Permalänk
Inaktiv

PHP Strängar med ÅÄÖ

Hejsan. (Mellanrummet mellan & och auml; är endast där för att forumet inte ska ändra det till ett ä)
Har ett formulär med en textbox som har standard värdet "Anv& auml;ndarnamn".
Denna fil är kodad i UTF-8 och visas som den ska. Sedan skickas detta till en annan fil, även kodad i UTF-8.
Där jämför PHP värdet i denna textboxen mot "Anv& auml;ndarnamn".

Problemet är nu att detta inte funkar.

if($post_username == '' or $post_username == 'Användarnamn')

Returnerar false även om jag lämnar standard värdet i $post_username. Jag är säker på att allt är rättstavat osv, det funkar för de fälten som inte har ÅÄÖ.

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Ska det inte stå

if($post_username == '' or $post_username == 'Anv& auml;ndarnamn')

för att det ska fungera om det är vad du skrivit i formuläret?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Inaktiv

Jo det är ju klart... hur kunde jag missa det?
Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Du ska inte använda & auml eller liknande entiteter när du kör UTF-8 -- hela poängen med encoding är att slippa sådana fullösningar

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Med en släng javascript kan du göra så att 'Användarnamn' försvinner när du ska fylla i textfältet och sätta tillbaka texten om rutan är tom och man trycker på ett annat fält. Blir lite enklare för användarna då.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToJa92:

Med en släng javascript kan du göra så att 'Användarnamn' försvinner när du ska fylla i textfältet och sätta tillbaka texten om rutan är tom och man trycker på ett annat fält. Blir lite enklare för användarna då.

Har redan det. Men den måste ju kolla om användaren bara klickat på Registrera utan att fylla i.

Ska testa att bara köra med rena åäö.