p8p67 pro vilket jävla skit moderkort!!

Permalänk
Medlem

p8p67 pro vilket jävla skit moderkort!!

enda sedan dagen för inköpet har detta moderkort skapat problem... Allt började med att uefi och min usb mus skapade problem, musen åkte av sig själv diagonalt över skärmen, helt obrukbart endast tangetbordet funkade för att konfigurera.. ok so far so god... ända till windows installerats och jag valde min hårddisk med windows som "first boot"... boot mgr failed...perfekt.. trix och fix så fick jag igång det MEN det största problemet är att få kortet att boota med mina Corsair XMS3 9-9-9-24 1600 mhz minnen. Alltid vid coold boot startar aldrig datorn och error lampan vid minnena lyser rött och elakt trots xmp profil och 1,65 volt i uefi. Stäng av och sätt på igen så startar den så snällt och bootar windows. Bluetooth och iphone 4 går inte att koppla ihop med varandra för att använda Asus BT go och iphone appen.. Asus AI suite hänger sig varannan uppstart och orsakar ett extremt långsamt system och ja jag använder senaste beta bioset.

jag ångrar grovt att jag köpte detta moderkort då det strular istortsett varje dag...

tror ni mig inte så läs vidare på asus egna forum: http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?Slanguage=en-us&board_id...

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem

Man hör om en hel del problem med Asus P8P67, men jag kan inte låta bli att undra om det helt enkelt är för att det förmodligen är det mest använda moderkort just nu. Med fler sålda exemplar kommer det såklart fram högre frekvenser av problem än andra märken.

Jag hoppas att det är så iallafall, då mitt Asus P8P67 Pro levereras någon gång nästa vecka.

Permalänk
Medlem

ou schiesse! Tråkigt att höra. Jag hade tänkt beställa detta mobo. Kanske får se mig on efter annat.
Du har ju rätt till 14dagars öppet köp. Så skicka tillbaka och hitta nått annat.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Fick ett P8P67 idag (ej pro) har fungerat klockrent hittils iaf. Hoppas att det löser sig för dig iaf

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Asus P8P76 PRO har kände problem med dom flesta RAM minnena, har läst att man kan hålla inne någon knapp på moderkortet så ställer minnena in sig på rätt frekvens och clock. Och att man ska placera minnena i A2 & B2 slots'en på moderkortet.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk

Kolla mitt inlägg i denna tråd....finns en lösning för 1600mhz minne...inte bara problem med Corsair...även Patriot, Kingston, G-skill har problem....det är XMS-profilen som måste återställas (nollställas)

#10695858

Edit: Lider med dig...har varit igenom vad du beskriver med mitt Asus kort i sign...tog ett halvår innan problem löstes helt...som jag tidigare sagt så förlorade Asus mig som kund då...
Som tröst kan jag meddela dig att problemet kommer att lösa sig...det tråkiga är att det tar tid.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

bios flash brukar väl lösa det mesta.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag kör också med Corsairs 1600-mhz minnen och det funkar inte med 8 gb (4x2) alls.
Bios säger att det bara är 4 Gb installerat, men cpu-z säger 8 Gb.
Och så fort jag gör minsta minnesändring måste jag trycka på MemOk-knappen på moderkortet minst två gånger.

Nu har jag visserligen Deluxe-modellen, men det är ju i grunden samma kort. Sjukt jobbigt, jag vill få alla mina 8 Gb att funka i 1600 Mhz!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Asus P8P76 PRO har kände problem med dom flesta RAM minnena, har läst att man kan hålla inne någon knapp på moderkortet så ställer minnena in sig på rätt frekvens och clock. Och att man ska placera minnena i A2 & B2 slots'en på moderkortet.

jo det funkar faktiskt, en gång, vid nästa boot så startar datorn helt enkelt inte och man får stänga av och starta den igen trots att xmp profilen är aktiv och jag manuellt ställt in minnena i 1.65 volt och rätt timings. att köra minnena i 1333 mhz hjälper inte heller. att kölra minnena i dem blå slotarna som manuallen rekomnderar fungerar inte heller, att köra energisparfunktionen med switchen på moderkoret sk EPU gör att datorn inte går att boota överhuvudtaget. Varför släppte Asus ett kort som inte var färdig utvecklat till lansering kan man fråga sig. Jag råder alla som ska köpa nytt mkort till 1155 att hålla sig långt ifrån p8p67 serien även fast funktionerna verkar lovande tills asus löst alla problem men kortet. Jag kommer defenitivt att reklamera detta kort om det går.

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

bios flash brukar väl lösa det mesta.

Bios är uppdaterat till det senaste beta bioset utan framgång...

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem

Ska testa biosuppdatering jag med, återkommer snart med resultat...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Jag skall ta och beställa en ny rig vilken dag som helst och hade höga tankar om P8P67 Pro kortet, men det verkar som att det är allt för många som upplever problem, speciellt med minnen. Istället funderar jag på att köra med ett asrock extreme 4, tyvärr har jag inte hört så mycket om detta. Så jag är lite kluven ;<

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur gigabyte korten är då? (=

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Istället funderar jag på att köra med ett asrock extreme 4, tyvärr har jag inte hört så mycket om detta. Så jag är lite kluven ;<

Det funkar kanon med 1600 MHz-minnen och XMP-profil (fast XMP-profilen på mina står på 1.65V vilket är lite högt för Sandy Bridge, så jag ställde manuellt in 1.5V och fortfarande 1600 MHz och det fungerar lika bra). Är nöjd med kortet i övrigt också, har inte haft några problem.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av bais:

jo det funkar faktiskt, en gång, vid nästa boot så startar datorn helt enkelt inte och man får stänga av och starta den igen trots att xmp profilen är aktiv och jag manuellt ställt in minnena i 1.65 volt och rätt timings. att köra minnena i 1333 mhz hjälper inte heller. att kölra minnena i dem blå slotarna som manuallen rekomnderar fungerar inte heller, att köra energisparfunktionen med switchen på moderkoret sk EPU gör att datorn inte går att boota överhuvudtaget. Varför släppte Asus ett kort som inte var färdig utvecklat till lansering kan man fråga sig. Jag råder alla som ska köpa nytt mkort till 1155 att hålla sig långt ifrån p8p67 serien även fast funktionerna verkar lovande tills asus löst alla problem men kortet. Jag kommer defenitivt att reklamera detta kort om det går.

Har du läst mitt inlägg?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det funkar kanon med 1600 MHz-minnen och XMP-profil (fast XMP-profilen på mina står på 1.65V vilket är lite högt för Sandy Bridge, så jag ställde manuellt in 1.5V och fortfarande 1600 MHz och det fungerar lika bra). Är nöjd med kortet i övrigt också, har inte haft några problem.

Det låter ju inte så pjåkigt alls. Kollade på lite reviews på asrock nu, det ser ut att ha bra potential så det får nog bli ett sånt. Om inte annat kan man ju alltid uppgradera till ett p8p67 pro i framtiden om det skulle behövas

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/127651-asrock_fatal1ty_p67_...

ASRock Fatal1ty P67 Professional

Asrocks värsting?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Ingen som vet hur gigabyte korten är då? (=

Jag vet bara att dom fortfarande kör gamla BIOS, dvs inte UEFI. Lite tråkigt kanske, man vill ju gärna använda musen i bios

Permalänk
Medlem

Men är detta problemet bara med 2 ramstickor?
Blev lite orolig nu eftersom jag har beställt ett PRO nämligen, men jag ska köra med 4 st ramstickor istället.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Men är detta problemet bara med 2 ramstickor?
Blev lite orolig nu eftersom jag har beställt ett PRO nämligen, men jag ska köra med 4 st ramstickor istället.

Jag körde med 4 exakt likadan och fick massa strul, men efter en biosuppdatering så rullar allt på som vanligt nu Minnena kör i 1600 Mhz

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Uppdaterade från 0402 till 1003, nu funkar XMP klockrent. Minnena i dimm platserna enl instruktionsboken.
Efter bios uppdatering till 1003 så tog jag bort ström kabeln, batteriet och clearade cmos.

Kan starkt rekommendera att ni som ej flashat bios så gör det och cleara cmos.

Permalänk
Medlem

Jobbigt att det verkar strula för många nu när jag hade ställt mig in på att köpa Pro kortet:( Innan jag vågar köpa det måste jag först fråga hur man flashar till ett nytt bios och hur man clearar cmos (vad är cmos btw? ) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbee:

Jobbigt att det verkar strula för många nu när jag hade ställt mig in på att köpa Pro kortet:( Innan jag vågar köpa det måste jag först fråga hur man flashar till ett nytt bios och hur man clearar cmos (vad är cmos btw? ) ?

Flasha till nytt bios kan man göra 3 sätt, men det enklaste och en av de säkrare gör man i EZ Flash 2, tankar hem det bios man vill ha, lägger det på en USB sticka som är formaterad i FAT el FAT32.
Letar upp filen i EZ Flash 2 och den sköter resten. Viktiga är att cleara cmos efteråt så allt går igenom ordentligt i med att nyare bios har en annan inställning på moderkortet.

Cleara Cmos:
1.Stäng av datorn och dra ut ström kabeln, jag brukar dra ut all kablar till datorn. Se till att inget lyser men det brukar bara kan fortgå en väldigt liten stund.
2.Ta bort batteriet från moderkortet.
3. Flytta Cmos jumpern från pinn 1-2 till 2-3, låt den vara där i 20 sek el mer. Sedan flytta jumpern tillbaks till 1-2.
4.Tillbaks med allt och in i bios och ställ in efter dina önskemål.

Mvh Zav

Permalänk
Medlem

Min mus funkade inte i UEFI, byte USB port från 3.0 till 2.0, funkade perfekt. Har inga problem med RAM. Jag kan inte installera AI Suite från skivan, men de finns att ladda ner från deras hemsida så jag bryr mig inte så mycket. En sak som är lite störigt är att ASUS boot logo dyker upp tre gånger innan Windows bootas, fattar inte varför. I helhet så är jag jävligt nöjd med kortet. Det klocker bra och är stabilt i Windows. 1.275V, 4.6GHz och stabilt är ju inte helt fy skam, och de går säkert att sänka volten ännu mer.

Kan dock förstå att man inte är glad när man lagt ut ca: 1500-1600kr för ett moderkort och de bara strular.

Har du förresten testat att uppdatera BIOS? Många har blivit av med sina problem genom att uppdatera.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Min mus funkade inte i UEFI, byte USB port från 3.0 till 2.0, funkade perfekt. Har inga problem med RAM. Jag kan inte installera AI Suite från skivan, men de finns att ladda ner från deras hemsida så jag bryr mig inte så mycket. En sak som är lite störigt är att ASUS boot logo dyker upp tre gånger innan Windows bootas, fattar inte varför. I helhet så är jag jävligt nöjd med kortet. Det klocker bra och är stabilt i Windows. 1.275V, 4.6GHz och stabilt är ju inte helt fy skam, och de går säkert att sänka volten ännu mer.

Kan dock förstå att man inte är glad när man lagt ut ca: 1500-1600kr för ett moderkort och de bara strular.

Har du förresten testat att uppdatera BIOS? Många har blivit av med sina problem genom att uppdatera.

Jag inaktiverade "Marvell Storage Controler" och "JMB Storage Controler" (efter som jag inte använder dem) i bios. Då bootar datorn mycket snabbare om man slipper få upp meddelanden om att enheter inte hittas samt att Asusloggan kommer upp emellan.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zav:

Flasha till nytt bios kan man göra 3 sätt, men det enklaste och en av de säkrare gör man i EZ Flash 2, tankar hem det bios man vill ha, lägger det på en USB sticka som är formaterad i FAT el FAT32.
Letar upp filen i EZ Flash 2 och den sköter resten. Viktiga är att cleara cmos efteråt så allt går igenom ordentligt i med att nyare bios har en annan inställning på moderkortet.

Cleara Cmos:
1.Stäng av datorn och dra ut ström kabeln, jag brukar dra ut all kablar till datorn. Se till att inget lyser men det brukar bara kan fortgå en väldigt liten stund.
2.Ta bort batteriet från moderkortet.
3. Flytta Cmos jumpern från pinn 1-2 till 2-3, låt den vara där i 20 sek el mer. Sedan flytta jumpern tillbaks till 1-2.
4.Tillbaks med allt och in i bios och ställ in efter dina önskemål.

Mvh Zav

Tack! Måste man tanka ner EZ Flash 2 eller finns programmet redan när man kommer in i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbee:

Tack! Måste man tanka ner EZ Flash 2 eller finns programmet redan när man kommer in i bios?

Tobbee, jag var lite trött i natt när jag skrev, EZ Flash 2 finns redan inne i bios under "Tools".

Mvh Zav

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med mitt Asus P8P67 Deluxe.. minnena fungerade inte som det skulle.. ibland hittade den 4gb RAM.. och ibland 8gb.. Detta löste jag genom att flasha bioset. Mitt andra problem var att datorn startade om sig skumt när man startade den.. men även detta verkar jag ha löst genom att helt enkelt cleara CMOS.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag hade problem med mitt Asus P8P67 Deluxe.. minnena fungerade inte som det skulle.. ibland hittade den 4gb RAM.. och ibland 8gb.. Detta löste jag genom att flasha bioset. Mitt andra problem var att datorn startade om sig skumt när man startade den.. men även detta verkar jag ha löst genom att helt enkelt cleara CMOS.

Jag hade exakt samma problem men löste detta på samma sätt som dig. Nu funkar allt kalas och jag vågar rekomendera detta moderkort igen

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag hade problem med mitt Asus P8P67 Deluxe.. minnena fungerade inte som det skulle.. ibland hittade den 4gb RAM.. och ibland 8gb.. Detta löste jag genom att flasha bioset. Mitt andra problem var att datorn startade om sig skumt när man startade den.. men även detta verkar jag ha löst genom att helt enkelt cleara CMOS.

Det skulle säkert räckt med att cleara cmos men ett nyare bios är aldrig el sällan fel.
Dock så är "If it aint broken, don´t fix it" ganska bra när det gäller bios etc.

Att din dator startade om sig när du startade den är inget konstigt, den försöker ställa in minnena.
Vilket löser sig med att cleara cmos.

Mvh Zav