Permalänk

Vattenfalls dator

Hej,

Jag vart lite uttråkad och kollade på en del hemmagjorda chassin på youtube och kom fram till ett chassi som de hade byggt in ett vattenfall i : http://www.youtube.com/watch?v=J9JO--bazVc.

Detta tyckte jag ser riktigt coolt ut och vill nu bygga ett eget. Delarna jag har tänkt mig i chassit är följande:
D510
a-data 2048mb 800mhz ram
2tb-samsung-ecogreen-f4eg
Fläkt x2
vattenblock
Pump
Uv-Slang
6x komressions kopplingar
Uv-"vatten"
Uv-Lysrör
fractal-design-integra-400w

Det ska inte bli en fet speldator utan mer en hemmaserver.
Liten exempelbild (inte riktigt så det kommer bli men en liten knuff i rätt riktning):

Det små blå prickarna är neon rör som ska lysa upp plexit och vattnet. För att det inte ska bli en vattenfontän tänkte jag splitta slangen som blåser ut vattnet från pumpen(som jag nu såg att jag glömde rita) i 2 eller 3 delar och sedan ha en liten vägg framför så att vattnet samlas upp och rinner över i jämn takt. Sidan där datorkomponenterna kan jag inte bestämma mig för om den ska vara genomskinlig eller inte men toppen ska vara genomskinlig iallafall så man ser komponenterna genom vattnet.

För att få lite cirkulation ska jag sätta 2 fläktar på vardera sida av datorn. Frågan är nu vilka anslutningar/slangar/tillbehör jag behöver till vattenkylningen och vilket nätaggregat ska jag köpa?

En sista fråga är hur mycket ström drar pumpen till vattenkylningen, kommer detta fungera överhuvudtaget och är det något jag missat?

Permalänk

Vilken lysande... jag menar strilande ide'.

Varför ha en liten, svart och ful kylare med fläkt när man kan ha en 2x1 meter stor glasruta stående i rummet...
Vattnet pumpas upp i toppen och rinner som ett brett vattenfall nerför rutan där det samlas upp och filtreras.
Vattnet fuktar rummets luft, låter svagt mysigt och blir ett konstföremål i rummet. Dessutom kyler en ljudlös dator.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

den fläkten..akasa...låter cp mycket.

pumpen drar ungefär likamycket som en fläkt. alltså inget nämnvärt

kör en 10/13 slang Silicon med compressions anslutningar..dyrare men definitivt värt det enligt mig

Permalänk
Medlem

Detta ska följas !
Mycket intressant konstruktion !

Visa signatur

- May the force be with you -

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Vilken lysande... jag menar strilande ide'.

Varför ha en liten, svart och ful kylare med fläkt när man kan ha en 2x1 meter stor glasruta stående i rummet...
Vattnet pumpas upp i toppen och rinner som ett brett vattenfall nerför rutan där det samlas upp och filtreras.
Vattnet fuktar rummets luft, låter svagt mysigt och blir ett konstföremål i rummet. Dessutom kyler en ljudlös dator.

Skulle vara riktigt häftigt, men är det inte risk att det kommer in luftbubblor i slangarna då?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Skulle vara riktigt häftigt, men är det inte risk att det kommer in luftbubblor i slangarna då?

Nej, du har förstås en uppsamlingsskål med automatisk påfyllning. Typ denna vattenfontän jag köpte till katten... den håller en jämn vattennivå i skålen från sin expansionstank.

http://www.youtube.com/watch?v=1YBcida2Sd4&feature=player_emb...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ska du bygga in "vattenfallet" under en plexitop?
Det som börjarde ringa i mitt huvud direkt var damm. Om det börjar komma in damm och annat bös i blocken är ju detta inte ultimat

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Ska du bygga in "vattenfallet" under en plexitop?
Det som börjarde ringa i mitt huvud direkt var damm. Om det börjar komma in damm och annat bös i blocken är ju detta inte ultimat

Ja det ska vara plexi över vattnet så man inte råkar välta ut allt vatten och för att vattnet inte ska se ut som skit efter ett tag när det åker ner damm. Jag funderar även på att göra en separat vattentank inbyggt i lådan som man kan byta över till då man ska sova så att vattnet inte väcker en. Det vore coolt om det fanns någon elektronisk switch som man kunde göra något program till så den switchar över automatiskt en viss tid på kvällen till tanken utan vattenfallet och stängde av neonen så man kan sova.

Skrivet av pokelia:

den fläkten..akasa...låter cp mycket.

pumpen drar ungefär likamycket som en fläkt. alltså inget nämnvärt

kör en 10/13 slang Silicon med compressions anslutningar..dyrare men definitivt värt det enligt mig

Jag har en fläktkontroller så det blir inga problem tror jag. Menar du 13/10 slang för jag kan inte hitta en som heter 10/13 på indomo och hur ser en compressions anslutning ut ? Jag är helt ny inom vattenkylning så det vore snällt om du länkade från indomo eller komplett

Permalänk
Medlem

Tycker också du ska höra med arthur på coolingstuff.se han kan sina grejer.

Permalänk
Medlem

http://coolingstuff.se/p/312/masterkleer-10-13-clear-uv-blue
http://coolingstuff.se/p/113/ek-water-blocks-dcp-2-2
http://coolingstuff.se/p/192/black-water-rak-sm10-13-g1-4---b...

bestä'll från coolingstuff. trevliga och mycket bättre än indomo.
du kan antingen ta 10/13 slang eller 10/16 slang... 10/16 kan du böja snävare medans 10/13 är mindre och enklare att dra. dessutom ser det snyggare ut enligt mig

en kompressions anslutning ser ut så här
http://coolingstuff.se/p/192/black-water-rak-sm10-13-g1-4---b...
ger ett mer cleant uttryck på alltihopa iochmed att dens ak vara i plexi blir det snyggare

EDIT
http://www.inet.se/artikel/5321586/scythe-kama-flow-2-80mmfan...

http://www.inet.se/artikel/8500302/fractal-design-80mm-silent...

kolla på dem fläktarna istället imho

Permalänk

Det får bli från coolingstuff istället då. Någon som vet om det går att skruva in en sådan där kompressions anslutning i plexit utan att det läcker ner över moderkortet? Hur tjockt ska det vara för att kunna skruva ihop de olika plexidelarna och vad ska jag använda för att täta skarvarna? Sist men inte minst så undrar jag vart man får tag i sådana plexibitar, de på clas ohlson är för små.

Permalänk
Medlem

Nice , första tanken , hur fasen har du tänkt dig att bygga det , jag tror snubben på youtube säkert har köpt allt klart " fabriksdator osv ... " kan ha fattat fel
men kör på , älskar folks livliga fantasi

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Skrivet av compaqo:

Nice , första tanken , hur fasen har du tänkt dig att bygga det , jag tror snubben på youtube säkert har köpt allt klart " fabriksdator osv ... " kan ha fattat fel
men kör på , älskar folks livliga fantasi

Han har byggt över 30st skriver han i kommentarerna så jag antar att han byggt allting själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Det får bli från coolingstuff istället då. Någon som vet om det går att skruva in en sådan där kompressions anslutning i plexit utan att det läcker ner över moderkortet? Hur tjockt ska det vara för att kunna skruva ihop de olika plexidelarna och vad ska jag använda för att täta skarvarna? Sist men inte minst så undrar jag vart man får tag i sådana plexibitar, de på clas ohlson är för små.

abslout går det det sitter O-ringar på anslutningarna...se bara till att du är noga när du gängar ur så att det blir tätt

jag skullen no ha minst 4 mm dels för minska vibrationer och delas för det blir stabilare

silicon. vattenfast sådan...kolla ochså vad man använder till akvarium

glasmästare

Permalänk
Skrivet av pokelia:

abslout går det det sitter O-ringar på anslutningarna...se bara till att du är noga när du gängar ur så att det blir tätt

jag skullen no ha minst 4 mm dels för minska vibrationer och delas för det blir stabilare

silicon. vattenfast sådan...kolla ochså vad man använder till akvarium

glasmästare

Okej vad bra
Då är allt som saknas ett tyst och billigt nätaggregat, sen kan jag börja köra igång bygget

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Okej vad bra
Då är allt som saknas ett tyst och billigt nätaggregat, sen kan jag börja köra igång bygget

har sjjälv ett http://www.inet.se/artikel/6900306/fractal-design-tesla-650w-...
och det är tyst. JAG ÄR SJÄLV OTROLIGT KÄNSLIG FÖR LJUD OCH KLAGAR OMN JAG HÖR DET MINSTA FRÅN EN FLÄKT (körde lite caps där av någon anledning)
ocH jag är otroligt nöjd och hör inte fläkten på den alls.

Permalänk
Skrivet av pokelia:

har sjjälv ett http://www.inet.se/artikel/6900306/fractal-design-tesla-650w-...
och det är tyst. JAG ÄR SJÄLV OTROLIGT KÄNSLIG FÖR LJUD OCH KLAGAR OMN JAG HÖR DET MINSTA FRÅN EN FLÄKT (körde lite caps där av någon anledning)
ocH jag är otroligt nöjd och hör inte fläkten på den alls.

Aningen dyr för att driva en dator som drar runt 40w

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Aningen dyr för att driva en dator som drar runt 40w

deras 400 version dpå?

Permalänk
Skrivet av pokelia:

deras 400 version dpå?

Den ser mycket lovande ut Ska kolla lite närmare på det i morgon.

Jag lyckas inte hitta någon 3vägskoppling med ventil så jag kan byta mellan "tyst läge" och " vattenfalls läge" någon som vet vart jag får tag i detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Den ser mycket lovande ut Ska kolla lite närmare på det i morgon.

Jag lyckas inte hitta någon 3vägskoppling med ventil så jag kan byta mellan "tyst läge" och " vattenfalls läge" någon som vet vart jag får tag i detta?

förklara dig?

1 ingång och 3 utgångar?

http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=64_82&...
sådan?

Permalänk
Skrivet av pokelia:

1 ingång 2 utgångar med en ventil sak så man kan välja vilken av utgångarna som ska användas, alltså ska bara ena kunna användas åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

1 ingång 2 utgångar med en ventil sak så man kan välja vilken av utgångarna som ska användas, alltså ska bara ena kunna användas åt gången.

det blir svårare faktiskt. måste du byta ? kand u itne bara köra vattenfall? gör du det rätt kommer det itne porla såmycket

Permalänk
Skrivet av pokelia:

det blir svårare faktiskt. måste du byta ? kand u itne bara köra vattenfall? gör du det rätt kommer det itne porla såmycket

Jag hade tänkt ha den i samma rum som jag sover och jag är väldigt kräsen när det gäller ljudnivån när jag ska somna så det vore guld värt att slippa porlande då

Permalänk
Medlem

OM du ska ha helt täckt så inget vatten läcker ut... hur i H*vete ska du få fläktarna att kyla då ? och VAD ska dom kyla :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

OM du ska ha helt täckt så inget vatten läcker ut... hur i H*vete ska du få fläktarna att kyla då ? och VAD ska dom kyla :S

fläktarna ska blåsa på komponenter...sidorna är ju öppna. dem skall kyla tex NB och SB och mosfet eftersom desasa behöver kall luft hela tiden

Permalänk
Skrivet av spot_1337:

Jag hade tänkt ha den i samma rum som jag sover och jag är väldigt kräsen när det gäller ljudnivån när jag ska somna så det vore guld värt att slippa porlande då

Hur kommer vattnet kylas när du har den i "silent mode"?
Som jag förstod det skulle vattnets kontakt med luft i vattenfallet kyla vattnet.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Hur kommer vattnet kylas när du har den i "silent mode"?
Som jag förstod det skulle vattnets kontakt med luft i vattenfallet kyla vattnet.

Jag kommer förmodligen bygga in en kylfläns någonstans som kyler ned vattnet.

Permalänk
Medlem

har du börjat ännu ?
Är sugen på projekt bilder

Visa signatur

- May the force be with you -

Permalänk
Skrivet av DeLuxE_:

har du börjat ännu ?
Är sugen på projekt bilder

Jag har väldigt mkt arbete i skolan just nu men jag ska försöka dra igång så fort som möjligt

Jag kollade lite på pumpen nu och såg att den lyckas komma upp i 17db. Är detta verkligen möjligt ? Min gentle typhoon 1150 rpm fläkt ska kunna gå upp i max 16db och när jag ställer den på 100% är ljudet olidligt. Jag kör den i ~600rpm nu och det är väll den ljudnivån jag kan acceptera när jag ska sova. Min h50 pump överröstas av fläktarna så det verkar väldigt konstigt att den ska gå upp i 17db.

Permalänk
Medlem

Shit va häftigt! Go 4 it!

ett tipps kanske kan va att dra ut passiva kylflänsar ur plexiglasets översida där vattenfallet rinner istället för att dra in vattnet i burken, Kan detta föresten inte bli väldigt fuktigt? bilda kondens på tex grafikkort?

// Erik

Visa signatur

Stationär:Antec Three Hundred | M4A785TD-V EVO | AMD x4 955 "black edition" | Powercolor Radeon 5970 | 4GB DDR3 1333mhz | 2st 1000GB HDD 7200rpm | 1000GB extern HDD | Samsung DVD-burner LableFlash | XFX 750W nätagg | Win7 Ultimate x64 |
Bärbar: Acer Gamestone 8920G "bluray edition - Full HD"