ASUS G73SW 17.3" Full HD något att satsa på?

Permalänk
Medlem

ASUS G73SW 17.3" Full HD något att satsa på?

Hej!

undrar om ASUS G73SW 17.3" Full HD är något att satsa på om man spelar spel till exempel Battlefield bad company 2 osv... Uppfyller den datorn den prestandan?
Någon som vet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Järnet:

Hej!

undrar om ASUS G73SW 17.3" Full HD är något att satsa på om man spelar spel till exempel Battlefield bad company 2 osv... Uppfyller den datorn den prestandan?
Någon som vet?

Om du menar den med nya i7an så klarar den BC2 utmärkt! Om den är prisvärd är tveksammt...

Permalänk
Medlem

BC2 klarar även den äldre billigare modellen utan problem

Om du absolut inte måste ha full hd så skulle jag rekommendera den nya med I5 480m, bara 1600x900 på skärmen men prisvärd, 11340kr med sweclockers misco.se rabatt

Edit: länk -> http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=2617419&Sea...

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Men Datorn i Sverige kostar väll 18 000 kr! jag bor nämligen i Norge...På komplett.no så kostar den 12995 NOK, det är ca 15500 SEK!! Inte så dåligt!
Men får se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Järnet:

Tack för tipsen! Men Datorn i Sverige kostar väll 18 000 kr! jag bor nämligen i Norge...På komplett.no så kostar den 12995 NOK, det är ca 15500 SEK!! Inte så dåligt!
Men får se!

dock har den bara ett gtx460M vilket för i alla fall BC2 blir i klenaste laget.. hade väntat ett litet tag extra istället då på en dator med SB och ett 6970 som är typ 50% bättre i BC2

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

dock har den bara ett gtx460M vilket för i alla fall BC2 blir i klenaste laget.. hade väntat ett litet tag extra istället då på en dator med SB och ett 6970 som är typ 50% bättre i BC2

Kan ju upplysa dig att 460M klara BC2 utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Kan ju upplysa dig att 460M klara BC2 utmärkt!

gtx460m ger runt 30fps med allt på absolut max med en i7 740qm så.. vilket enligt mig är långt från utmärkt om man ska lägga ner så mycket pengar på den dator som man ska spela på

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Alltså nu vet jag inte riktigt vad jag skall tro, hmm....Det står lite ord mot ord här tycker jag! Men iaf, i min situation så vill jag satsa på en bærbar dator man kan MAXA grafiken i alla spel! Eftersom att datorn kostar så mycket pengar, om ni førstår hur jag menar!

Permalänk

kan säga att ja har nyss köpt en g73sw, kunde köra bfbc 2 på full hd OCH 3D utan problem.

så vet inte vad norrby dillar om.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem

Det norrby "dillar" om är att GTX460M är flaskhalsen i en G73SW. Punkt slut. En G53JW maxar också i stort sett spelet, men till halva priset. Så att kalla G73SW prisvärd? Jag anser inte det heller, tyvärr.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Han frågade inte om den var prisvärd...

han frågade om den klarade av spelen han ville spela.
antar att hela g73/53 serien är detsamma.
Men så långt ja har märkt är den extremt tyst och kall (inte provat nått prestanda test dock, kanske blir lite varm då)

den klarar alla spel jag vill spela (inte provat mertro 2033, som ja hört ska vara extremt krävande)

och dessutom ser den skit snygg ut.

så vitt ja vet ligger det alltid bättre teknik runt hörnet, så har blivit less på att vänta på att nästa
"topmodell" ska komma ut.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Avstängd

Köper du den ny klarar den BF, och dess liknande spel.
Väntar du på SB, får du 30% mer dator för pengarna skulle jag säga.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livingdead4life:

Han frågade inte om den var prisvärd...

han frågade om den klarade av spelen han ville spela.
antar att hela g73/53 serien är detsamma.
Men så långt ja har märkt är den extremt tyst och kall (inte provat nått prestanda test dock, kanske blir lite varm då)

den klarar alla spel jag vill spela (inte provat mertro 2033, som ja hört ska vara extremt krävande)

och dessutom ser den skit snygg ut.

så vitt ja vet ligger det alltid bättre teknik runt hörnet, så har blivit less på att vänta på att nästa
"topmodell" ska komma ut.

Värt att satsa på = prisvärd

En tolkningfråga, men det spelar ju iofs ingen roll i det här fallet.

Eftersom det är grafikkortet som flaskhalsar spelprestandan i G73SW så hade jag rekommenderat alla att antingen vänta på en modell med fetare grafikkort, eller att ta antingen G73JW eller G53JW. De har bara "bara" dual core, men det är ingen mening att fläska på med processorkraft om det du inte har likvärdig grafikprestanda.

Skrivet av BareHipster:

Köper du den ny klarar den BF, och dess liknande spel.
Väntar du på SB, får du 30% mer dator för pengarna skulle jag säga.

G73SW har SB. Och du får inte mer overallprestanda, du får mer cpu-prestanda.

EDIT: Jag säger inte att de gamla på något sätt är bättre rent kraftmässigt, men de är mera balanserade och betydligt billigare för ungefär samma spelkapacitet. Det är bara det jag försöker få fram.

T.ex helt meingslöst med en 2630QM om du bara haft en integrerad grafikkrets. Du hade inte kunnat spela särskilt mycket ändå, trots fet cpu.

Tillägg
Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

@muyfa666

du har en liten poäng där.

Finns även processor krävande spel t.ex wow. vilket ja själv kör mycket av.
kändes då värt att ta en ny SB rigg. sen är det bara ja som är prylnörd av värsta slaget som tycker att det
är värt dom sista tusenlapparna för extra ram,hdd och 3D skärm xD

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Livingdead4life:

@muyfa666

du har en liten poäng där.

Finns även processor krävande spel t.ex wow. vilket ja själv kör mycket av.
kändes då värt att ta en ny SB rigg. sen är det bara ja som är prylnörd av värsta slaget som tycker att det
är värt dom sista tusenlapparna för extra ram,hdd och 3D skärm xD

Ja det är ju en personlig fråga... Själv hade jag valt en i5 dualCore... Men ja spelar inte Cpu krävande spel som Wow...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livingdead4life:

kan säga att ja har nyss köpt en g73sw, kunde köra bfbc 2 på full hd OCH 3D utan problem.

så vet inte vad norrby dillar om.

det jag snackar om är värkliga siffror från notebookcheck.net så...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

det jag snackar om är värkliga siffror från notebookcheck.net så...

Notebookcheck testar alla datorer med det kortet och tar ut ett genomsnitt..

Min G53JW med sämre processor I5 460m körde då det på 1920x1080 allt maxat och det gick hyfsat bra.. (Inte perfekt) .. Med OC på grafikkortet gick det faktiskt bra.

Så känns som att G73SW med I7 + visst är det sandy bridge? lär ju prestera rätt mkt bättre

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Notebookcheck testar alla datorer med det kortet och tar ut ett genomsnitt..

Min G53JW med sämre processor I5 460m körde då det på 1920x1080 allt maxat och det gick hyfsat bra.. (Inte perfekt) .. Med OC på grafikkortet gick det faktiskt bra.

Så känns som att G73SW med I7 + visst är det sandy bridge? lär ju prestera rätt mkt bättre

dom har gjort tester med 4 datorer tror jag det va med gtx460m och ALLA låg på runt 29-30 fps och då var det med 720qm och 740qm eller desktop processorn i7 950 utan någon skillnad... och förmodligen så kommer det med en SB processor inte vara någon större skillnad då det är grafikkortet som flaskar och inte processorn

och jag är fullt medveten om att dom har ut ett genomsnitt per dator...

Visa signatur

here we go!