Mini-ITX hål layout för att skapa egen moderkortsplåt?

Permalänk
Medlem

Mini-ITX hål layout för att skapa egen moderkortsplåt?

Finns det någon bild eller liknande som man kan tanka hem och skriva ut så man får en mall för hålen till ett Mini-ITX kort?

Jag har ett gammalt litet Compaq mini tower chassi som skall moddas för att köra nått Atom D510 kort i som NAS. Behöver fixa så jag kan skruva i det när det kommer så jag slipper vänta på att jag kan sätta igång och installera

Blir troligen Intel D510MO Atom D510

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag skulle vilja påstå att skruvhålen är utplacerade efter atx standard (ITX, mATX, ATX och BTX).
De fyra fästena som befinner sig närmast bakre panelen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Utmärkt perfekt! Då kanske jag hinner fixa det innan jag fått hem Moderkortet, men bara kanske

Någon som har koll på hur långt ifrån chassikanten PCB ska sitta? så att hålen inte hamnar för nära kanten så man inte kan montera PCI kort.

Skrivet av Waxinator:

Jag skulle vilja påstå att skruvhålen är utplacerade efter atx standard (ITX, mATX, ATX och BTX).
De fyra fästena som befinner sig närmast bakre panelen.

Ja jag vet det. Men jag skrev att det var ett gammalt Compaq chassi, och med gammalt menar jag gammalt dvs. äldre än vad ITX standarden är.

Och eftersom det är ett Compaq chassi så följer inte dom standarden eftersom dom endast behöver kunna montera deras egna moderkort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Skrivet av McZ:

Ja jag vet det. Men jag skrev att det var ett gammalt Compaq chassi, och med gammalt menar jag gammalt dvs. äldre än vad ITX standarden är.

Och eftersom det är ett Compaq chassi så följer inte dom standarden eftersom dom endast behöver kunna montera deras egna moderkort.

Du frågade inte om Compaq chassiets befintliga fästen, utan om måtten för "hålen till ett Mini-ITX kort?".
Även om chassiet är från Hedenhös tid så har ITX kortet samma samma inre fästen som ATX standarden.
(så länge du inte tänker borra nya hål i kortet). Det var vad jag svarade på :rolleyes:.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Du frågade inte om Compaq chassiets befintliga fästen, utan om måtten för "hålen till ett Mini-ITX kort?".
Även om chassiet är från Hedenhös tid så har ITX kortet samma samma inre fästen som ATX standarden.
(så länge du inte tänker borra nya hål i kortet). Det var vad jag svarade på :rolleyes:.

Om man ser det på de sättet så stämmer de ju perfekt. nu behöver jag bara veta avstånd från bakre delen där I/O plåten sitter så kan jag fixa mina hål i förväg

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Proffsmoddare

Denna ritningen gjorde jag till mitt itxbygge och den funkade perfa. Tänk på att den är i cm nu bara. Botten är dessutom på undersidan av moderkortet så du behöver lägga till 8mm (standarddistans) för att komma till själva plåten.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag skulle vilja påstå att skruvhålen är utplacerade efter atx standard (ITX, mATX, ATX och BTX).
De fyra fästena som befinner sig närmast bakre panelen.

Betyder det att Fusion passar i denna moderkortsplåten
Det står att det är mATX och ATX men inte itx?

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Skrivet av oskaaarn:

Betyder det att Fusion passar i denna moderkortsplåten
Det står att det är mATX och ATX men inte itx?

Där är lite svårt att se vissa skruvfäste på bilderna för chassieplåten
men de fyra skruvfäste som mini-ITX behöver, använder även mATX
(och ATX) moderkort, så det bör fungera bra.

Ladda gärna ner följande PDF-dokument som Titane visade upp
http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5Cmini_itx_spec_...
och titta på sidan "2.2 Mounting Hole Placement".

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA