Acer Aspire TimelineX 4820T <- Bra som studentdator?

Permalänk
Medlem

Acer Aspire TimelineX 4820T <- Bra som studentdator?

Det jag behöver är:

Bra med batteri-tid (till föreläsningarna)
Bra prestanda (bra för att syssla med olika program)
Grafikkort? Nja, jag spelar inte så mycket spel men vill ha HD-kvalité då jag kollar på en hel del filmer under helgerna. Det ska alltså inte lagga när man kollar på full HD

Är Acer Aspire TimelineX 4820T då lämplig dator för mitt behov?
Acer Aspire TimelineX 4820T - Inet.se

Räcker 3000 MB i ram-minne tror ni? Jag är inte så insatt i detta men de flesta datorer har ju idag 4 GB medan denna har bara 3, gör det stor skillnad?

Och vad är det för grafikkort i denna? Inte ens ATI eller Nvidia?

Permalänk
Medlem

Den duger nog till föreläsningarna.
Glöm spelande med tanke på att det är Intel-grafik.
Förslag: Vänta en vecka och köp en Sandy-bridge baserad laptop.

I övrigt: Den du kollar på duger bra till office och sånt. Själv hade jag antingen valt motsvarande fast lättviktare (1,5 kg), eller gått upp till en maskin med en riktig GPU, så hade jag kunnat ha lite kul med den oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Den duger nog till föreläsningarna.
Glöm spelande med tanke på att det är Intel-grafik.
Förslag: Vänta en vecka och köp en Sandy-bridge baserad laptop.

I övrigt: Den du kollar på duger bra till office och sånt. Själv hade jag antingen valt motsvarande fast lättviktare (1,5 kg), eller gått upp till en maskin med en riktig GPU, så hade jag kunnat ha lite kul med den oxå.

Vilken rekommenderar du för mig isf? Kan du vara snäll och länka det som du rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Köpte nästan exakt den du tittat på fast från expert:
Expert - ProductPage
Både billigare och bättre prolle och större HDD.
Kan bara säga att jag är GRYMT nöjd med den.
Nu använder jag den bara till typ Office, film och surf. Till detta är den super! Inte testat fullhd än!

Grafiken är integrerad. Så precis som ovan skribent sa, så kan du glömma allt vad spel heter.
Vill du spela på datorn så får du se dig om efter något annat.
Det du får offra då är batteritiden som går från "upp till 8h" ner till runt 2,5h i många fall.
Så se till att du vet vad som är viktigast för just dig innan du köper.

Alternativ: (men med sämre batteritid, större och tyngre)
Expert - ProductPage

Expert - ProductPage

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tack för underbara svaret!

Vet du / ni hur det funkar när man kollar på full HD-filmer? Blir det skarpa bilder?

jag testade nu med att kolla på youtube-HD fullskärm men det blev ingen skarp bild Jag bryr mig inte om spel för jag spelar aldrig spel men jag älskar att kolla på filmer så jag undrar hur bra det går när det gäller full-HD-filmer?

Blir det skarp bild med bra kvalité? Inga lagg osv?

vore otroligt tacksam med ett svar!

Permalänk
Medlem

Vad kollade du på youtube.HD med?? Har du redan köpt datorn, eller använde du en annan??

Ska se om jag hinner kolla ikväll.
Det jag kan kolla är bildkvalle på Youtube HD, .mkv-filer på skärm samt på Full-HD tv via HDMI. Finns ju ingen BD-spelare i datorn.
Återkommer med svar när jag kollat.

Kollade som hastigast på Youtube 720p fullskärm via wlan. Inget lagg. När det gäller skärmen får du dock ha i åtanke att upplösningen bara är 1366x768, så upplösningen kan gärna inte bli bättre än så. Inte världens bästa svärta.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket nilhe1 för att du ställer upp och hjälper mig så här! Grymt underbart!

Jo, min laptop är 99 % likadan som din dvs:

Acer Aspire TimelineX 4820T

Processor: i3-370 - 2,4 Ghz 3MB L3cahce
Grafik: Intel HD Graphics
3 GB DD3 ram

Ja, så det är bara integrerad grafikkort men jag ska bara kolla på full HD-filmer och inte spela nån spel så jag hoppas att denna duger till mina behov med filmer

Jag kollade på youtube-HD och det var den här länken jag kollade på:

http://www.youtube.com/watch?v=XITHbsUUlYI

Hade fullscreen under tiden jag kollade

Permalänk
Medlem

Ok! har testat länken du tittat på och nej, ingen bra bild vare sig på dator eller tv + en del hackande i bilden (Samsung 37" full-HD 100HZ) via hdmi.

Har testat att streama 720p från en annan källa. Där motsvararde bilden 720p på skiva, dvs helt ok på tv, men fortfarande problem med ffa svärtan på datorskärmen.

Även testat .mkv, tyvärr bara i 720p (hade inget material i 1080p), och även där motsvarade bilden på tv 720p på skiva, men sämre på datorskärmen. Även denna gång är det svärtan som blir lite gråaktig. I övrigt helt ok.

Kontentan måste bli att datorn och GPU´n klarar upplösningen, men skärmen sätter begränsningarna.

Så är det på datorskärmen du ska kolla full-hd filmer räcker en skärm med 1366x768 i upplösning inte tillnärmelsevis till för att återge den kvalitén.

Ursäkta det något luddiga svaret, men det blev lite mycket vin till maten

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Underbart av dig att göra en review på det viset! Tackar så mycket för det!

Det var lite synd att de inte kunde fixa lite bättre kvalle på skärmen men samtidigt så får jag nog prioritera batteri-tiden istället för kvalité nu när jag är student.

i värsta fall fixar jag en extra LCD-skärm när jag ska kolla på full HD-filmer där i studentkorridoren

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610601#extra

Skiljer sej bara grafikkortet på denna jämfört med era?
Är skitsugen på en sån här. men man får alltså räkna med att köra 720p på filmer och youtube ?