Permalänk
Proffsmoddare

Miniprojekt: ITX WS (Workstation)

Halloj, dags för ett litet sidoprojekt från mig såhär mitt i studierna. Det var ett tag sen senast och förhoppningsvis tycker ni om det (Och förhoppningsvis kan jag fortfarande göra vettiga byggloggar!).

Det jag har tänkt mig är en kompakt arbetsdator baserat på Asus nya ITX-kort med Sandy Bridge, 5670 och två SSDer. Detta drivs sedan av ett Picopsu. Detta blir det första riktiga SFF-bygget jag gör så det blir intressant

Specs:
ASUS P8H67-I Deluxe
Intel 2600k
ASUS EAH5670 1GB
2x Intel X25-E 64GB
8GB 1333 DDR3 So-DIMM

Hur jag har tänkt mig att det ska se ut:

Och sen stort tack till Asus och Intel!

Iom att chassit är så litet finns det inte plats för en ram eller nått sånt, så jag tänkte att jag skulle köra med lite smart bockande istället för att göra grunden till chassit.

Front, bak, topp och botten, två monteringsplåtar för ssderna och sen två bitar till montering av grafikkortet.

Vandalsäker startknapp

Moderkortsplåten. Gjorde lite spår bakom hålen så att de inte skulle deformeras efter bockningen.

Plattor som jag ska montera ytterpanelen på senare, hålen i mitten kommer gängas med m3. 1mm är inte speciellt mycket att gänga i så det är därför jag gjorde såhär.

Baksidan:

Och så långt hann jag denna helgen

Nu till lite bilder på hårdvara!

Sen lite testmontering:

Fortsättning följer till helgen förhoppningsvis

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Riktigt fint! Tänkte du borsta aluminiumet sen? Eller blir det enkel lackning?

Permalänk
Medlem

önskar att jag hade en CNC-fräs :'(, hade man tid så skulle man kunna göra så mkt mer än med en dremel ^^.

Kul att du hoppat på SFF tåget :), tight is how we like it

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Proffsmoddare

Tackar

Det blir förmodligen någon enklare lack då insidan egentligen aldrig kommer synas förutom när man byter hårdvara.

Bara att bygga en! Jupp, sff är helt klart trevligt och roligt att syssla med

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Awesome!
Gillar enga lösningar för små system
Om man ändå hade en CNC-fräs :3

Permalänk
Medlem

ser riktigt fint ut! Skulle bli snygg med sleeving på det ^^ Men men... have it your way! ;D

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Proffsmoddare

Jag är mer intresserad av att bygga själva chassit så det blir nog inte så mycket av sleevingvaran. Möjligtvis vanlig svart för att dölja färgerna på kablarna, beroende på hur mycket det syns.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Öhh, är jag blind eller finns det ingen plats för grafikkortet? Jag kan inte hitta nån iaf. Ska det vara externt?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

Snyggt. Har själv lek med en CNC fräs (kan kan ju göra så mycket med den). Synd att dom är så dyra

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Axelander23:

Öhh, är jag blind eller finns det ingen plats för grafikkortet? Jag kan inte hitta nån iaf. Ska det vara externt?

Kolla på ritningen högst upp. I den där utbuktningen tror jag att han ska grafikkortet, och jag tycker mig se en pci-e x16 extender modell flexi på någon bild också.

Hoppas det är tillåtet att spekulera.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Proffsmoddare

Du ser det på ritningen, vänt vertikalt över moderkortet.

edit: Stämmer bra

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Inaktiv

Snyggt, vad ska du ha för picopsu?

Permalänk
Proffsmoddare

Kul med fler byggen ifrån dig.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Ser redan awesome ut.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av anon13728:

Snyggt, vad ska du ha för picopsu?

Vi får se, men det blir förmodligen 150W varianten om allt ska drivas på ett vettigt sätt.

Tackar:) Som sagt studerar jag samtidigt så det kanske inte kommer gå lika snabbt som det har gjort innan, men en ordentlig uppdatering per helg ska jag försöka hinna med.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Härligt att se någon göra lådor från grunden med egna lösningar och metoder! Massa tummar upp!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Varför 2600K? Ser väldigt lite till anledning, för att säga ingen, till en K variant då H67 moderkorten inte kan överklockas (eller har jag fel?)

I övrigt; kul projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

Varför 2600K? Ser väldigt lite till anledning, för att säga ingen, till en K variant då H67 moderkorten inte kan överklockas (eller har jag fel?)

Han är sponsrad utav Asus & Intel, antagligen fick han de prylarna utan så mycket val.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Han är sponsrad utav Asus & Intel, antagligen fick han de prylarna utan så mycket val.

Sant, tänkte inte på det!

Permalänk
Proffsmoddare

Ja 2600K är det som finns hemma, men varför klaga?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Proffsmoddare

Fick dit fronten nu precis

Fästena som håller den på plats.

(ska försänkas sen)

Kommer förmodligen börja på monteringen av graffet imorgon

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

great build!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt jobb hittills!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Proffsmoddare

Det är så kul med sånna här CNC skapelser! Keep up the good work bro!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Blev ju sugen på att programmera en CNC fräs igen. Men snyggt SleepstreameR.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Proffsmoddare

Tackar

Knåpade ihop hållaren för grafikkortet nu precis, gick betydligt smidigare än jag trodde!

Fräser ut fästet för "lådan" till grafikkortet. Eftersom det är lite knepigt att sätta i själva kortet vore det smidigt om man kunde lossa hela lådan så man kommer åt moderkortet.

Gängat med m3

Kommer byta till andra skruvar sen Fick göra om fronten förresten då jag hade gjort fel i ritningen på den första.

Kortet passade inte perfekt så jag fick kapa lite.

Med risern monterad:

Konstigt nog hade jag i princip inga problem med att få kortet och risern att passa vilket är väldigt ovanligt. Antar att jag borde spara rtningarna till denna

Vi får se om jag gör nått mer denna helgen, men nästa steg är ytterpanelerna. Tror jag...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

Tackar

Knåpade ihop hållaren för grafikkortet nu precis, gick betydligt smidigare än jag trodde!

Fräser ut fästet för "lådan" till grafikkortet. Eftersom det är lite knepigt att sätta i själva kortet vore det smidigt om man kunde lossa hela lådan så man kommer åt moderkortet.

http://i.imgur.com/bcAw4.jpg

Gängat med m3
http://i.imgur.com/5O0U3.jpg

Kommer byta till andra skruvar sen Fick göra om fronten förresten då jag hade gjort fel i ritningen på den första.
http://i.imgur.com/RSput.jpg

http://i.imgur.com/ZOptu.jpg

Kortet passade inte perfekt så jag fick kapa lite.
http://i.imgur.com/rJzvJ.jpg

http://i.imgur.com/twtUO.jpg

Med risern monterad:
http://i.imgur.com/pPXwk.jpg

http://i.imgur.com/6ekus.jpg

http://i.imgur.com/EDPrD.jpg

Konstigt nog hade jag i princip inga problem med att få kortet och risern att passa vilket är väldigt ovanligt. Antar att jag borde spara rtningarna till denna

Vi får se om jag gör nått mer denna helgen, men nästa steg är ytterpanelerna. Tror jag...

De blev ju riktigt bra ju och vilken tur du har att allt passar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Imponerande, det är just sådan här trådar som är kul att läsa.
Att din verktygsarsenal väcker äkta svensk avundsjuka inom mig är en annan sak