD utbildning)

det är lite överdrivet med ESD räcker man jordar av sig
men man bör låsa/spänna fast cpu,n=) hoppas du inte förstört den

kylpastan ska bara vara ett litet okokt riskorn i mitten

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Ta loss kylaren, dra upp spaken vid sockeln, upp med processorn och kolla alla pins. Är alla raka så lägger du tillbaka den, ner med spaken och på med ny kylpasta sen monterar du kylaren.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

det är lite överdrivet med ESD räcker man jordar av sig

Ju mer avancerad elektronik det är desto känsligare är det mot ESD. (en dator är känslig)
Man bör ha minst ett armband + en esd matta för att kunna vara säker på att vara säker.
Att kalla det överdrivet är inte särskillt smart eftersom det är så enkelt att skydda sig mot skiten.
Och ha någon aning om vad man gör är ju ett + i kanten

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har gjort detta och står nu och trixar med kylaren som är så gott som omöjlig att fästa. Men jag tackar igen för era svar och som sagt fortsätt skriv om ni kommer på något annat.

Och juste, att processorn hängde med när jag lyfte bort den gamla kylaren kunde jag inte göra något åt då den inte satt fast i sockeln som jag antar att den skulle gjort. Men jag har ändå använt datorn i 3-4 månader. Och metallpinnen var nedfälld.

Permalänk
Medlem

Fick till slut på kylaren och CPU'n sitter fastlåst. And guess what? Datorn står igång och rullar på så fint.
Tusen tack för er hjälp och efter att ha läst de ni skrev skall jag nog vara glad att den fungerar (tänker på allt som kunde vart fel). Men någon gång antar jag väl att man skall få ha lite tur också.

Tack igen och jag hoppas kunna hjälpa er någon gång i framtiden också.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ju mer avancerad elektronik det är desto känsligare är det mot ESD. (en dator är känslig)
Man bör ha minst ett armband + en esd matta för att kunna vara säker på att vara säker.
Att kalla det överdrivet är inte särskillt smart eftersom det är så enkelt att skydda sig mot skiten.
Och ha någon aning om vad man gör är ju ett + i kanten

Du vet vad du pratar om och jag tycker du resonerar mycket bra. Utan ESD skydd vill jag säga att man spelar rysk roulette med datordelarna. Risken med ESD är något som bagatelliseras av förvånansvärt många tillsdess att man förstår elektriska lagar och/eller hur det ser ut inuti vilken liten IC krets som helst.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillle:

Fick till slut på kylaren och CPU'n sitter fastlåst. And guess what? Datorn står igång och rullar på så fint.
Tusen tack för er hjälp och efter att ha läst de ni skrev skall jag nog vara glad att den fungerar (tänker på allt som kunde vart fel). Men någon gång antar jag väl att man skall få ha lite tur också.

Tack igen och jag hoppas kunna hjälpa er någon gång i framtiden också.

mvh

Ujujj! Gött att prollen överlevde och att det löste sig för dig!!

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Slutet gott allting gott

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Vänta lite nu. Processorn kan väl omöjligen(?) lossna från moderkortet och följa med kylaren om låsbygeln inte öppnats först? Den är ju fastlåst? Får man loss den ändå så förstör man väl något på vägen? Eller?

Edit: Ovan inlägg kom till medan jag skrev.

hänt mig flera ggr med ! men aldrig att den har gått sönder ! vissa kylpasta e ju som superlim efter ett tag

Permalänk
Skrivet av maqan:

hänt mig flera ggr med ! men aldrig att den har gått sönder ! vissa kylpasta e ju som superlim efter ett tag

Samma här hänt mig två gånger då jag meckat med min server. Endast med amd dock!

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Vänta lite nu. Processorn kan väl omöjligen(?) lossna från moderkortet och följa med kylaren om låsbygeln inte öppnats först? Den är ju fastlåst? Får man loss den ändå så förstör man väl något på vägen? Eller?

Edit: Ovan inlägg kom till medan jag skrev.

Processorn är egentligen inte fastlåst bara pinnarna som kläms så det går att dra loss den om kylaren sitter hårt - vrid på kylaren först så den lossnar istället för att dra rakt upp.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinguulol:

Processorn är egentligen inte fastlåst bara pinnarna som kläms så det går att dra loss den om kylaren sitter hårt - vrid på kylaren först så den lossnar istället för att dra rakt upp.

Ah, ok. Tänkte det var mer som intel. Där får man jobba om man ska ha bort den med bygeln nere.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario