Vilka cpuer ger bäst prestanda per krona?

Permalänk

Vilka cpuer ger bäst prestanda per krona?

Någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle isf vara AMD:s Athlon2 lägre serier för runt 600 bagis och på INTEL-sidan deras nya SandyBridge i5 2500K prolle.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Gissar på överklockad i5 2500K.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Om du får tag i en ph2 x2 som går att unlocka till en x4 och sedan lyckas få på en saftig klock på över 3.7 ghz så skulle jag nog säga att det vorre den.

Permalänk
Entusiast

En PH2 955 tycker jag har blivigt GRYMT prisvärd.
Men som Pewtah sade, Lyckas man låsa upp och klocka den utan att knappt röra Vcore så är det troligen det bästa du kan få för pengen, men då måste man tyvärr chansa..

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

För knappt en månad sedan skulle jag klart ha sagt Phenom 2 955 BE, sedan kom Sandy bridge och förstörde allt.

Just nu skulle jag säga att 2500K är den mest prisvärda processorn. Inte så hemskt billig, men prestandan är verkligen långt över 955.

Permalänk
Skrivet av Hraf:

För knappt en månad sedan skulle jag klart ha sagt Phenom 2 955 BE, sedan kom Sandy bridge och förstörde allt.

Just nu skulle jag säga att 2500K är den mest prisvärda processorn. Inte så hemskt billig, men prestandan är verkligen långt över 955.

Skulle nog påstå att AMD Black Edition AMD Phenom II X2 560 / 3.3 GHz processor med ett asus/usb3 meed switch är den billigaste lösningen. Du har en liten mekanisk switch på moderkortet och öppnar då för fyra kärnor på cpu:n, du går sedan in i BIOS och klockar 3.7GHz utan problem med originalfläkten. Vill du sedan ha den till 4GHz sätter du på en bättre fläkt, höjer vcore på cpu och ramminne(använder 2000MHz ramminne). Detta gör du för under 5000 kronor. Vill du sedan ha den till över 5Ghz är du tvungen att kyla med vatten.

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av drivrutiner.net:

Skulle nog påstå att AMD Black Edition AMD Phenom II X2 560 / 3.3 GHz processor med ett asus/usb3 meed switch är den billigaste lösningen. Du har en liten mekanisk switch på moderkortet och öppnar då för fyra kärnor på cpu:n, du går sedan in i BIOS och klockar 3.7GHz utan problem med originalfläkten. Vill du sedan ha den till 4GHz sätter du på en bättre fläkt, höjer vcore på cpu och ramminne(använder 2000MHz ramminne). Detta gör du för under 5000 kronor. Vill du sedan ha den till över 5Ghz är du tvungen att kyla med vatten.

Det är lite av en fullösning. Det finns inga garantier för att en 560 kan låsas upp till en quad core. Om det är fel på någon kärna så är det inte längre ett så hemskt prisvärt alternativ. En mekanisk switch gentemot en inställning i BIOS tror jag knappast gör det mer troligt att man kan låsa upp alla kärnor stabilt.

När du säger 5000 kronor säger du heller inte vilka delar som finns i denna låda du refererar till. Det går utan problem att klocka en 955:a till 4GHz för under 5000 kronor om man sparar in lite på grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Det är lite av en fullösning. Det finns inga garantier för att en 560 kan låsas upp till en quad core. Om det är fel på någon kärna så är det inte längre ett så hemskt prisvärt alternativ. En mekanisk switch gentemot en inställning i BIOS tror jag knappast gör det mer troligt att man kan låsa upp alla kärnor stabilt.

När du säger 5000 kronor säger du heller inte vilka delar som finns i denna låda du refererar till. Det går utan problem att klocka en 955:a till 4GHz för under 5000 kronor om man sparar in lite på grafikkortet.

Ja...kanske ful-lösning ;=) . Har i allafall lyckats låsa upp till 4 kärnor med de tre senaste AMDx2 propparna jag använt. Och det är riktigt jag nämnde inte grafikkort. Hade detta i tankarna. Det är ju även viktigt du använder snabbare ramminnen för att kunna klocka den. Sedan, när det gäller grafikkort. Jag använde nu senast den Phenom som jag nämner och var tvungen att hitta ett bättre grafikkort för att kunna köra de senaste spelen. Upptäckte då att jag även var tvungen byta till en bättre PSU som, också den, kostade åtskilligt mer. Men frågan var ju vilken propp som ger mest krut per krona. Det var det jag svarade på.

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk
Medlem

http://www.tradera.com/Intel-C2D-E4300-1-8-GHz-Med-orginalfla...

Core2Duo E4300 för 1kr på tradera. Är nog några hundra gånger mer prisvärd än allt vad alla postade. I jämförelse med tex. Sandybridge i5 2500k är den här omkring 12'000ggr mer prisvärd.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av drivrutiner.net:

Ja...kanske ful-lösning ;=) . Har i allafall lyckats låsa upp till 4 kärnor med de tre senaste AMDx2 propparna jag använt. Och det är riktigt jag nämnde inte grafikkort. Hade detta i tankarna. Det är ju även viktigt du använder snabbare ramminnen för att kunna klocka den. Sedan, när det gäller grafikkort. Jag använde nu senast den Phenom som jag nämner och var tvungen att hitta ett bättre grafikkort för att kunna köra de senaste spelen. Upptäckte då att jag även var tvungen byta till en bättre PSU som, också den, kostade åtskilligt mer. Men frågan var ju vilken propp som ger mest krut per krona. Det var det jag svarade på.

Det stämmer helt som du säger i vilket fall. Givetvis blir det mer prisvärt med en 560 än med en 955 om man lyckas låsa upp alla kärnor. Skulle man lyckas låsa upp en kärna så är den ungefär lika prisvärd som 955.

Minnena behöver inte alls vara så snabba om man har en BE-processor. Då är det ju bara att öka multipeln vilket inte påverkar minnena nämnvärt. Däremot är det klart att det är värt att överklocka minnena och minneskontrollern för det där lilla extra.

Permalänk
Hedersmedlem

Sandy bridge kan nog inte mäta sig mot AMDs billigare lösningar här. De presterar absolut bra, men då en i7 2600 kostar mer än dubbelt så mycket som en phneom 955 så måste processorn också prestera mer än dubbelt så bra och det gör den sällan. Utan att ha undersökt saken närmre skulle jag också tippa på att AMDs billigare 4kärniga Athlonprocessorer ligger väldigt högt på listan prestanda per krona. Detta utan att moderkortspriser är inräknade såklart ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled