Kan fläkt kontroller förstöra ett nätagg?

Permalänk

Kan fläkt kontroller förstöra ett nätagg?

Kan fläkt kontroller förstöra ett nätagg?

Jag kopplade idag in min nya fläkt kontroller och efter jag kollade att allt var klart och insatt så startade jag datorn. Alla fläktar gick och alla lampor som skulle lysa lös men då efter ca 10 sekunder så small nätagget och proppen gick.

Var det min nya fläkt kontroller som förstörde nätagget eller kan en komponent förstöra nätagget i huvud taget. Eller var det bara ett defekt nätagg som gav upp efter 3 månader.

btw nätagget är/var OCZ modXstream 700W och resten av systemet.
gigabyte gtx 460
intel core i7 950
Gigabyte moderkort (tror ud4 eller liknande)
noctua cpu fläkt
samsung f3 hårddisk
dvd läsare
5 chassie fläktar

Permalänk

Om din fläktkontroller skulle orsakat en kraftig kortslutning så hade nätaggregatet stängt av sig eller inte ens startat. Eftersom din fläktkontroller endast kopplades till 12V (?!) och fläktar drivna av 12V snurrade så länge så är det inte troligt. Troligare är att ingångsskyddet i 230V anslutningen kortslöt din nätsäkring. Har du bytt säkring och testat att starta igång datorn igen ? ...eller har du fortsatt kortslutning i nätaggregatet ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Går proppen fortfarande när du sätter på nätagget?

Permalänk

Ja proppen går på direkten när jag byter från 0 till 1 på baksidan av nätagget

Permalänk

Det är bara att begära en RMA och skicka in aggregatet för garantibyte...
I värsta fall hävdar de att du haft blixtnedslag som orsakat detta.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Om din fläktkontroller skulle orsakat en kraftig kortslutning så hade nätaggregatet stängt av sig eller inte ens startat. Eftersom din fläktkontroller endast kopplades till 12V (?!) och fläktar drivna av 12V snurrade så länge så är det inte troligt. Troligare är att ingångsskyddet i 230V anslutningen kortslöt din nätsäkring. Har du bytt säkring och testat att starta igång datorn igen ? ...eller har du fortsatt kortslutning i nätaggregatet ?

Vill minnas att jag läste någonstans att OCZ pressat priserna på den serien genom att ta bort vissa skyddsfunktioner. Hittar tyvärr inte källan, men jag vill minnas att det var i någon test på ett antal agg i serien. Av den anledningen brukar jag heller aldrig rekommendera det agget! Därför känner jag en viss osäkerhet på hur agget reagerar vid en kortslutning av komponenter i datorn. Inte mycket att gå på utan källa det vet jag, men tänkte det kunde vara intressant att höra om du kände till något mer i detalj om saken.

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Vill minnas att jag läste någonstans att OCZ pressat priserna på den serien genom att ta bort vissa skyddsfunktioner. ...

Jag hittade inget som varken stöder eller motsäger det du skriver. Jag hittade däremot interna bilder
på ett "OCZ 700W ModXstream PSU" där man vid ingången uppe till vänster ser gul och blå transientskydd.
http://www.hardocp.com/article/2008/11/12/ocz_700w_modxstream...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Samma sak händer för mig, men bara om jag har meckat i datorn och stängt av den genom nätagget.
Men det är bara för att jag ligger på gränsen för vad en 10amp klarar (elen är tafftligt dragen i min lägenhet, för mycket på en och samma säkring). Minsta spik dödar alla system.

Men datorn startar snällt om jag sätter huvudbrytaren på agget till "på" och switchar tillbaka säkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag hittade inget som varken stöder eller motsäger det du skriver. Jag hittade däremot interna bilder
på ett "OCZ 700W ModXstream PSU" där man vid ingången uppe till vänster ser gul och blå transientskydd.
http://www.hardocp.com/article/2008/11/12/ocz_700w_modxstream...
http://www.hardocp.com/images/articles/1224029445btqxfCHCHg_3...

Ja jag sökte själv lite efter en bekräftelse på det jag skrev men kan hända att det är ett hjärnspöke som lurar mig i detta fallet. Jag litar på din kunskap i fallet!

Permalänk

Tack för alla svar!
Men kan en annan komponent förstöra ett nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepcoder:

Tack för alla svar!
Men kan en annan komponent förstöra ett nätagg?

Din rigg drar inte i närheten av de 700W som agget påstås klara av men ja det kan man.
Laggar du på med komponenter som drar låt säga 600W och du har ett agg som klarar 350W kan du lita på att det smäller. Finns även skit-agg som smäller vid 400W fast dom är graderade för 600W mem det är en annan sak.

EDIT: För att svara lite med direkt: Nej en komponent i sig förstör i regel inte ett nätagg. MEN om totala summan watt blir för hög går det tids nog sönder.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840