Datorn låser sig helt när jag startar FIFA 11

Permalänk
Medlem

Datorn låser sig helt när jag startar FIFA 11

Har fått nya problem med nya datorn... Kan inte längre starta FIFA 11 utan hela datorn bara låser sig när jag trycker på "starta". Musen låser sig och det går inte att trycka på nånting. Bara att stänga av strömbrytaren bak och starta om.

Jag har nyligen bytt grafikkort och nätaggregat i datorn, och jag minns faktiskt inte om jag spelat FIFA 11 sen jag bytte grafikkortet. Tror inte det. Förr satt det ett Nvidia Geforce GT320 i. Men jag bytte ut det mot mitt gamla Radeon HD4850 eftersom det är bättre. Men nu kan jag alltså inte starta spelet längre.

Tänkte att det kunde hjälpa att ominstallera eftersom spelet kanske fortfarande tänker att jag har ett geforce i eller nåt, men det hjälpte inte heller! Andra spel funkar alldeles utmärkt. Vad ska jag jag göra???

Tack på förhand

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Ingen som vet vad problemet är?

När jag skrev denna tråd trodde jag att det var just FIFA 11 det gällde. Men tyvärr verkar det gälla alla spel förutom ett. Jag kan inte spela Bad Company två, men spel som startas genom steam verkar funka skitbra, som Empire: Total War.

Jag har försökt allt möjligt. Har raderat gamla nvida-drivisar, installerat om ati-drivisar, jag har gjort en systemåterställning till 2011-01-11, då spelen funkade utmärkt, men ingen som helst skillnad. Windows låser sig helt när jag trycker på "play". Vad ska jag göra??? Fan, börjar hata windows 7, tyvärr. Känner mig ganska uppgiven, vet inte vad mer jag kan göra.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova att sätta tillbaka det gamla grafikkortet och se om det fungerar med det. Jag är inte alls insatt i hur mycket ström de båda korten drar, men kanske så räcker inte nätagget till när du sätter i det kraftfullare (och kanske strömtörstigare) 4850't och till följd så kraschar datorn.

Annars skulle jag gissa på att det funkar om du gör en nyinstallation av Windows, på det sättet så slipper du all gammal skräp som ligger och kanske kan störa på något sätt.

Edit: kanske inte är grafikkortet i och för sig med tanke på att spelen från Steam startar. Kan ju dock vara värt ett försök med det andra kortet.

Permalänk
Medlem

Spelen har fungerat med mitt 4850, det som är så konstigt. Åtminstone Battlefield BC2!

Originalnätagget var bara på 300W så jag köpte ett Corsair på 550W och det ska nog räcka? Steam-spelet funkar utmärkt ja. Det enda jag kan tänka mig som lösning är en ominstallation av windows ja, trots att det bara var 9 dagar sen jag köpte datorn Haha.

Ett problem är jag absolut inte får bort drivrutiner till varken ATI eller NVIDIA. Varken Lägg till och ta bort program, eller Driver Sweeper tar bort dem. Har installerat om Catalyst nu. Det förra jag hade var lite av en beta för nya Windows 7 men nu tog jag den gamla versionen. Ska förstås inte spela någon roll med tanke på att det funkat innan, men jag är desperat. Funkar det inte nu ger jag upp och försöker med windows ominstallation... har ingen CD men det ligger på hårddisken. Måste försöka komma på hur man får igång skiten bara.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD