Något fint man hittade i vinden? ID8085 AMD. 3Mhz cpu?

Permalänk
Medlem

Något fint man hittade i vinden? ID8085 AMD. 3Mhz cpu?

HAHA.

Var och satte upp plast grannen in i vinden med allt annat jul krafs och så ser jag lite intressanta kartonger. Ett Oscilloskop samt en låda fylld med gammal elektronik komponenter. Ser att det är material från min farsa när han skulle gå någon kurs i elektronik eller liknande runt runt 86-87 fick jag veta. Det ser allt oanvänt ut förutom lite smått få räknade på en hand som egentligen tagits ut ur sina plastpåsar.
Det var någon hemma kurs i mikro elektronik man beställde hem och skulle göra. Såg ett brev med priset. Inte billigt var det om allt stod orört. >_>;

Jag bestämmer mig för att ta ner allt och se vad man hittar.
Och vad man hittar! Man ser ett helt komplett paket att bygga någon slags mikrodator ser det ut som. Och oj vad för cpu. den har... en AMD ID8085A 8436DMA 1981 oanvänd i plastförpackning med alla slags andra kretsar och motstånd etc saker.
Gjorde snabb sökning och det är en AMD cpu som man trodde. 8bitar med 64Kb minne, 3Mhz. finns en kristall också som man ska löda dit.
Andra kretsar som kan vara intressanta är ett Toshiba märket tror jag det är samt en bit "kisel" krets på en mindre från Texas instruments.
I förteckningen för paketet så ska det finnas en cpu, ram, eprom, quad nand, op-amp med mera.
Med finns 8st siffra dioder samt 17st knappar man ska använda.
Ett kretskort allt ska sättas fast på också.

Detta var ett roligt fynd.
Snackar med min mor och får fram allt kursmaterial... det är ett antal häften 30st.. stor bunt med material för en massa olika experiment och byggen som kursen skulle innehålla.

Var något min far skulle göra runt den tiden då jag och min bror föddes men blev aldrig av. Min mor bara tog emot försändelserna med komponenter och manualer och kurs material och lagrade det vidare tills det skulle hitta någon användning för någon längre fram i tiden då farsan aldrig gjorde något med det hela.

Ska man ta och bygga den nu må tro?

Permalänk
Medlem

Kanske finns samlare som vill ha?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Pics plz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser lite smått kul ut ju, hade inte tvekat en sekund! BYGG

Permalänk
Medlem

grannen vart väll inte så glad när han vart instängd på vinden??:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas95:

grannen vart väll inte så glad när han vart instängd på vinden??:P

Var inte hans riktiga granne, det var en plast granne haha

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Var inte hans riktiga granne, det var en plast granne haha

Hahaha klockrent!!! :D:D

ONt så ser det väldigt intressant ut! Borde ju kunna säljas i förpackning för endel?

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas95:

grannen vart väll inte så glad när han vart instängd på vinden??:P

Haha

Jäklar vilket roligt fynd! Finns säkert en del pengar att tjäna om du säljer sakerna

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Sätt ihop den och sen prova super-pi!!!!!!

.....eller......du får själv räkna ut 20 decimaler pi och be "datorn" räkna ut 2 decimaler (3,14)

DU VINNER!

#Edit: Prova "eBay" eller amazon.com>>>>>>> nån vill säkert köpa de grejjerna till priset av en komplett sandy-bridgerigg!

Det finns folk som samlar på A L L T

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

Wow... Inte ens uppackat... Fett ballt!
Men den riktiga frågan... MAXXAR DEN CRYSIS?!?1111

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dispersion:

Wow... Inte ens uppackat... Fett ballt!
Men den riktiga frågan... MAXXAR DEN CRYSIS?!?1111

JAJJAMEN !!!

men kolla genom allt material ändå..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

Wow... Inte ens uppackat... Fett ballt!
Men den riktiga frågan... MAXXAR DEN CRYSIS?!?1111

ähh crysis är ju rena barnleken för den där delarna!
haha du kanske kan klocka prollen till 5-6 mhz ^^

Permalänk
Medlem

Jag tittade till den lite mera. Det är ju inte riktigt en "riktig" dator mer som att man kan ha den som miniräknare. Skulle dock få bygga ut grundkonstruktionen lite om den skulle bli mera användbar än bara miniräknare. Men den har ju de grund delar som gör en dator i alla fall.
Problemet är man får själv programmera hela saken verkar det som.
Har ju hållit på med det men är lite så där om man orkar göra så mycket på dessa sortens saker.
Såg också att det fanns en byggsats att bygga ett nätaggregat också. Tror det är till för "miniräknar" datorn. Får ta och läsa igenom de relevanta kurs häftena om nu allt finns här...

Det var en hel drös med kursmaterial! Matte 4häften, fysik 33st, praktik 41st , TTL 2st , CMOS 3st. häfte för "digital elektronik, Mikrodator", "Radio, Stereo, hifi", manual för oscilloskopet på 10mhz. formel samling & tekniskt lexikon.
Snackade med farsan och han sa att han byggde några av de första sakerna och höll på men tröttnade på det efter en tid då det var ett sånt himla pillande och saker att hålla reda på etc.
Det mesta som till hör själva mikrodator bygget bör vara orört då han slutade just före man skulle bygga det.

I häftena läste jag att 7st olika packet med material skulle behövas men räknande bara 4 i själva lådan. Förhoppningsvis är det bara det första simpla experimenten eller så är det mesta i de andra boxarna. Sakerna är lite hur som helst i några.

Får ta och hitta relevanta häften och sedan se om alla komponenter finns.

Permalänk

du får la posta hur man gör nätagg