Permalänk
Medlem

Styra fläktar Asus p8p67 Pro

Tjo. Jag har chassifläkt + cpufläkt kopplat till mobot med 3-pinskontakt, och jag hittar inget sätt att styra fläktarna?

Speedfan funkar inte, och i bios verkar det inte gå att justera heller. Att byta profil mellan silent/normal/turbo etc gör ingen skillnad.

Dom går konstant på 900 rpm oavsett temperatur. Jag skulle vilja få ner hastigheten lite när datorn idlar.

How?!

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?

Jag vill skapa en profil så fläktarna är mkt tysta när datorn idlar, och brassar på när man spelar ..

Permalänk

Jag använder den medföljande programvaran FAN Xpert som ingår i AI Suite II.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

3 pins fläkt kopplad till CPU fan kontakten, kan inte styras alls, behövs PWM styrd fläkt där för det.
3 pins fläktar kopplade till övriga kontakter som heter cha fan, borde kunna styras via bios, inte helt uppdaterad på just ditt moderkort men alla andra asus plankor funkar så
Fläkt kopplad till PWR fan, kan inte styras alls, varken bios eller mjukvara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

P8P67 Pro har ju en PWM-styrd anslutning för Chassifläkt. Den använder jag och sedan en vanlig 3-pin. Båda fläktar går att styra med FAN Xpert men inte separat vad jag vet. Min ena Chassifläkt är ju givetvis en PWM-styrbar fläkt.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Funkar det bra med Fan Xpert för er alltså? Själv kan jag styra CPU-fläkten tillfredsställande ("User), men det fungerar inte med Chassi. Den gör visserligen som jag säger, men återställer sig till standard-"user" inställning (dvs samma som "Silent", 60% fram till en vis grad) vid omstart av datorn. Faktiskt så återställer den även vid omstart av programmet. CPU-inställningen funkar alltjämt bra.

Och man kan inte gå över och göra det i BIOS, för där kan jag inte ställa chassi lägre än 60%..

Och så suger det att det inte går att koppla in 3-pins till CPU och styra den. Funkar bara med PWN (4-pins). Kabelkillen, vilken PWM-fläkt har du?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av nME:

Funkar det bra med Fan Xpert för er alltså? Själv kan jag styra CPU-fläkten tillfredsställande ("User), men det fungerar inte med Chassi. Den gör visserligen som jag säger, men återställer sig till standard-"user" inställning (dvs samma som "Silent", 60% fram till en vis grad) vid omstart av datorn. Faktiskt så återställer den även vid omstart av programmet. CPU-inställningen funkar alltjämt bra.

Och man kan inte gå över och göra det i BIOS, för där kan jag inte ställa chassi lägre än 60%..

Och så suger det att det inte går att koppla in 3-pins till CPU och styra den. Funkar bara med PWN (4-pins). Kabelkillen, vilken PWM-fläkt har du?

Kör originalfläkten på CPUn (4-pin). Denna som ena chassifläkten och en medföljande 120 mm 3-pin Cooler Master fläkt som den andra. Såg också idag att profilen gått tillbaka till "normal" user-profilen efter att jag startat om datorn. Uppdaterade till senaste FAN Xpert men det hjälpte inte.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

I princip alla bra fläktar out there har väl 3-pins

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

I princip alla bra fläktar out there har väl 3-pins

Ja! Får kanske bli en GT på en fanmate om inget mer spännande kommer.
Förstår inte varför MBt inte kan volt-styra CPU fläkten på en 4-pins, när Chassi1 kan göra det..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Den gör visserligen som jag säger, men återställer sig till standard-"user" inställning (dvs samma som "Silent", 60% fram till en vis grad) vid omstart av datorn. Faktiskt så återställer den även vid omstart av programmet. CPU-inställningen funkar alltjämt bra.

Och man kan inte gå över och göra det i BIOS, för där kan jag inte ställa chassi lägre än 60%..

Någon som kommit runt detta? Jag tycker att det är otroligt jobbigt att varje gång datorn går ur viloläge så går CPU fläkten igång på 100% och mina gamla inställningar försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grantopp:

Någon som kommit runt detta? Jag tycker att det är otroligt jobbigt att varje gång datorn går ur viloläge så går CPU fläkten igång på 100% och mina gamla inställningar försvinner.

Om du kör 4-pins kan du ju configga fläkten i bios annars

Permalänk
Medlem

Buggen med Fan X-pert (ang reset av inställningar för chassis fläktar) är fixad i senaste versionen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB