Roadtrip i USA. Behöver tips och råd om olika saker.

Permalänk
Hedersmedlem

Roadtrip i USA. Behöver tips och råd om olika saker.

Hello fellow geeks.

Jag och en polare ska ut och resa om 3 månader. Vi kommer göra en roadtrip i USA under 1 månads tid och resan börjar i New York där stannar vi i 3 dagar. Sedan flyger vi till Chicago och där kommer vi spendera 2 dagar innan vi hämtar ut vår Cadillac STS och börjar 9-dagarsresan sydväst genom mainland USA, förbi småbyarna, rednecksen och alla kalla budweisers i den lokala Saloon'en mot Las Vegas i vilken vi kommer spendera 2 dagar med att spela bort pengar, kolla stripshower, köpa prostituerade och snorta kokain.

Nej skämt åsido. 2 nätter med lite småspelandes, någon enstaka stripshow och bara beundra neonskyltarnas huvudstad får räcka innan vi reser vidare genom Death Valley, fortsätter öster om Sierra Nevada-bergen och upp till Mono Lake innan vi svänger av och - såvida bergspassen öppnat då - åker över bergen, in genom Yosemite Nationalpark och vidare mot San Francsisco. I böghvudstaden - no pun intended - kommer vi stanna 2 dagar och sedan börjar resan längst Stilla Havskusten via highway 1 mot Los Angeles.

Hela reserutten är utmärkt på google maps, den hittar ni här: http://goo.gl/maps/M7c7 <-- Jag har även märkt upp vissa resemål som kommer besökas. Alla färgglada ikoner på kartan kommer naturligtvis inte besökas, det är mer som förslag innan besöken spikas till 100% och fler tips tas gärna emot

Utöver lite förslag på sevärdheter - som skulle uppskattas väldigt mycket - så behöver jag tips och råd av någon som varit en längre tid i USA och som köpt ett kontantkort där till sin mobil. Jag behöver ett kontantkort från en leverantör som är aktiv över hela landet och som erbjuder surfmöjligheter via 3G eller vad dom nu använder sig av. Detta för att kunna använda google maps på telefonen samt skriva någon slags resedagbok. Att det eventuellt kan bli dyrt är okej, så mycket information kommer jag inte skicka/ta emot men ändå tillräckligt mycket för att inte använda mig av mitt svenska abonnemang. Dom använder sig av GSM-nät numer eller hur och kör med samma sorts sim-kort som vi använder oss av väl?

Så, är det någon som kan bidra med lite tips och råd? Gärna i allmänhet men i synnerhet om kontantkorten/pre-paid.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Great Salt Lake Desert tänkte jag föreslå men det låg åt pipsvängen såg jag nu

Annars tänker jag bara önska er lycka till, kör försiktigt och jag är inte avis alls

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Great Salt Lake Desert tänkte jag föreslå men det låg åt pipsvängen såg jag nu

Annars tänker jag bara önska er lycka till, kör försiktigt och jag är inte avis alls

Tack så mycket. Nä Utah ligger inte direkt längst rutten och det blir lite långt att göra en "avstickare" dit

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Om du går in på http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/utomland... och väljer ett land och en operatör så kan du se en karta över deras täckning där. De är ganska ouppdaterade, men täckningen brukar åtminstone inte vara sämre än vad som anges på kartorna.

I övrigt så är jag också jävligt avundsjuk. Får man fråga vad en sån här resa landar på i pengar? Har nämligen starka funderingar på att göra samma sak, om än med en något annorlunda rutt.

Permalänk
Medlem

1. Avboka resan. Den kommer inte att bli sådär cool som du tror. Jag har ärligt talat ett tiotal vänner som har åkt på månadslånga roadtrips i staterna, och jag kan mig veterligen inte erinra mig en enda som är direkt nöjd. Det är en rebellisk tonårsdröm, inget mer. Men men...

2. Håll dig borta från stripen i Vegas om du inte är serious business vad gäller att bränna cash på en kväll. OM ni nu bestämmer er för att gå ut där så rekommenderar jag starkt bordsbokning. Kommer att kosta skjortan, men ni slipper köa likväl som klubbvärdarna brukar vara duktiga på att maximera ens upplevelse.

3. Ni verkar för övrigt ha budgeterat lite väl tight tidsmässigt. Inte mycket utrymme för spontanutvikelser.

Allt jag kan komma på just nu.

Vad gäller frågan ovan om vad det kostar så bör man mig veterligen minst räkna med 75k per månad. Hotellboende och ganska lugnt festande. Kör man på hårt kan man sätta en etta framför.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darkmoon:

Om du går in på http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/utomland... och väljer ett land och en operatör så kan du se en karta över deras täckning där. De är ganska ouppdaterade, men täckningen brukar åtminstone inte vara sämre än vad som anges på kartorna.

I övrigt så är jag också jävligt avundsjuk. Får man fråga vad en sån här resa landar på i pengar? Har nämligen starka funderingar på att göra samma sak, om än med en något annorlunda rutt.

Den där täckningskartan såg ju inte så rolig ut. AT&T och T-mobile är såvitt jag förstått dom största operatörerna i USA och ingen av dom täcker upp speciellt stora områden där vi kommer röra oss omkring - utöver storstäderna då.

För flyg (ARN-NYC, NYC-CHI, LA-ARN), hyrbil 21 dagar med fria mil och full försäkring (hämta i Chicago lämna i Los Angeles), och 12 nätters boende (3 Manhattan, 2 Chicago, 2 Las Vegas, 2 San Francisco, 1 San Simeon, 3 Los Angeles) så har vi betalat 18.000 kr per person. Utöver detta tillkommer bensin, boende där vi inte bokat, mat och nöjen. Räknar med att ha ~25.000 kr som fickpengar, samt ett kreditkort ifall att.

Skrivet av oggan:

1. Avboka resan. Den kommer inte att bli sådär cool som du tror. Jag har ärligt talat ett tiotal vänner som har åkt på månadslånga roadtrips i staterna, och jag kan mig veterligen inte erinra en enda som är direkt nöjd. Det är en rebellisk tonårsdröm, inget mer. Men men...

2. Håll dig borta från stripen i Vegas om du inte är serious business vad gäller att bränna cash på en kväll. OM ni nu bestämmer er för att gå ut där så rekommenderar jag starkt bordsbokning. Kommer att kosta skjortan, men ni slipper köa likväl som klubbvärdarna brukar vara duktiga på att maximera ens upplevelse.

3. Ni verkar för övrigt ha budgeterat lite väl tight tidsmässigt. Inte mycket utrymme för spontanutvikelser.

Allt jag kan komma på just nu.

Vad gäller frågan ovan om vad det kostar så bör man mig veterligen minst räkna med 75k per månad. Hotellboende och ganska lugnt festande. Kör man på hårt kan man sätta en etta framför.

Nä, resan kommer inte avbokas. En resa blir vad man gör den till. Jag har också vänner och bekanta som gjort liknande resor och dom flesta är eniga om att det var en upplevelse. Vi kommer inte gå ut och festa varenda kväll. Hur du budgeterat till 75.000 kr för månad förstår jag inte riktigt, det är inte dyrt att finna boende eller mat till vettiga priser i USA. Jag har varit i landet förut dock för 10+ år sedan och maten var långt ifrån dyr. Visst, i storstäderna - framför allt i NYC - är det rent generellt rätt dyrt att äta och bo, men där stannar vi bara 3 dagar så den kostnaden får man leva med.

Jag har också hört att man tröttnar rätt fort på "the strip" och att det gott och väl räcker med en heldag där. Jag känner folk som bor i Las Vegas och det är inte omöjligt att vi kommer spendera någon dag hemma hos dom också. För min egen del så kommer jag eventuellt plocka ut några tusenlappar och slösa bort på spelande mest för att ha det gjort

Angående tiden så kan du ha rätt. Det kan vara lite tight planerat och det är vi medvetna om, hur vi löser det får vi se - om det nu behövs.

Men vi får se, kanske kommer jag tillbaka en månad senare och är jättemissnöjd. Men då har man blivit en erfarenhet rikare i alla fall! Förövrigt har du rätt, detta är en tonårsdröm som jag aldrig gjorde slag i saken av. Men drömmar är till för att förverkligas!

Tack för era tips och råd!

Sitter och försöker hitta information om kontantkort i USA och det är verkligen lättare sagt än gjort. Jag vill alltså kunna ha med min Samsung Galaxy S och enbart köpa mig ett kontantkort/sim-kort som är förbetalt med en viss summa samt kunna ha surfmöjligheter på det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Det är ont om hotell längs Highway 1 och de som finns kan vara fullbokade och/eller dyra. Planera därför boende i förväg om ni ska övernatta längs vägen. Om ni kör hela sträckan på en dag så börja tidigt på morgonen.

Ni kommer att få jättekul, körde Jacksonville, FL -> SF på strax över tre veckor 2009 tillsammans med 3 barndomspolare. Lite tight med tid möjligtvis men det var helt klart mitt livs resa so far. Vi hade endast bokat flygbiljetterna och hyrbilen. Räkna inte med att hinna se allt - på en roadtrip är det ju själva resan som är äventyret.

Kan tyvärr inte hjälpa till med SIM-kort, när vi var där var man tvungen att teckna sig på ett abb för att kunna 3g-surfa.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fastforward:

Det är ont om hotell längs Highway 1 och de som finns kan vara fullbokade och/eller dyra. Planera därför boende i förväg om ni ska övernatta längs vägen. Om ni kör hela sträckan på en dag så börja tidigt på morgonen.

Ni kommer att få jättekul, körde Jacksonville, FL -> SF på strax över tre veckor 2009 tillsammans med 3 barndomspolare. Lite tight med tid möjligtvis men det var helt klart mitt livs resa so far. Vi hade endast bokat flygbiljetterna och hyrbilen. Räkna inte med att hinna se allt - på en roadtrip är det ju själva resan som är äventyret.

Kan tyvärr inte hjälpa till med SIM-kort, när vi var där var man tvungen att teckna sig på ett abb för att kunna 3g-surfa.

Hej och tack för feedbacken.

Längst highway 1 har vi varit förutseende nog och bokat en övernattning i San Simeon. Det ligger ungefär halvvägs mellan SF och LA så där är vi home safe Då kanske vi hinner med lite sightseeing längst vägen. Har inte direkt jättemycket planerat mellan SF och LA mer än att kanska svänga förbi Mazda Laguna Raceway och 17-mile drive som tydligen skall vara en rätt sjysst nationalpark eller något liknande. Tror att dom storslagna vyerna längst vägen kommer tillräckligt gott om tid när jag får för mig att stanna bilen och ta fotografier.

Skoj att höra att ni hade en bra resa. Jag eftersträvar att komma hem med liknande minnen och förövrigt håller jag helt med dig, själva resan är äventyret.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

För två år sedan hyrde jag och min sambo en mustang cab och bilade runt i cali. vi började i las vegas, åkte upp genom death valley till just mono lake (lee vining för att vara mer exakt - där bodde vi på tioga lodge, små stugor precis innan man kör upp i bergen, strålande!). Besök spökstaden Bodie som ligger där i närheten om ni inte bokat in att se någon annan spökstad. Körde bergspasset in i yosemite, ut till SF, ner längs highway 1 fram till LA.

Det är utan tvekan den roligaste, mest intressanta och bästa resa jag någonsin gjort (och jag har rest MYCKET). Ni kommer INTE att ångra er. Jag kommer definitivt göra en till roadtrip som går mer mitt på kontinenten.

Yosemite var sjukt vackert. Passa er för att åka till de stora vattenfallen om ni är där vid en dag / tid som andra amerikaner har ledigt - mycket folk och otroligt mycket bilköer.

Ang. hotell längs highway 1 så stannade vi på ett hotell i pismo beach (surfarstället nr 1) - det var ett best western ( http://www.shorecliff.com/ ) .. inga problem att knata in och hyra ett rum över natten bara (DÅ iaf). Det fanns även fler hotell i pismo.

Lycka till och jag blir JÄVLIGT avundsjuk!

ps. Ha mycket stålar, väl där vill man inte hålla på att tänka på om man har råd med saker eller inte

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guru Meditation:

För två år sedan hyrde jag och min sambo en mustang cab och bilade runt i cali. vi började i las vegas, åkte upp genom death valley till just mono lake (lee vining för att vara mer exakt - där bodde vi på tioga lodge, små stugor precis innan man kör upp i bergen, strålande!). Besök spökstaden Bodie som ligger där i närheten om ni inte bokat in att se någon annan spökstad. Körde bergspasset in i yosemite, ut till SF, ner längs highway 1 fram till LA.

Det är utan tvekan den roligaste, mest intressanta och bästa resa jag någonsin gjort (och jag har rest MYCKET). Ni kommer INTE att ångra er. Jag kommer definitivt göra en till roadtrip som går mer mitt på kontinenten.

Yosemite var sjukt vackert. Passa er för att åka till de stora vattenfallen om ni är där vid en dag / tid som andra amerikaner har ledigt - mycket folk och otroligt mycket bilköer.

Ang. hotell längs highway 1 så stannade vi på ett hotell i pismo beach (surfarstället nr 1) - det var ett best western ( http://www.shorecliff.com/ ) .. inga problem att knata in och hyra ett rum över natten bara (DÅ iaf). Det fanns även fler hotell i pismo.

Lycka till och jag blir JÄVLIGT avundsjuk!

ps. Ha mycket stålar, väl där vill man inte hålla på att tänka på om man har råd med saker eller inte

Tusen tack för PM:et med bilderna! Riktigt imponerande vyer som bara får mig ännu mer säker på att detta kommer bli en resa att minnas under resten av mitt liv.

Var ni tvugna att förhandsboka boendet på Tioga Lodge i Lee Vining? Det såg väldigt vackert ut. Finns där tid kommer vi försöka besöka spökstaden Bodie och Mono Lake. Gäller att gå upp tidigt varje dag för att hinna med så mycket som möjligt

Yosemite Nationalpark kommer vi nog tyvärr inte spendera alltförmycket tid i pga tidsbrist. Men finns det möjlighet så hoppar jag gärna ut för att beskåda de majestätiska Redwoodträden. Om inget annat så kanske det finns spektakulära vyer att beskåda längst vägen genom bergen.

Pengar har jag gott om inför resan. 25.000 kr cirka kommer jag ta med mig för nöjen, bensin, mat och boende. Sen har jag garderat mig med att införskaffa ett VISA kreditkort om det skulle knipa. Bör inte vara ett problem. Är helt med på noterna att man inte vill snåla in under sin semester och once-in-a-lifetime äventyrsresa genom USA.

Några andra tips och råd du kan komma med? Framförallt om kontantkorten..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Tusen tack för PM:et med bilderna! Riktigt imponerande vyer som bara får mig ännu mer säker på att detta kommer bli en resa att minnas under resten av mitt liv.

Var ni tvugna att förhandsboka boendet på Tioga Lodge i Lee Vining? Det såg väldigt vackert ut. Finns där tid kommer vi försöka besöka spökstaden Bodie och Mono Lake. Gäller att gå upp tidigt varje dag för att hinna med så mycket som möjligt

Yosemite Nationalpark kommer vi nog tyvärr inte spendera alltförmycket tid i pga tidsbrist. Men finns det möjlighet så hoppar jag gärna ut för att beskåda de majestätiska Redwoodträden. Om inget annat så kanske det finns spektakulära vyer att beskåda längst vägen genom bergen.

Pengar har jag gott om inför resan. 25.000 kr cirka kommer jag ta med mig för nöjen, bensin, mat och boende. Sen har jag garderat mig med att införskaffa ett VISA kreditkort om det skulle knipa. Bör inte vara ett problem. Är helt med på noterna att man inte vill snåla in under sin semester och once-in-a-lifetime äventyrsresa genom USA.

Några andra tips och råd du kan komma med? Framförallt om kontantkorten..

Japp, vi förhandsbokade allt boende förutom just i Pismo beach. Minns tyvärr inte hur långt innan, men det var inga problem att boka över nätet. En nackdel som jag hört om är att snön ofta ligger kvar ganska länge uppe i bergen så vägarna är stängda ganska långt in på sommaren. Vi åkte i slutet av Juni. Mer info finns här: http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/conditions.htm#CP_JUMP_... (tror det är tioga road som är det intressanta).

Tidsbrist i Yosemite lär inte vara några problem. Att bara åka igenom och hoppa ut 10 - 20 minuter på utsiktspunkter utefter vägen kommer garanterat ge er fina vyer - och mersmak. Antingen ska man nog spendera ganska lite tid där eller tälta i flera dagar och gå trails etc. Redwood-träden är häftiga att se och tar inte sååå lång tid. Vi hade lite problem sedan att hitta ut ur yosemite men det berodde nog på att GPS:en inte riktigt var uppdaterad. Just det! Om ni inte har en GPS, införskaffa pronto, den besparade oss många vilseåkningar!

Ang. kontantkort har jag tyvärr inga tips att komma med, jag körde med min svenska mobil och det enda rådet jag kan ge dig är att inte använda den

Det skönaste med att bila runt så mycket var att man trots många timmar i bilen aldrig tröttnade, man får se så mycket nytt och spännande hela tiden.

Om ni får tid när ni åker från LV till DV och vidare mot Yosemite, gör en avsticker till Area 51, bara för att. Vi hade tyvärr helt missat att planera in det :/

Mest imponerande vyn på vår resa var nog Grand Canyon - och ett tips där är att inte åka till the west rim utan till south rim som är den riktiga national parken och har häftigare vyer och är allmänt bättre.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guru Meditation:

För två år sedan hyrde jag och min sambo en mustang cab och bilade runt i cali. vi började i las vegas, åkte upp genom death valley till just mono lake (lee vining för att vara mer exakt - där bodde vi på tioga lodge, små stugor precis innan man kör upp i bergen, strålande!). Besök spökstaden Bodie som ligger där i närheten om ni inte bokat in att se någon annan spökstad. Körde bergspasset in i yosemite, ut till SF, ner längs highway 1 fram till LA.

Det är utan tvekan den roligaste, mest intressanta och bästa resa jag någonsin gjort (och jag har rest MYCKET). Ni kommer INTE att ångra er. Jag kommer definitivt göra en till roadtrip som går mer mitt på kontinenten.

Yosemite var sjukt vackert. Passa er för att åka till de stora vattenfallen om ni är där vid en dag / tid som andra amerikaner har ledigt - mycket folk och otroligt mycket bilköer.

Ang. hotell längs highway 1 så stannade vi på ett hotell i pismo beach (surfarstället nr 1) - det var ett best western ( http://www.shorecliff.com/ ) .. inga problem att knata in och hyra ett rum över natten bara (DÅ iaf). Det fanns även fler hotell i pismo.

Lycka till och jag blir JÄVLIGT avundsjuk!

ps. Ha mycket stålar, väl där vill man inte hålla på att tänka på om man har råd med saker eller inte

Förresten, du verkar vara bilintresserad precis som mig. Annars tar man inte bilder på Aston Martins och Lamborginis samt då hyr man inte en Mustang cabriolet Har du några bra bilrelaterade tips att tipsa om? Typ bilshower, mässor, etc.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guru Meditation:

Japp, vi förhandsbokade allt boende förutom just i Pismo beach. Minns tyvärr inte hur långt innan, men det var inga problem att boka över nätet. En nackdel som jag hört om är att snön ofta ligger kvar ganska länge uppe i bergen så vägarna är stängda ganska långt in på sommaren. Vi åkte i slutet av Juni. Mer info finns här: http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/conditions.htm#CP_JUMP_... (tror det är tioga road som är det intressanta).

Tidsbrist i Yosemite lär inte vara några problem. Att bara åka igenom och hoppa ut 10 - 20 minuter på utsiktspunkter utefter vägen kommer garanterat ge er fina vyer - och mersmak. Antingen ska man nog spendera ganska lite tid där eller tälta i flera dagar och gå trails etc. Redwood-träden är häftiga att se och tar inte sååå lång tid. Vi hade lite problem sedan att hitta ut ur yosemite men det berodde nog på att GPS:en inte riktigt var uppdaterad. Just det! Om ni inte har en GPS, införskaffa pronto, den besparade oss många vilseåkningar!

Ang. kontantkort har jag tyvärr inga tips att komma med, jag körde med min svenska mobil och det enda rådet jag kan ge dig är att inte använda den

Det skönaste med att bila runt så mycket var att man trots många timmar i bilen aldrig tröttnade, man får se så mycket nytt och spännande hela tiden.

Om ni får tid när ni åker från LV till DV och vidare mot Yosemite, gör en avsticker till Area 51, bara för att. Vi hade tyvärr helt missat att planera in det :/

Mest imponerande vyn på vår resa var nog Grand Canyon - och ett tips där är att inte åka till the west rim utan till south rim som är den riktiga national parken och har häftigare vyer och är allmänt bättre.

Jag tänkte ta med min gamla TomTom med nyuppdaterade kartor över nordamerika. Hoppas att vi kommer kunna följa vår rutt på google maps någorlunda genom den.

Japps, har också läst om det stängda bergspasset. Normalt öppnar det i april och vi kommer vara där i början av maj. Det kan bli lite tight med andra ord. I absolut värsta fall så får vi åka norr om Lee Vining och ta den vägen mot San Francisco. Tyvärr går man miste om rätt mycket intressanta sevärdheter, såsom Yosemite, Sierra Nevadabergen, etc, men så får det bli.

Area 51 var ett hett (och klassiskt geek-tips). Det skall försöka bokas in!

Återigen, tusen tack! Din bilder har gett sjuk mersmak vill jag lova..

/Micke

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Förresten, du verkar vara bilintresserad precis som mig. Annars tar man inte bilder på Aston Martins och Lamborginis samt då hyr man inte en Mustang cabriolet Har du några bra bilrelaterade tips att tipsa om? Typ bilshower, mässor, etc.

Det stämmer, kör en riskokare till vardags gör jag också

När vi åkte längs highway 1 var det skogsbränder vilket innebar att vi var tvungna att åka en sträcka lite längre inåt landet. Utan att veta om det förrän för sent insåg jag att vi passerade Laguna Seca Raceway. Inte så stor avstickare om ni ändå kör highway 1 så passa på att kolla deras kalender om det är några events där.

Det ska även finnas ett garage/bilmuseum i Las Vegas. Det ligger i Imperial Palace. Har inte sett det själv dock

Edit: Om ni planerar att hinna med ett besök på alcatraz när ni är i SF, se till att boka biljetter i förväg. Vi fick det berättat för oss att vi kunde köpa biljetter någon dag innan men de var slut typ 1 vecka framåt så vi kunde inte åka dit.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

generelt så ser det ju ut som de har täckning längs vägarna: http://coverage.t-mobile.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guru Meditation:

Det stämmer, kör en riskokare till vardags gör jag också

När vi åkte längs highway 1 var det skogsbränder vilket innebar att vi var tvungna att åka en sträcka lite längre inåt landet. Utan att veta om det förrän för sent insåg jag att vi passerade Laguna Seca Raceway. Inte så stor avstickare om ni ändå kör highway 1 så passa på att kolla deras kalender om det är några events där.

Det ska även finnas ett garage/bilmuseum i Las Vegas. Det ligger i Imperial Palace. Har inte sett det själv dock

Edit: Om ni planerar att hinna med ett besök på alcatraz när ni är i SF, se till att boka biljetter i förväg. Vi fick det berättat för oss att vi kunde köpa biljetter någon dag innan men de var slut typ 1 vecka framåt så vi kunde inte åka dit.

Laguna Seca är redan inplanerat, bilmuseumet i Imperial palace likaså. Alcatraz skippar vi då det inte känns som att det är värt att spendera en hel dag på ett förfallet fängelse där alla San Franciscos turister redan varit. Förövrigt har jag ju redan sett "flykten från Alcatraz"..

Kul med fler computergeeks som även är autogeeks. Både jag och min resekamrat är bilintresserade sedan många år tillbaka och det är delvis genom detta intresse för den gamla historiska vägen route 66 som vi gör denna resa. Och det är därför vi bokat en Cadillac STS V6 med 300 hk, naturligtvis RWD.. Ska lägga en liten gummirand längst vägen genom Death Valley som ett minne.

Tack för alla tips och råd som sagt, kommer jag på några fler frågor så kommer jag ropa till här eller via PM.

Förövrigt riktigt fin Subba. Är förvisso inget risfreak, utan föredrar tyskt (min resevän föredrar dock riskokare), men jag uppskattar alla speciella och unika bilar och en WRX RA STI är onekligen det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattoys:

generelt så ser det ju ut som de har täckning längs vägarna: http://coverage.t-mobile.com/

Japps, såg helt okej ut. Men att försöka hitta om dom säljer prepaid-kontantkort UTAN telefon på deras hemsida verkar vara helt omöjligt. Men jag ska kontakta deras support och se om jag kan få ett rakt svar. Tack

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Laguna Seca är redan inplanerat, bilmuseumet i Imperial palace likaså. Alcatraz skippar vi då det inte känns som att det är värt att spendera en hel dag på ett förfallet fängelse där alla San Franciscos turister redan varit. Förövrigt har jag ju redan sett "flykten från Alcatraz"..

Kul med fler computergeeks som även är autogeeks. Både jag och min resekamrat är bilintresserade sedan många år tillbaka och det är delvis genom detta intresse för den gamla historiska vägen route 66 som vi gör denna resa. Och det är därför vi bokat en Cadillac STS V6 med 300 hk, naturligtvis RWD.. Ska lägga en liten gummirand längst vägen genom Death Valley som ett minne.

Tack för alla tips och råd som sagt, kommer jag på några fler frågor så kommer jag ropa till här eller via PM.

Förövrigt riktigt fin Subba. Är förvisso inget risfreak, utan föredrar tyskt (min resevän föredrar dock riskokare), men jag uppskattar alla speciella och unika bilar och en WRX RA STI är onekligen det.

Håller med ang. Alcatraz, vem faaan vill dit egentligen? ( .. blev den stående kommentaren efter att vi inte fick åka dit)

Cadillacen låter ju onekligen jäkligt rolig, se till att fota lakritsränderna!

Inga problem, bara att fråga på, kul att kunna hjälpa till!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk

Nästan så att jag tycker att ni har planerat lite för mycket, det blir lätt lite stressigt om man vet att man måste ta sig till ett visst ställe varje dag. Det är ju en typ av frihet att kunna stanna en extra dag någonstans om man vill ta det lite lugnt eller om man hittar någon aktivitet man vill göra. Samtidigt kan det vara drygt att leta boende om det är sent på kvällen och man är trött och hungrig. Nu finns det visserligen hotell överallt så det är sällan ett problem.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Wallmart är ett måste!

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Du är nog rätt körd på telefonfronten tyvärr. De använder inte samma typ av nät i USA så din samsung kommer inte lira här tyvärr annat än i standarad GSM nätet.

Kontantkort gillar de inte att sälja heller. Jag köpte en kontraktlös telefon för några dollar så jag kan ringa. Surfning löser ni lättast genom att hitta olika wifi platser eller punga ut och köpa en amerikansk telefon med surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eik:

Du är nog rätt körd på telefonfronten tyvärr. De använder inte samma typ av nät i USA så din samsung kommer inte lira här tyvärr annat än i standarad GSM nätet.

Kontantkort gillar de inte att sälja heller. Jag köpte en kontraktlös telefon för några dollar så jag kan ringa. Surfning löser ni lättast genom att hitta olika wifi platser eller punga ut och köpa en amerikansk telefon med surf.

De använder trippelband gms(tror det hette så). I alla fall så ska du ha en telefon som klarar av 1800MHz(återigen så kommer jag inte riktigt ihåg) tror jag. Det va inga problem att hitta en sådan telefon i sverige när vi var där 2006.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

1. Avboka resan. Den kommer inte att bli sådär cool som du tror. Jag har ärligt talat ett tiotal vänner som har åkt på månadslånga roadtrips i staterna, och jag kan mig veterligen inte erinra mig en enda som är direkt nöjd. Det är en rebellisk tonårsdröm, inget mer. Men men...

2. Håll dig borta från stripen i Vegas om du inte är serious business vad gäller att bränna cash på en kväll. OM ni nu bestämmer er för att gå ut där så rekommenderar jag starkt bordsbokning. Kommer att kosta skjortan, men ni slipper köa likväl som klubbvärdarna brukar vara duktiga på att maximera ens upplevelse.

3. Ni verkar för övrigt ha budgeterat lite väl tight tidsmässigt. Inte mycket utrymme för spontanutvikelser.

Allt jag kan komma på just nu.

Vad gäller frågan ovan om vad det kostar så bör man mig veterligen minst räkna med 75k per månad. Hotellboende och ganska lugnt festande. Kör man på hårt kan man sätta en etta framför.

I inlägget ovan finns måhända en poäng i både punkt 2 och punkt 3, medan punkt 1 mest låter som ett försök att låta blasséartat världsvan. Att bila i USA är jättekul, och blir antagligen precis så cool som du tror. Inte heller förstår jag vad som skulle vara "rebelliskt" med att bila i USA? Det känns snarare som en mainstream-resa för alla åldrar, och det av goda skäl. För att avsluta min sågning av ovanstående inlägg undrar jag hur du kommit fram till summan 75k/mån? Drog du bara till med något som lät vederhäftigt?

Resplanen låter ju bra tycker jag. I NY finns mycket att göra, se något på Broadway, eller ta Staten Island Ferry som passerar Frihetsgudinnan på lagom avstånd. Att bara vandra runt på manhattan bland skyskraporna är också kul!

Ni missar väl inte grand canyon när ni ändå passerar så nära? Lämpar sig väl för camping.

SF var också trevligt tyckte jag, betydligt roligare stad än Los Angeles. I LA kan man förstås besöka Hollywood Boulevard, men kändes ganska sunkig ärligt talat.

Ett annat tips är att passa på att utnyttja den billiga dollarn och köpa med sig något trevligt hem.
Lycka till, ni får en kanonresa!

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"