Permalänk
Medlem

värt att uppgradera nu?/vilket mobo?

Har bestämt mig för att överge min gamla burk med Athlon 64X2 6000+ med slöa minnen och gå på något snabbare. Jag vill ha något som låter mig spela Starcraft 2 på max och även Civ5, Diablo3 osv. FPS är jag inte såvärst intresserad av även om det hade varit väldigt kul att spela RAGE på högsta när det kommer...

Jag hade tittat ut en Phenom X2 555, ett M4A88T-M/USB3 och 2x 2GB 1333MHz XMS3-10600. Jag köpte mig ett HD6850 häromdagen men märkte att jag ändå inte kan köra SC2 på högsta utan att det hackar till ibland, därför uppgraderar jag helt. Undrar dels om dessa komponenter är något att satsa på...

... och undrar särskilt ang mobo om det är något att ha. Det verkar inte finnas på lager på JME eller Misco.se men komplett ser ut att få in det... Resten av delarna hade jag tänkt köpa från inet, så om någon kan hitta ett likvärdigt eller bättre mobo hos inet vore det mycket uppskattat.

Sen undrar jag hur pass vettigt det är att uppgradera i det här läget med Bulldozer runt hörnet? Vad blir billigast, att uppgradera till en 2 år gammal processor nu och uppgradera igen, till Bulldozer, om 2 år, eller att vänta och uppgradera till Bulldozer med en gång?

Det känns ju lite tråkigt att köpa två år gammal teknik, men det är väl bara konsumismen i mig som talar. Så länge jag kan känna att Phenom X2 555 står sig ett tag till så...

Hjälp vore mycket uppskattat!