Little Big Planet 2 Tråden :)

Permalänk

Little Big Planet 2 Tråden :)

Hej allihop!

Var tvungen att skapa en tråd om LBP 2 då jag inte hittade någon, så varför inte
Nu har det äntligen släpps en announcement trailer för nästa del i Media Molecule's Little Big Planet!
I trailern går det att beskåda vad som illustreras som ingame gameplay där fokuset verkar ligga på att ha möjligheten att bygga spel i spelet. Verkar vara en fantastiskt bra idé med tanke på att användarna kommer kunna dela med sig av sin kreativitet på en större nivå än första spelet. Men så kommer även första spelets 2 miljoner banor även vara tillgängliga. Jag tycker det låter som win win!

Trailern: YouTube - Little Big Planet 2 Announcement trailer

Vad tror ni om Little Big Planet 2?

Permalänk

Är det hälften så bra som första så är det helt klart värt att lägga energi på det.
Trailern ser ju faktiskt väldigt lovande ut, detta tror jag på

Permalänk
Medlem

Tror jag hellre lägger min tid på spel utvecklade av spelföretag.

Tror att den genomsnittlige LBP2-spelaren kommer lägga 95% av sin tid på att bygga kassa banor/spel och 5% av sin tid på att klappa andra utvecklare på ryggen för deras kassa banor/spel. Och under tiden luras vanligt folk som tycker om att spela riktiga spel till att köpa LBP2, faktiskt lira dessa kassa banor/spel, sen slänga spelet i soptunnan.

Tror det kommer bli väldigt likt LBP(1) alltså.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Tror jag hellre lägger min tid på spel utvecklade av spelföretag.

Tror att den genomsnittlige LBP2-spelaren kommer lägga 95% av sin tid på att bygga kassa banor/spel och 5% av sin tid på att klappa andra utvecklare på ryggen för deras kassa banor/spel. Och under tiden luras vanligt folk som tycker om att spela riktiga spel till att köpa LBP2, faktiskt lira dessa kassa banor/spel, sen slänga spelet i soptunnan.

Tror det kommer bli väldigt likt LBP(1) alltså.

Word!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Tror jag hellre lägger min tid på spel utvecklade av spelföretag.

Tror att den genomsnittlige LBP2-spelaren kommer lägga 95% av sin tid på att bygga kassa banor/spel och 5% av sin tid på att klappa andra utvecklare på ryggen för deras kassa banor/spel. Och under tiden luras vanligt folk som tycker om att spela riktiga spel till att köpa LBP2, faktiskt lira dessa kassa banor/spel, sen slänga spelet i soptunnan.

Tror det kommer bli väldigt likt LBP(1) alltså.

Jag tycker då det låter som en riktigt bra grej
Dom med ideér för skapa dom själva, inom vissa begränsningar. Men jag tror många som göra banor eller kommer göra "spel" gärna testar många andras för ideér samt nya dom får med hjälp av dessa.
Detta är väl även en stor bonus för oss vanligt folk. Sen förstår jag inte vi skulle kunna luras till att köpa det. Vi vet ju vad vi får

Tycker det låter som en kul grej att se vad andra har hittat på. Vi ser ju dolda talanger överallt på gatan, internet och andra ställen

Och varför skulle vi just kasta LPB i soptunnan istället för något annat spel vi har i samlingen? Något jag missat som inte talas öppet om LPB?
Funderat på att köpa LPB Goty edition billigt från amazon då jag aldrig köpt spelet tidigare, bara testat hos en kompis när det var nytt

edit:
Vad jag uppfattade så innehåller väl redan LPB ett flertal banor precis som vilket spel som helst i "story mode" samt det finns en baneditor precis som vi hade i Tony Hawk 2. Minns hur länge man höll på i det med och jag tror väl LPB har minst hälften så större frihet/alternativ. Men då hade konsolerna inte internet så det var ganska svårt att testa andras banor, förutom mina lokala kompisar

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av cope:

Klart det är bra att "kreativt folk" eller vad du nu vill kalla dessa får leva ut sina fantasier, kul för dem. Det är även bra att de kan testa varandras skapelser och få inspiration. Men i min mening är det här hela användarbasen. Folk som vill spela "på riktigt", om du ursäktar mitt uttryck, bör titta åt ett annat håll.

Varför spela LBP-bust-a-move, när jag kan spela bust-a-move? Varför spela LBP-space invader, när jag kan spela space invader? Varför spela en LBP-shmup, när jag kan spela en shmup? Och kanske främst av allt, varför dilla med en top-rankad LBP-miniräknare, när jag kan.. Göra något annat? Sen har jag svårt att tro att något verkligen unikt i spel-upplevelse kan komma därifrån, men vem vet..

Sen kan man ju förstås digga plattforms-spelet som LBP i grund och botten är, men än har jag inte stött på många med den åsikten.

tl;dr: Gillar du att bygga och se andras skapelser? Köp LBP2, annars låt bli.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Klart det är bra att "kreativt folk" eller vad du nu vill kalla dessa får leva ut sina fantasier, kul för dem. Det är även bra att de kan testa varandras skapelser och få inspiration. Men i min mening är det här hela användarbasen. Folk som vill spela "på riktigt", om du ursäktar mitt uttryck, bör titta åt ett annat håll.

Varför spela LBP-bust-a-move, när jag kan spela bust-a-move? Varför spela LBP-space invader, när jag kan spela space invader? Varför spela en LBP-shmup, när jag kan spela en shmup? Och kanske främst av allt, varför dilla med en top-rankad LBP-miniräknare, när jag kan.. Göra något annat? Sen har jag svårt att tro att något verkligen unikt i spel-upplevelse kan komma därifrån, men vem vet..

Sen kan man ju förstås digga plattforms-spelet som LBP i grund och botten är, men än har jag inte stött på många med den åsikten.

tl;dr: Gillar du att bygga och se andras skapelser? Köp LBP2, annars låt bli.

Där är jag beredd att hålla med dig. Att göra banor roar säkert många men att köpa spelet gör man ju för att spela det. Motorn och hela spelkänslan med de små dockorna är ju underbar och man blir ju glad bara av att spela det. Tänkte inte ens på att det fanns folk som köper det bara för att bygga. Känns så främmande på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Klart det är bra att "kreativt folk" eller vad du nu vill kalla dessa får leva ut sina fantasier, kul för dem. Det är även bra att de kan testa varandras skapelser och få inspiration. Men i min mening är det här hela användarbasen. Folk som vill spela "på riktigt", om du ursäktar mitt uttryck, bör titta åt ett annat håll.

Varför spela LBP-bust-a-move, när jag kan spela bust-a-move? Varför spela LBP-space invader, när jag kan spela space invader? Varför spela en LBP-shmup, när jag kan spela en shmup? Och kanske främst av allt, varför dilla med en top-rankad LBP-miniräknare, när jag kan.. Göra något annat? Sen har jag svårt att tro att något verkligen unikt i spel-upplevelse kan komma därifrån, men vem vet..

Sen kan man ju förstås digga plattforms-spelet som LBP i grund och botten är, men än har jag inte stött på många med den åsikten.

tl;dr: Gillar du att bygga och se andras skapelser? Köp LBP2, annars låt bli.

Samma sak går väl att säga till dom som gör t.ex. en Warhammer 40k mod till C&C Generals, varför göra en sådan när det redan finns t.ex. Dawn of War?
Jo, för att dom kanske älskar warhammer, att modda eller något annat
Och inte ska dom som då köpt C&C Generals behöva känna sig "lurade" för dom får ju ett spel med många banor i redan + nya gratis banor/moddar från vårt kreativa mod-samhälle

Dom som gillar Bust-a-move eller space invaders kanske gillar det så mycket att dom spelat sönder det redan och vill göra något nytt i samma anda

Visst, just LPB fokuserar och lockar folk till att skapa eget i alla trailers man ser, men som sagt, det ser jag bara som ett plus för dom som vill lite till än bara ha ett coop platformspel i soffan

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk

Ny trailer för spelet som släpptes för ett par dagar sen, i videon visas massor av fräsiga nyheter! Jag blev mäkta imponerad utav den nya trailern. Dessutom så har vi fått ett släppdatum!!! YAY! 16:e novemeber i år Här är videon: IGN Video: LittleBigPlanet 2 PlayStation 3 Trailer - Adventure Trailer

Permalänk

Här kommer en ny film på spelet som visar det otroligt kreativa enspelarläget. Videon får en att längta ännu mer FZ :: Filmer :: LittleBigPlanet 2 (Save the Universe, GamesCom 2010)

Permalänk

Här finns en otroligt stämningsfulll trailer att beskåda, denna gång är det fokus på grapplinghooken ^_^ Den får en att längta ännu mer FZ :: Filmer :: LittleBigPlanet 2 (Grappling Hook Trailer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Tror jag hellre lägger min tid på spel utvecklade av spelföretag.

Tror att den genomsnittlige LBP2-spelaren kommer lägga 95% av sin tid på att bygga kassa banor/spel och 5% av sin tid på att klappa andra utvecklare på ryggen för deras kassa banor/spel. Och under tiden luras vanligt folk som tycker om att spela riktiga spel till att köpa LBP2, faktiskt lira dessa kassa banor/spel, sen slänga spelet i soptunnan.

Tror det kommer bli väldigt likt LBP(1) alltså.

Så är det med alla typer av spel.

Bara titta på Starcraft 2 tex. Otroligt populärt spel även om det enda den egentligen hade var snyggare grafik och en fortsättning på storyn, Precis som LBP2.
Samma kan sägas om i stort sett alla andra spel i världen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Fattar inte vad spelet går ut på, eller är det snarare ett program som du kan göra olika sorters spel i? För det är ju inget "spel" att göra spel...? O_o

Såg ju ut som typ super mario, baloons eller sonic, inget nytt eller spännande direkt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Fattar inte vad spelet går ut på, eller är det snarare ett program som du kan göra olika sorters spel i? För det är ju inget "spel" att göra spel...? O_o

Såg ju ut som typ super mario, baloons eller sonic, inget nytt eller spännande direkt?

1. Du gör en gullig lite sackboy.
http://brutalgamer.com/wp-content/uploads/2008/10/little-big-...

2. Dina vänner göra sina gulliga sackboys.
http://www.ps2vicio.com/imagenes1/PS3/Little_Big_Planet/Littl...

3. Du och dina vänner hoppar in i en värld som du skapat, som utvecklarna skapat eller en värld som någon annan skapat. Du har ca 2 miljoner världar att välja mellan.
http://terminalgamer.com/wp-content/uploads/2009/11/LittleBig...

4. Ni går tillsammans och löser pussel och problem för att komma till slutet. Endast fantasin är begränsningen på alla pussel.
http://ewelina.nu/wp-content/little_big_planet1.jpg

Little big planet är ett otroligt roligt spel att spela med vänner. Lätt att lära sig men svår att bemästra. Alltid ny content och nya utmaningar.
http://image.com.com/gamespot/images/2008/232/938583_20080820...

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

1. Du gör en gullig lite sackboy.
http://brutalgamer.com/wp-content/uploads/2008/10/little-big-...

2. Dina vänner göra sina gulliga sackboys.
http://www.ps2vicio.com/imagenes1/PS3/Little_Big_Planet/Littl...

3. Du och dina vänner hoppar in i en värld som du skapat, som utvecklarna skapat eller en värld som någon annan skapat. Du har ca 2 miljoner världar att välja mellan.
http://terminalgamer.com/wp-content/uploads/2009/11/LittleBig...

4. Ni går tillsammans och löser pussel och problem för att komma till slutet. Endast fantasin är begränsningen på alla pussel.
http://ewelina.nu/wp-content/little_big_planet1.jpg

Little big planet är ett otroligt roligt spel att spela med vänner. Lätt att lära sig men svår att bemästra. Alltid ny content och nya utmaningar.
http://image.com.com/gamespot/images/2008/232/938583_20080820...

Ok, så allting bygger alltså på samarbete med kompisar? Då kanske det blir lite roligare

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

1. Du gör en gullig lite sackboy.
http://brutalgamer.com/wp-content/uploads/2008/10/little-big-...

2. Dina vänner göra sina gulliga sackboys.
http://www.ps2vicio.com/imagenes1/PS3/Little_Big_Planet/Littl...

3. Du och dina vänner hoppar in i en värld som du skapat, som utvecklarna skapat eller en värld som någon annan skapat. Du har ca 2 miljoner världar att välja mellan.
http://terminalgamer.com/wp-content/uploads/2009/11/LittleBig...

4. Ni går tillsammans och löser pussel och problem för att komma till slutet. Endast fantasin är begränsningen på alla pussel.
http://ewelina.nu/wp-content/little_big_planet1.jpg

Little big planet är ett otroligt roligt spel att spela med vänner. Lätt att lära sig men svår att bemästra. Alltid ny content och nya utmaningar.
http://image.com.com/gamespot/images/2008/232/938583_20080820...

Haha, bra sammanfattning ^_^ *Applåderar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ok, så allting bygger alltså på samarbete med kompisar? Då kanske det blir lite roligare

Du kan spela ensam men det är inte lika roligt då. Jag kör alltid online för att få hjälp av vänner eller random personer.
Finns hemligheter och pussel som inte går att lösa ensam.

Det jag kanske missade var att meningen med spelet är att samla poäng och komma i mål. Som att komma till flaggan i SMB.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Det här är nog det spel jag ser fram emot mest.

Bara kolla allt man kan göra i de två senaste filmerna: Level 7: Filmer om nya funktioner i Little Big Planet 2

Kommer ju bli helt sjukt stort.

Permalänk

LBP är ju helt sjukt bra så varför skulle inte tvåan bli det liksom?
Tillverkarna fördröjde ju releasen tills efter jul för att dom ville "finslipa det" vilket egentligen bara borde innebära att dom är noga med det dom gör.

Jag tror att detta kommer bli riktigt bra, plus om man köper collectors edition så får man en liten sack boy docka på köpet!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk

Ja och det skapades ju helt fantastiska banor i betan redan efter några dagar. Tänk er vad som kan göras efter några veckor med hela spelet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Permalänk
Medlem

Klicka på bilden för att se alla SE kostymerna:

Nån som fått spelet idag?
Får mitt på fredag!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte CE igår och spelade halva natten.

Kanonspel! Mycket nytt.. hoppandet är fortfarande lite irriterande med att han halkar ut över kanten eller snubblar.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Testpilot

Hur är storyläget? spelade i princip bara storyn i första spelet och är inte så intresserad av att bygga egna banor.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara klarat första "planeten" men det känns redan mycket bättre än ettan. Bättre gafik, storyn är mera levande och alla extrafunktioner gör det hela roligare. Studsplattorna gillar jag skarpt, och kastkroken används på flera olika sätt. Har inte stött på "low gravity" och skjutmössorna från demot än, men ser fram emot det. Det händer grejor hela tiden och ibland är det ganska svårt. Känner att det blir svårare att ta alla bubblor denna gång.
Banorna en del bygger är sjukt bra och när man kommer till byggdelen så är det mycket mera komplext, inte i närheten av ettan. Med dessa verktyg kommer folk kunna skapa helt sjuka banor. Bara robotarna går att ställa in med massor av variabler och räcker inte det kan man lägga in logik på deras chip, man blir nästan snurrig av allt man kan göra...

Jag är hursomhelst jättenöjd och det kliar rejält i fingrarna att spela vidare nu, men måste vänta tills grabben vaknar imorgon, vi kör storyn tillsammans...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Då har man varvat!

Ingen här som bygger banor?
Återkommer om nån vecka med mina första skapelser...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Hedersmedlem

Nej jag har aldrig byggt banor, varken i ettan eller i tvåan. Just nu nöter jag storyn för att få alla bubblor.. men några kan jag fan inte hitta.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.