Permalänk
Medlem

Kostymer

Jag ska ta studenten sommaren och jag vill ha lite tips var ni köpte era kostymer när ni tog studenten.

Permalänk
Medlem

Dressman. Sydde sedan upp den hos en sömmerska. du kommer säkert ändå söla ner den och hålla på. I min mening ingen idé att lägga mycket pengar på en kostym för detta tillfälle. såg fortfarande bra ut för billig peng.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Ja, hade du varit lite smart så hade du köpt en på dressman när mellandagsrean var. Hade snygga för 799kr. Värt och kolla om någon finns kvar. Som ovan säger, man kommer ändå söla och hålla på så inte värt och köpa någon dyr.

Permalänk
Medlem

dressman är nog som sagt det vettigaste, om du nu inte tänkt vara lugn och skötsam

Permalänk
Medlem

Ska kolla dressman. Ska inte lägga ner mycket pengar då det har gått mycket till PC'n.

Permalänk
Medlem

kan ju även vara värt att kolla second-hand butiker

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att dressman hade paketerbjudanden när jag köpte min. T. ex skjorta slips paket för bra pris. hör om de välklädda herrarna kommer köra på något sådan när det närmar sig.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ska kolla dressman. Ska inte lägga ner mycket pengar då det har gått mycket till PC'n.

Haha true Swec spirit

Btw skulle jag nog också tipsa dressman för bra pris på sjysst kostym om man inte vill nått speciellt märke...

Permalänk
Inaktiv

Dressman är det sista jag skulle tipsa om. Hur mycket har du tänkt dig att lägga ut?

Permalänk
Entusiast

Jag köpte från Brothers när jag tog studenten.
Förra veckan köpte jag en ny kostym från Dressman när de fortfarande hade rea. Dock inte de där 799 kr kostymerna för de var inte mycket att hänga i granen. De såg riktigt ledsna ut om man tittade närmare på dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88790:

Dressman är det sista jag skulle tipsa om. Hur mycket har du tänkt dig att lägga ut?

Beror ju på, är man inte kostymtypen så fungerar det utmärkt och man ser proper ut och kan satsa sina pengar på en fin skumpa eller något annat istället.

Min köpte jag också på dressman och den hänger i ett skåp idag och har använts kanske 2 gånger på snart 5år.

Permalänk
Medlem

Nu var det visserligen ett tagsen man tog studenten, men jag vet då att jag köpte min kosym i en second hand butik i stockholm. En tredelad histora; byxa,väst och byxor i lite tjockare modell för hundra femtio spänn.

Den användes rätt så flitigt den sommaren kommer jag ihåg. Kostymer ska användas.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Dressmann.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Dressman... Hade lite svårt att hitta något då jag har väldigt ovanliga mått. Så jag var tvungen (jag?) att lägga ut runt 2000 kr för att 5 månader efter studenten aldrig få på mig den igen då jag gick upp nästan 12 Kg... Så alltinget köper du nåt billigt eller ser till att inte käka massa skräppmatt när du flyttad på ditt eget =P

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag köpte min student kostym(ben-vit i linné) på h&m då jag inte villa ha svart kostym + att den skulle vara billig(gav 700) då jag skulle supa som ett svin. Inte så många som märker hur den sitter eller vad det är för märke på student dagen

Permalänk
Medlem

Nämen, jag som satt och läste om ämnet i fråga igår!
http://thedronesclub.wordpress.com/2008/09/10/att-tanka-pa-na...
Första länken på google jag ramlade över gav mig extremt mycket information, helt klart välskriven och läsvärd. Men den kommer garanterat lämna dig med mindrevärdeskänslor och ett suktande efter mer pengar... Om en kostym från Dressman passar, så skulle jag råda dig att slå till. Oavsett vad den sidan säger, så kommer du känna dig ruskigt stilig. Det räcker, så länge man inte har sinne som Barney Stinson

/ Nv1:a som redan börjat oroa sig... har en dressmankostym hemma, men kommer nog ha köpt nytt till studenten.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag köpte från en lokal butik som har lite finare märken. Det var en Tiger kostym för 4500kr, inte jag som betalade men såhär i efterhand var det slöseri med pengar, gick upp i vikt efteråt så jag har bara använt den en gång.

Permalänk

Föredrar Brothers framför Dressman, då jag tycker att deras kostymer är snyggare. Dock har de något mindre sortiment. Även MQ kan ha något vettigt.

I övrigt rekommenderar jag verkligen länken eas@tetris tipsar om.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Shit, jag får huvudvärk av detta. Men jag måste också ha en kostym. Det skulle kännas fint att dra på sig nåt riktigt stiligt nån gång ibland.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Hoppas att ni inte ser mina utsvävningar här som något regelbrytande;

Visst skulle det vara skönt med kostym. Har länge, länge haft kostym och tillhörande attityd som målsättning här i livet. Har tyvärr inte kommit någon bit alls på vägen, men när jag väl slutat gymnasiet och flyttat skall jag få en mer proper klädstil. Kostym är ju bland det snyggaste man kan ha på sig Är ärligt talat avundsjuk på folk som har orken, pengar och motivering att vara så välvårdade, fräscha och välklädda som hör till fina kostymer.
Men tyvärr så kostar det. Mycket. Siten http://thedronesclub.wordpress.com/ intygade det hela. Deras rekommenderade basgarderob kostar drygt 50 lakan.

Synd att vi inte har skoluniformer. Är nästan lite ledsen över att våra klädnormer är så slappa...

Förtydligande: Barney Stinson är bäst, och nån dag skall även jag säga: Suit up!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Hoppas att ni inte ser mina utsvävningar här som något regelbrytande;

Visst skulle det vara skönt med kostym. Har länge, länge haft kostym och tillhörande attityd som målsättning här i livet. Har tyvärr inte kommit någon bit alls på vägen, men när jag väl slutat gymnasiet och flyttat skall jag få en mer proper klädstil. Kostym är ju bland det snyggaste man kan ha på sig Är ärligt talat avundsjuk på folk som har orken, pengar och motivering att vara så välvårdade, fräscha och välklädda som hör till fina kostymer.
Men tyvärr så kostar det. Mycket. Siten http://thedronesclub.wordpress.com/ intygade det hela. Deras rekommenderade basgarderob kostar drygt 50 lakan.

Synd att vi inte har skoluniformer. Är nästan lite ledsen över att våra klädnormer är så slappa...

Förtydligande: Barney Stinson är bäst, och nån dag skall även jag säga: Suit up!

Det är ju inte direkt ett mastodontprojekt att bära kostym, ta dig lite tid att ta reda på vad som kännetecknar en bra kostym i kvalitet och passform, hur man bär den, hur man matchar skjortor, slipsar och skor m.m. Det tar max ett par timmar att lära sig grunderna. Sen är det ju bara att gå ut och köpa en (dock inte på Dressmann, det är kostymer för folk som inte vill ha kostym), sen tar du på dig den genom att trä benen genom byxorna och armarna genom kavajen, och så låter du bli att söla ner den för du kan inte köra den i tvättmaskinen.

Sen vet jag inte vad du menar med tillhörande attityd, kostym är ett klädesplagg, inte en personliget.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loaded:

Det är ju inte direkt ett mastodontprojekt att bära kostym, ta dig lite tid att ta reda på vad som kännetecknar en bra kostym i kvalitet och passform, hur man bär den, hur man matchar skjortor, slipsar och skor m.m. Det tar max ett par timmar att lära sig grunderna. Sen är det ju bara att gå ut och köpa en (dock inte på Dressmann, det är kostymer för folk som inte vill ha kostym), sen tar du på dig den genom att trä benen genom byxorna och armarna genom kavajen, och så låter du bli att söla ner den för du kan inte köra den i tvättmaskinen.

Sen vet jag inte vad du menar med tillhörande attityd, kostym är ett klädesplagg, inte en personliget.

Och att sedan bära kostymen i skolan varenda dag kräver nerver av stål I alla fall på min skola, skulle jag tro. Har inte sett en enda som går så propert klädd som på sidan jag länkat till. Om man ser det som jag sett det, så berättigar en kostym en helt annan attityd, personlighet om man så vill. Att vara något snäsig, fruktansvärt självsäker men även ovanligt artig fungerar nog bra i kostym. Nästan överdrivna figurer i TV-serier bekräftar det, men visst är det på film.

I kostym kan man ta den roll man vill ha, om jag kommer gående i mina hood-tröjor och skateskor är nog inte första intrycket "Åh, vilken stilig och välklädd gentleman. Honom vågar jag prata med!" hos tant Agda...

En kostym kanske inte är fruktansvärt dyr, men om man skall ha en klädstil så bör man ha flera olika uppsättningar. Samma navy-blå kostym alla dagar fungerar inte.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Och att sedan bära kostymen i skolan varenda dag kräver nerver av stål I alla fall på min skola, skulle jag tro. Har inte sett en enda som går så propert klädd som på sidan jag länkat till. Om man ser det som jag sett det, så berättigar en kostym en helt annan attityd, personlighet om man så vill. Att vara något snäsig, fruktansvärt självsäker men även ovanligt artig fungerar nog bra i kostym. Nästan överdrivna figurer i TV-serier bekräftar det, men visst är det på film.

I kostym kan man ta den roll man vill ha, om jag kommer gående i mina hood-tröjor och skateskor är nog inte första intrycket "Åh, vilken stilig och välklädd gentleman. Honom vågar jag prata med!" hos tant Agda...

En kostym kanske inte är fruktansvärt dyr, men om man skall ha en klädstil så bör man ha flera olika uppsättningar. Samma navy-blå kostym alla dagar fungerar inte.

Jo, om du går till skolan i kostym får du antagligen räkna med att det blir snack, det hör ju till i den åldern att passa in, till och med de som sticker ut passar in. Något kostym-fack finns inte riktigt för ungdomar, om du inte är synthare då möjligen och kostymen är av latex. Finns ju en risk att det bara ser lillgammalt ut också. Man behöver ju dock inte gå hela vägen och komma i en tredelad kritstrecksrandig kostym, blankpolerade oxfords och fluga, finns ju utrymme inom det klassiska herrmodet att klä sig mer avslappnat men ändå propert.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Indeed, secondhand butiker är verkligen platser man kan hitta klädfynd. Testa myrorna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Loaded:

Jo, om du går till skolan i kostym får du antagligen räkna med att det blir snack, det hör ju till i den åldern att passa in, till och med de som sticker ut passar in. Något kostym-fack finns inte riktigt för ungdomar, om du inte är synthare då möjligen och kostymen är av latex. Finns ju en risk att det bara ser lillgammalt ut också. Man behöver ju dock inte gå hela vägen och komma i en tredelad kritstrecksrandig kostym, blankpolerade oxfords och fluga, finns ju utrymme inom det klassiska herrmodet att klä sig mer avslappnat men ändå propert.

Jeans, skjorta och kavaj fungerar ju alltid som mellanväg. Ser mycket mer propert ut än jeans och t-shirt men är ändå inte hela vägen fram till kostym. Annars tycker jag att frack slår kostym alla dagar i veckan men tillfällena då man kan bära frack är alltför få för att jag ska investera i en.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jeans, skjorta och kavaj fungerar ju alltid som mellanväg. Ser mycket mer propert ut än jeans och t-shirt men är ändå inte hela vägen fram till kostym. Annars tycker jag att frack slår kostym alla dagar i veckan men tillfällena då man kan bära frack är alltför få för att jag ska investera i en.

Inte så lustigt då kostym praktiskt taget är klassiska vardagskläder och frack högtidsdräckt och bland det mest formella du kan sätta på dig

En kostym som ser bra ut behöver inte vara oerhört dyr, många märkeskostymer är överprissatta och har i många fall varken bättre passform eller kvalitet än billigare konfektion. Att köpa en kostym som passar hyffsat och sedan justera den hos en skräddare kan vara ett ekonomiskt alternativ. Att korta armar, lägga upp byxor, sy in en kavaj etc. brukar inte kosta många hundralappar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dr slizer:

Inte så lustigt då kostym praktiskt taget är klassiska vardagskläder och frack högtidsdräckt och bland det mest formella du kan sätta på dig

En kostym som ser bra ut behöver inte vara oerhört dyr, många märkeskostymer är överprissatta och har i många fall varken bättre passform eller kvalitet än billigare konfektion. Att köpa en kostym som passar hyffsat och sedan justera den hos en skräddare kan vara ett ekonomiskt alternativ. Att korta armar, lägga upp byxor, sy in en kavaj etc. brukar inte kosta många hundralappar.

Jo jag vet. En föreläsare tycker om att visa bilder på fysiker och kemister från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Måste säga att kostym tappar sin elegans lite när man bär labrock över
Det där med mode ändras ju med tiden så kostym ser rätt överklätt och stelt ut i många sammanhang. Jag hade iof kunnat komma undan med det på Chalmers och det finns en del studenter som går klädda i kostym eller åtminstone kavaj och skjorta dagligen. Det är dock vanligare bland föreläsarna även om klädstilen där varierar kraftigt från velourpolo från 70-talet via jeans, collagetröjor och gympaskor till kostym.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

På måndag tar jag ett litet steg på vägen; en marinblå "finskjorta" har funnit sin plats under den fina bomullströjan.
I och för sig är det knappt nån skillnad mot vad jag brukar ha, men man måste börja smått. Nu skall jag bara vänta tills mitt skjortimperium byggs upp skjorta för skjorta, sen kan jag köpa mig en stilig diskret kavaj. Helst två, en grå och en marinblå.

Vill ju inte behöva vänta tills Chalmers för att få gå i kavaj!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

På dan kan du väll la ha nåt finare plagg, det är sen på kvällen kläderna blir förjävliga, min studentmössa ser förjävlig ut haha och det var på kvällen den blev "sån"

Visa signatur

My name is legion, for we are many.