Dragon age 1/2 tråden

Permalänk

Dragon age 1/2 tråden

Hej

Är det bara jag som tycker att dragon age var en riktigt RIKTIGT bra rpg spel? Ett spel där man kunde påverka allt och alla. Ofta fick jag känslan av hur likt dragon age ändå kändes som sagan om ringen. Och med det menar jag att man vandrar runt med en grupp som i sagan om ringen och nå vissa mål (långsökt men ändå).

Mitt favorit gäng var alltid Morrigan (hon var healer eftersom jag inte gillade wynn >.<, Alistair och sedan Sten/Mabari hunden.

Själv har jag bokat Dragon age 2 men är ändå lite skeptisk mot det. I ettan kunde man göra sin egna ras och ursprung, men i tvåan måste man spela som människa och heta Hawk :/.

Så vad är era tankar om Dragon age 1/2. Berätta gärna om något roligt som har hänt eller vad NI har för party när ni ger er ut på äventyr.

MvH Tobbe

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Är det du som pratar? annars är du grym på att prata engelska

Permalänk
Musikälskare

Haha nej nej

Men rolig lets play

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

någon som vet om man kan lägga in dragon age på steam om man köper det på skiva?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Fick Dragon Age (1) av lillbrosan i julklapp och ärligt talat så tyckte jag inte att spelet var speciellt givande. Lite av en Elderscrolls geek som jag är så orkade jag inte med med tredjepersonsperspektivet. Sedan tyckte jag att spelet var inte så öppet som jag vill ha i ett rpg.

Jag gav upp spelet ganska strax efter att ha startat det. Då det inte föll i min smak. Något som jag tyckte var bra, var att man kunde styra medlemmar i sin grupp. Vilket var något jag verkligen uppskattade (för det är något Elderscrolls serien saknar). Men ändå så kändes det inte rätt, för skaparna bakom Mount and Blade hade redan sätt ribban för mig hur man ska ha strategi i ett spel där du styr din egen soldat.

En annan punkt, Dragon Age kändes som t.ex WoW fast offline med AI istället.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk

Intressant synpunkt.

Själv så tyckte jag att strids systemet var ganska ''repetetive''. Hoppas bara de gör bra ifrån sig i tvåan.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

någon som vet om man kan lägga in dragon age på steam om man köper det på skiva?

Du kan klicka en knapp (game lobby) där det står add offline game eller något. Det är det närmaste du kan komma i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

Du kan klicka en knapp (game lobby) där det står add offline game eller något. Det är det närmaste du kan komma i så fall.

det vet jag. ganska ovärt att behöva ha en skiva i när man spelar

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Dragon Age: Origins
Dragon Age II

?

Visst, uppdaterar inte Dragon Age 2-tråden längre, but still...

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Skrivet av CyberZaikoo:

Hej

Är det bara jag som tycker att dragon age var en riktigt RIKTIGT bra rpg spel? Ett spel där man kunde påverka allt och alla. Ofta fick jag känslan av hur likt dragon age ändå kändes som sagan om ringen. Och med det menar jag att man vandrar runt med en grupp som i sagan om ringen och nå vissa mål (långsökt men ändå).

Mitt favorit gäng var alltid Morrigan (hon var healer eftersom jag inte gillade wynn >.<, Alistair och sedan Sten/Mabari hunden.

Själv har jag bokat Dragon age 2 men är ändå lite skeptisk mot det. I ettan kunde man göra sin egna ras och ursprung, men i tvåan måste man spela som människa och heta Hawk :/.

Så vad är era tankar om Dragon age 1/2. Berätta gärna om något roligt som har hänt eller vad NI har för party när ni ger er ut på äventyr.

MvH Tobbe

Nej, jag tycker också Dragon Age var ett sjukt underhållande spel och visar att bioWare håller flaggan i topp trots att de flesta titlar som släpps idag släpps direkt ner i toaspolens virvel!

Att det skulle likna "Sagan om Ringen" vet ifan då det bara var ett par uråldriga rätt kassa böcker och ett knippe helt OK filmer. Fantasy-genren är rätt mycket större än den trista förlagan... Sen må de mest hardcore fansen tala om att Tolkien visst skrev ordet "orch" först, men det spelar mindre roll. Lucas gjorde 3 starwarsfilmer på senare tid och de sög precis lika mycket trots att de var "modern" sci-fi med ett genuint arv.

BioWare har dock inte misslyckats än. De förvandlade ett insomnat Star Wars till mästerliga KOTOR. De fick Jade Empire ur intet och skapade ett bra spel. De skapade det bästa "casual-sci-fi-RPG":et i Mass Effect (samt visade i detta hur viktigt en historia är i ett spel). De lyckades tilltala både gamla konservativa tjurskallar och nya RPG-spelare att de fortfarande kunde göra bra RPG med Dragon Age!

Så angående BioWare tror jag de kommer lyckas tills de motbevisar mig. Ungefär tvärtom vad jag tror med andra spelutvecklare.

Permalänk

Det är helt klart ett väldigt bra rollspel, speciellt när det släpps så mycket skit nuförtiden som kallar sig rollspel men som saknar starkt dialog och story.

Lätt en av mina favoriter.

Jag är lite skeptisk till Dragon Age 2 efter det jag läst, men BioWare har som sagt inte misslyckats ännu. Jag ger dem "the benifit of the doubt".

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

BioWare är definitivt kungarna vad gäller rollspel i dataspelsvärlden. Dragon Age: Origins var fantastiskt bra fast den nuvarande trenden är att det börjar bli lite för mycket action i alla rollspel. Det får gärna vara delar i spelet som har långsammare tempo med mer dialog och klurigheter. Jag förväntar mig dock snarare tvärtom då DA2 ska ta efter Mass Effect mer men jag hyser ändå stora förväntningar.

Att man inte kommer få skapa sin egen karaktär ser jag dock inte som något större problem då det man tappar i variation kommer man mer än väl få tillbaka i att karaktären kommer vara mycket mer levande, inte minst pga en egen röst. Jag hoppas bara att Dragon Age-serien får fortsätta vara mer komplex än Mass Effect-serien.

I övrigt håller jag inte med Fluffster om Lord of the Rings. Tolkien är välförtjänt mallen all fantasy mäts mot (hans skrivna verk dvs) och ser man det rent krasst är ju Dragon Age skräp i jämförelse, fast dock ändå mycket underhållande då det är i spelform. Hoppas dock George R.R. Martin kan få lite mer genomslag nu när HBO har tagit tag i hans serie. Det är fantasyns topp hittills enligt mig.

Permalänk
Medlem

Någon som vet skillnaden på "Nordic" och vanlig version?
Spelbutiken.se har Nordic version för 99:- dyrare till PS3.
Blir helt klart ett köp då ettan var många timmars underhållning!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Någon som vet skillnaden på "Nordic" och vanlig version?
Spelbutiken.se har Nordic version för 99:- dyrare till PS3.
Blir helt klart ett köp då ettan var många timmars underhållning!

Kanske kommer med svensk manual? Tror inte att det kommer släppas med svenskt tal i alla fall.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Fick svar ifrån Spelbutiken.se angående Nordic version.

"Produkter med parantesen (Nordic) el. (SE/DK) innebär i de flesta fall att produkten har nordiska språk på boxen och manualen.

Ibland kan det även innebära att den har nordiska språkval i spelet.
Mer ingående information finns i produktbeskrivningen."

Känns inte värt att betala extra för det

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |