Permalänk
Medlem

Lyckas inte byta CPU (sic!)

Hej!

Har en Athlon II X4 som jag vill köra i min AM2+ socket på ett MA78GM-S2H. Minnena (DDR2 PC6400) sitter i DDRII_1 och DDRII_2.

Får ingen signal till skärmen.

Fungerar utmärkt när jag byter tillbaka till min 4850e.

WHY?

Tack!

Permalänk

Första jag tänkte på var om moderkortet stödjer den och det verkar det ju göra enligt prisjakt. Men kan ju vara så att du behöver nytt bios för att det ska stödja Athlon II.
Sen så kan det ju vara så att processorn är defekt det händer ibland att processorer är döda redan när man får dom ( men ganska ovanligt det är nog mer vanligt när det gäller ramminnen osv)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

På Gigabytes hemsida finns dessa BIOS-uppdateringar:

2009/09/16 (Support AGESA 3.5.3.1 code / AM3 C3 CPU)
2009/08/12 (AGESA 3.5.3.0 for PhenomII /AthlonII AM3 CPU)
2009/06/03 (Support AGESA 3.3.2.4 code for Phenom X3 CPU)

Bör jag alltid ta den nyaste eller är "(AGESA 3.5.3.0 for PhenomII /AthlonII AM3 CPU) " det bästa valet?

Permalänk
Hedersmedlem

Skall du ändå byta så ta det senaste då det innehåller alla de andra uppdateringarna

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta senaste, då tidigare uppdateringar ska finnas med där också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack hörni, nu vet jag i alla fall vad som måste göras.

Men jag hittar ingen guide för BIOS-uppdatering här på forumet. Ska jag lägga .exen på ett USB och leta upp den i BIOS? Flytta jumper och grejor?

Permalänk

Borde stå bra i instruktionsboken till moderkortet det brukar va lite olika för olika kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

BIOS-filen ska väl packas upp innan den läggs på stickan?

Sedan har jag för mig att Gigabyte (m.fl.?) rekomenderar att man inte flashar från en väldigt tidig BIOS-version till en alltför nysläppt utan vill att man ska ta det i ett par steg. Typ F2 -> F5 -Z F8 -> F11
Jag har aldrig själv ställts inför den problematiken dock.

Här har du länk till QFlash-instruktioner som du kör från BIOS

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Testpilot

Uppdaterar man BIOS skriver man vad jag vet över hela minnet så vilken version man har innan ska inte spela nån roll.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Jag råder dig starkt till att ta ut bios batteriet och låta det ligga i 5 min innan du stoppar in det igen. Sedan föreslår jag även BIOS update, brukar lösa sig på så vis. ( Det fungerade finfint för mig nämligen )

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag har aldrig haft problem med stora hopp mellan versioner, men det står tydligen så i Gigabytes instruktioner.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Lägg ROM-filen på en usb-sticka och använd q-flash (leta upp usb-stickan och välj rom-filen).
Viktigt att strömmen inte går vid den här processen annars slutar det illa.

Permalänk
Medlem

Kolla bara vilken rev av moderbordet du har så du laddar hem rätt bios.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

Kolla bara vilken rev av moderbordet du har så du laddar hem rätt bios.

Hur tar jag reda på detta? Har tyvärr inte kvar manualen och ser inget i Everest home edition.

Permalänk
Medlem

Bild från Gigabyte manual

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saimon:

Hur tar jag reda på detta? Har tyvärr inte kvar manualen och ser inget i Everest home edition.

Har du moderkortskartongen kvar kan du se detta på den vita klisterlappen, annars får du öppna lådan och finkamma mobot efter texten där det står. Förr stod det på en klisterlapp på sidan av PVI-platsen längst ner, vet inte om det är så på ditt dock. och det kan vara ett h.lvete att se då

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ah, stod ju på kortet, precis där bilden visade. Rev 1.0. Tack!

Laddade ner F11 nu, http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2758&d...

Filen är en .exe, alltså ingen zip. Har inte kört den (i windows) men det verkar alltså inte finnas något att packa upp. Ingen .rom eller så. Ska jag lägga denna .exe på ett USB-minne och köra Qflash? Kollade och det finns möjlighet för "USB zip" och några andra i BIOS-menyn. Hur vet jag vilken som gäller? Eller kan man köra denna .exe direkt i windows?!

Helt färsk på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saimon:

Ah, stod ju på kortet, precis där bilden visade. Rev 1.0. Tack!

Laddade ner F11 nu, http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2758&d...

Filen är en .exe, alltså ingen zip. Har inte kört den (i windows) men det verkar alltså inte finnas något att packa upp. Ingen .rom eller så. Ska jag lägga denna .exe på ett USB-minne och köra Qflash? Kollade och det finns möjlighet för "USB zip" och några andra i BIOS-menyn. Hur vet jag vilken som gäller? Eller kan man köra denna .exe direkt i windows?!

Helt färsk på detta

Du måste packa upp filen kanske? Det är en EXE-fil som du packar upp. Bry dig inte om andra filerna. Du ska bara lägga ROM-filen (MA78GS2H.F11) på en USB-sticka och använda Q Flash.

Permalänk
Medlem

När jag i BIOS trycker F8 för Qflash verkar jag bara kunna uppdatera bios från diskett:

http://img39.imageshack.us/f/p1030226wj.jpg/

När jag trycker "update BIOS from drive" får jag fram två floppyalternativ. Men jag har ju inte ens en diskettstation.

Hur löser jag detta med en USB-sticka?

Tack för tålamodet!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer om du går in i andra alternativet kan du inte se USB där alls? Är alla inställningar på när det gäller USB i bios? Har du ändrat filsystemet på USB-stickan till NTFS så kan den ha problem att hitta den?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ändrade i "Standard CMOS features" så att datorn ska förstå att jag år 2011 inte längre har en diskettstation, och då får jag istället "no drive found" då jag väljer "update BIOS from drive" i Qflash.

Bild på eländet: http://img80.imageshack.us/i/8465312.jpg/

Tog med lite andra skärmar, om det kan tänkas hjälpa.

Går det inte att uppdatera själva Qflash? Säg inte att jag MÅSTE skaffa en diskettstation...

Edit: filsystemet är FAT32...

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva någon diskett station. Ett usb minne formaterat i Fat 32 och sedan är det bara att starta Qflash. Gigabyte har ju annars deras @bios som man kan flasha från windows med.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.