Permalänk

Börja med skytte

Ända sen jag sköt glock i lumpen drömmer jag våta drömmar om rekyler, skarp ammo och att tömma mag i huvet på en pappersryss. Nu börjar drömmarna övergå i skakningar och jag inser att jag måste börja skjuta på nåt sätt, och hoppas att nån här på forumet både är intresserad och kunnig om hur det går till.

För att klargöra, jag är ingen vapenkåt hillbilly (vänligen bortse från mitt nick) som vill stajla med en 9 mm för polarna. Det är inte syftet. Samtidigt är jag inte jätteintresserad av att tävla, jag är bara ute efter att under ordnade former tömma några mag ett par dagar i månaden. För att stilla begäret liksom. Och för att det är så himla kul.

Jag är inte heller intresserad av att skjuta luft- och ärtpistoler. Det är 9 mm som gäller. Nu inser jag att man inte kan gå på såna kalibrar direkt naturligtvis. Vad jag förstår så måste man skriva in sig i en skytteklubb och låna vapen där tills man är redo att skaffa egna, alltså tills man får licens på tyngre grejer. Och skjuta med låtsaspistoler till en början.

Är det någon som vet det exakta händelseförloppet, så att säga? Och är det någon som känner till en skytteklubb som skjuter 9 mm (typ dynamiskt skytte) i uppsala/stockholm/sörmlandsområdet?

Tack tack.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Ja, hoppas det kan bli lite liv i den.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Gå med i hemvärnet, dock blir det Ak4 och 7,62.
Men mycket skoj har man under övningarna

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Har sysslat lite med skytte i mina yngre dagar men då var det luft som gällde, skulle faktiskt vara kul å testa lite starkare saker men jag tror jag föredrar pilbåge framför allt Det har jag testat och det är skitkul.

Permalänk
Medlem

1) Leta upp en skytteklubb i ditt närområde.
2) Bli medlem där, och var aktiv i sex månader.
3) Klara skytteprov och lite andra saker.
4) Klart!

Sen så tycker jag personligen att 9mm inte är det roligaste som finns för tavelskytte.. Då tycker jag ett bra luftgevär (inte Gamo och jula-skräp) är bra mycket roligare att skjuta med. Nackdelen med det är att det är jäkligt svårt att få licens på ett +10J luftgevär, vilket är synd.

Skrivet av fesen:

Har sysslat lite med skytte i mina yngre dagar men då var det luft som gällde, skulle faktiskt vara kul å testa lite starkare saker men jag tror jag föredrar pilbåge framför allt Det har jag testat och det är skitkul.

Pilbåge är jäkligt kul och så slipper man allt krångel med licenser!

Permalänk

Gått en många år på skytte och korthåll.

Rätt skoj när man väl börjar komma upp .

Rätt avslappnande sport må jag säga.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Gått en många år på skytte och korthåll.

Rätt skoj när man väl börjar komma upp .

Rätt avslappnande sport må jag säga.

håller med, korthåll är nice. Gjorde det med en polare ett tag innan han drog in i lumpen. På sommaren var de även lite annat, skarpare gevär som sköts, kommer inte ihåg exakt vad, men de va på längre distans. Han är medlem på swec, ser han de kanske han skriver ;D

Men det var sjukt skoj

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Du måste skjuta ett antal medaljer för att få licens till egen pistol tror jag, kan inte exakta antalet, men är väl ett par silver guld och brons skulle jag tippa på faktiskt Vet dock inte hur det funkar med att börja skjuta bara sådär på skytteklubb, en bra början är ju jägarexamen:) Själv har jag 2 vapen änsålänge:)

Permalänk
Medlem

För att börja med pistolskytte så får du som sagt:

1. Gå med i en skytteförening som sysslar med den typ av skytte du vill hålla på med.
2. Gå nybörjarkursen. Skriva teoriprovet för att ta "gröna kortet" och klara skjutproven.
3. Vara aktiv medlem i 6 månader.
4. I en bra klubb -> klart!

Gröna kortet behövs för att få tävla i annat än klubbtävlingar. Teorin handlar mest om säkerhet och lite om olika vapenklasser osv.
Skjutproven består av att du ska skjuta 3st guldserier (46 av 50 poäng).

Lagen säger att du skall vara aktiv medlem i minst 6 månader och klara skjutproven.
Inget krav på kaliber .22 som första vapen osv. Inte heller krav på gröna kortet.

Men nu är det som så att de flesta klubbar har lite egna regler. Vissa hårdare än andra.
I regel är det som så att du kommer att få börja med att skjuta med ett klubbvapen i kaliber .22 i 6 månader tills du har rätt att söka licens på ett eget vapen.
Klubben kommer nästan garanterat inte ge intyg på nå annat än en .22a. Efter varit aktiv i ytterligare 6 månader så brukar man få söka på grövre vapen.
Så det tar ungefär 1 år innan du kan skaffa licens på 9mm/.40/.357/.44/.45 osv.

Det är praxis på de flesta klubbar med normala regler.

Vissa klubbar är störda och tvingar folk att skjuta t.ex luftvapen i 6 mån innan man ens får börja med .22 och sen 6 månader till innan man får börja med grovt.
Kräver att man ska tävla aktivt både i och utanför klubben osv.

Det är så man gör när man inte tycker om nya medlemmar och vill att sporten ska sakta dö ut.
Småpåvar och griniga gubbar i styrelser ska inte hålla på som vissa gör.

En lista på klubbar som pysslar med dynamiskt/IPSC finns -> Här! <-
En tråd om samma fråga som du har -> http://skytteforum.com/default.aspx?g=posts&t=22205

IPSC är sjukt jäkla roligt att hålla på med. :D:up: :D:up:
25m banskytte med "låtsaspistol" är inte så tråkigt det heller men det är en helt annan typ av skytte.

Är man ute för att toppa resultatlistor osv så är man tvungen att skaffa sig en sån pistol för att kunna vara med och slåss om platserna.
Annars gör man som jag. Skaffar ett "vanligt" vapen och skjuter för att det är kul.

Leta på en bra och trevlig klubb som du kan trivas i. Skytte ska vara roligt.

Blev visst rätt långt inlägg men det kanske inte gör så mycket?

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Ta jägarexamen och dra ut o jaga lite, det är roligare

Permalänk
Skrivet av JOnkan:

Gå med i hemvärnet, dock blir det Ak4 och 7,62.
Men mycket skoj har man under övningarna

Har faktiskt funderat på det. Men är det inte lite möp-varning på sånt? Och hur tidskrävande är det?

Skrivet av Loki:

För att börja med pistolskytte så får du som sagt:

1. Gå med i en skytteförening som sysslar med den typ av skytte du vill hålla på med.
2. Gå nybörjarkursen. Skriva teoriprovet för att ta "gröna kortet" och klara skjutproven.
3. Vara aktiv medlem i 6 månader.
4. I en bra klubb -> klart!

Gröna kortet behövs för att få tävla i annat än klubbtävlingar. Teorin handlar mest om säkerhet och lite om olika vapenklasser osv.
Skjutproven består av att du ska skjuta 3st guldserier (46 av 50 poäng).

Lagen säger att du skall vara aktiv medlem i minst 6 månader och klara skjutproven.
Inget krav på kaliber .22 som första vapen osv. Inte heller krav på gröna kortet.

Men nu är det som så att de flesta klubbar har lite egna regler. Vissa hårdare än andra.
I regel är det som så att du kommer att få börja med att skjuta med ett klubbvapen i kaliber .22 i 6 månader tills du har rätt att söka licens på ett eget vapen.
Klubben kommer nästan garanterat inte ge intyg på nå annat än en .22a. Efter varit aktiv i ytterligare 6 månader så brukar man få söka på grövre vapen.
Så det tar ungefär 1 år innan du kan skaffa licens på 9mm/.40/.357/.44/.45 osv.

Det är praxis på de flesta klubbar med normala regler.

Vissa klubbar är störda och tvingar folk att skjuta t.ex luftvapen i 6 mån innan man ens får börja med .22 och sen 6 månader till innan man får börja med grovt.
Kräver att man ska tävla aktivt både i och utanför klubben osv.

Det är så man gör när man inte tycker om nya medlemmar och vill att sporten ska sakta dö ut.
Småpåvar och griniga gubbar i styrelser ska inte hålla på som vissa gör.

En lista på klubbar som pysslar med dynamiskt/IPSC finns -> Här! <-
En tråd om samma fråga som du har -> http://skytteforum.com/default.aspx?g=posts&t=22205

IPSC är sjukt jäkla roligt att hålla på med. :D:up: :D:up:
25m banskytte med "låtsaspistol" är inte så tråkigt det heller men det är en helt annan typ av skytte.

Är man ute för att toppa resultatlistor osv så är man tvungen att skaffa sig en sån pistol för att kunna vara med och slåss om platserna.
Annars gör man som jag. Skaffar ett "vanligt" vapen och skjuter för att det är kul.

Leta på en bra och trevlig klubb som du kan trivas i. Skytte ska vara roligt.

Blev visst rätt långt inlägg men det kanske inte gör så mycket?

Långa inlägg gör inget alls, tvärtom! Ja det är intrycket jag fått också, .22 ett halvår innan man kan gå på grövre grejer. Och det är helt okej tycker jag, sex månader går snabbt. Tävlingar är som sagt inte det jag är ute efter i första hand, men ipsc verkar sjukt kul! Det är en tävling jag skulle kunna ställa upp i. Visst är det så att man kan skjuta automatkarbiner och hagel och grejer också?

Och du verkar insatt, hur stor är skyttesporten i sverige idag? Jag känner verkligen ingen som håller på med skytte, men när man kollar runt på forum osv verkar det vara en hel del ändå.

Var faktiskt inne på sidan du länkade till igår, vi hade i princip samma problematik haha, så den var faktiskt väldigt nyttig! Har skickat en intresseanmälan till en klubb nu också, hoppas jag kan vara igång snart

Skrivet av Imbapontus91:

Ta jägarexamen och dra ut o jaga lite, det är roligare

Jag jobbar på det Det har varit prio ett faktiskt, dock verkar det kosta en del? Nu har jag iofs bara kollat intensivkurser över en helg eller så, mitt tålamod har en tendens att tryta i vissa sammanhang.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Har faktiskt funderat på det. Men är det inte lite möp-varning på sånt? Och hur tidskrävande är det?

Långa inlägg gör inget alls, tvärtom! Ja det är intrycket jag fått också, .22 ett halvår innan man kan gå på grövre grejer. Och det är helt okej tycker jag, sex månader går snabbt. Tävlingar är som sagt inte det jag är ute efter i första hand, men ipsc verkar sjukt kul! Det är en tävling jag skulle kunna ställa upp i. Visst är det så att man kan skjuta automatkarbiner och hagel och grejer också?

Och du verkar insatt, hur stor är skyttesporten i sverige idag? Jag känner verkligen ingen som håller på med skytte, men när man kollar runt på forum osv verkar det vara en hel del ändå.

Var faktiskt inne på sidan du länkade till igår, vi hade i princip samma problematik haha, så den var faktiskt väldigt nyttig! Har skickat en intresseanmälan till en klubb nu också, hoppas jag kan vara igång snart

Jag jobbar på det Det har varit prio ett faktiskt, dock verkar det kosta en del? Nu har jag iofs bara kollat intensivkurser över en helg eller så, mitt tålamod har en tendens att tryta i vissa sammanhang.

Du kommer troligen att upptäcka att det finns rätt gott om personer i din närhet som håller på med det på ett eller annat vis runt omkring dig när du väl har gått med i en klubb.
Folk brukar vara rätt trevliga så du får nog ett helt gäng med nya bekanta med samma intresse.

I IPSC Rifle så använder man massa olika gevär. Ett av de mest populära vapnen att använda är AR-15. En civil version av amerikanska armens M4. Största skillnad är att AR-15 endast är halvautomat.
Hagelgevär används i rätt liten skala fortfarande. IPSC är såpass nytt i Sverige så det har inte riktigt kommit igång på riktigt.
Om några år så kommer förhoppningsvis både gevär och hagel vara lika vanligt som pistol inom IPSC.
Med tanke på hur kul det är med pistol så kommer det knappast vara tråkigare med andra vapen.

Bara hoppas att klubben du hört av dig till tar in nybörjare så snabbt som möjligt. Det är lite segt att komma igång med skytte men när man väl kommit in i en klubb och fått sin första licens så ska du se att det blir mycket roligare.

Lycka till!

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Lär dig skjuta, träffa kompisar!

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOnkan:

Gå med i hemvärnet, dock blir det Ak4 och 7,62.
Men mycket skoj har man under övningarna

Går ju att plinka 9mm i hemvärnet också om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Går ju att plinka 9mm i hemvärnet också om man vill.

Det är väl bara pistol?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beeos:

Det är väl bara pistol?

Ja kpisten är borta helt och hållet inom FM.

Permalänk

Jag jobbar på det Det har varit prio ett faktiskt, dock verkar det kosta en del? Nu har jag iofs bara kollat intensivkurser över en helg eller så, mitt tålamod har en tendens att tryta i vissa sammanhang.[/QUOTE]

Jägarexamen kostar en del ja, vet dock inte hur mycket nu:) Roligt att jaga är det iallafall:)

Permalänk

Sådär, då är jag iaf anmäld till en nybörjarkurs på f16 pistolklubb i uppsala. Blir hela registret i princip (.22) så det ser vi fram emot. Börjar i mars. Det enda lite dryga är att man tydligen måste gå en laddningskurs om man ska ladda sin egen ammo. Hur svårt är det liksom, sköt mycket i lumpen också så det känns lite överreklamerat. Ska försöka slingra mig dock. Men aja, kul ska det bli!

Har vi några skyttar på forumet?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Det som de menar med laddningskurs måste ändå vara om du tänkt hålla på att ladda egen ammo hemma.
Dvs stoppa i tändhatt, fylla på krut i hylsan och peta i en kula osv.
Det brukar man göra för att hitta den rätta ammon och laddningen just för ditt vapen och för att det är billigare än att köpa fabriksladdad ammo.
.22 ammo går inte att ladda om själv men den är billig så det gör inget.
Övriga kalibrar går att ladda själv däremot.

Inte så du förväxlat det med att fylla på magasinen med patroner?
Magasin laddar man inte utan man fyller på.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Skrivet av Loki:

Det som de menar med laddningskurs måste ändå vara om du tänkt hålla på att ladda egen ammo hemma.
Dvs stoppa i tändhatt, fylla på krut i hylsan och peta i en kula osv.
Det brukar man göra för att hitta den rätta ammon och laddningen just för ditt vapen och för att det är billigare än att köpa fabriksladdad ammo.
.22 ammo går inte att ladda om själv men den är billig så det gör inget.
Övriga kalibrar går att ladda själv däremot.

Inte så du förväxlat det med att fylla på magasinen med patroner?
Magasin laddar man inte utan man fyller på.

Haha, jo det har jag garanterat gjort Men då känns det ju genast mycket bättre. Kanske ska gå den ändå isf, kan ju vara värt.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Skrivet av Billy Bob:

Sådär, då är jag iaf anmäld till en nybörjarkurs på f16 pistolklubb i uppsala. Blir hela registret i princip (.22) så det ser vi fram emot. Börjar i mars. Det enda lite dryga är att man tydligen måste gå en laddningskurs om man ska ladda sin egen ammo. Hur svårt är det liksom, sköt mycket i lumpen också så det känns lite överreklamerat. Ska försöka slingra mig dock. Men aja, kul ska det bli!

Har vi några skyttar på forumet?

Jag är skytt:) Jagar sjöfågel/rådjur

Permalänk
Medlem

Jag skjuter pistol, dock haft 1½ sabbats år kan man säga, ska dock börja skjuta i vår igen. Själv skjuter jag med en Pardini SP22 (cal .22) och en Glock 17 (9mm). 22'an skjuter jag både bana och fält med och Glocken används uteslutande för fält, men även så måste man träna på bana för att kunna skjuta bra i fält. Jag rekommenderar fälskyttet som tävlingsgren eftersom man går en bana o skogen/grustag/skjutbana osv och skjuter på 8 olika stationer med varierande avstånd, målstorlek, vapen fattning, tid och avstånd. Helt klart den roligaste grenen man kan hålla på med här runt Lindesberg där jag bor. Skulle gärna testa på dynamiskt skytte men har man inte stor plånbok så finns inte pengarna för att köpa ammo (ja jag laddar mina 9mm själv)

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av SiD:

Jag skjuter pistol, dock haft 1½ sabbats år kan man säga, ska dock börja skjuta i vår igen. Själv skjuter jag med en Pardini SP22 (cal .22) och en Glock 17 (9mm). 22'an skjuter jag både bana och fält med och Glocken används uteslutande för fält, men även så måste man träna på bana för att kunna skjuta bra i fält. Jag rekommenderar fälskyttet som tävlingsgren eftersom man går en bana o skogen/grustag/skjutbana osv och skjuter på 8 olika stationer med varierande avstånd, målstorlek, vapen fattning, tid och avstånd. Helt klart den roligaste grenen man kan hålla på med här runt Lindesberg där jag bor. Skulle gärna testa på dynamiskt skytte men har man inte stor plånbok så finns inte pengarna för att köpa ammo (ja jag laddar mina 9mm själv)

Vad är den stora skillnaden mellan fält- och dynamiskt skytte?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Vad är den stora skillnaden mellan fält- och dynamiskt skytte?

Sent svar men här är en rätt bra video om hur fältskytte går till ->http://www.youtube.com/watch?v=pR4i-o8A4hI

IPSC/Dynamiskt skytte -> http://www.youtube.com/watch?v=m3JV82JQQk8

Båda två är roligt att skjuta. Fält är det mer traditionella typen av tävling medan ipsc är nya flugan.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

IPSC verkar ju ruggigt roligt. Hur lång tid måste man vara medlem för att för börja med det? Jobbar i FM nu så jag får skjuta av mig rätt bra på jobbet men är sugen på att skjuta lite på fritiden också, och då skulle ju detta vara perfekt!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

IPSC ser som sagt otroligt roligt ut men jag är övertygad om att det är dyrt, framför allt med ammunition. Sen vill man ju ha en fin pang att skjuta med i stället för den gamla glocken, även fast den platsar i produktion klassen (om jag inte e helt ute och cyklar).

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

IPSC ser som sagt otroligt roligt ut men jag är övertygad om att det är dyrt, framför allt med ammunition. Sen vill man ju ha en fin pang att skjuta med i stället för den gamla glocken, även fast den platsar i produktion klassen (om jag inte e helt ute och cyklar).

Man får räkna med en sisådär 150-200 skott/träning. Minst.
Sen så byta ut gamla Glocken? Knappast.

Glock äger i ipsc-production.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Musikälskare

Synd man inte bor i USA, hade lätt skaffat mig en:

M2 .50 Caliber

"Ma Duce"

Nej men seriöst (för det ska man vara), vore skoj att prova på lite skytte Var aktiv i en luftgevärsklubb när jag var mindre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loki:

Man får räkna med en sisådär 150-200 skott/träning. Minst.
Sen så byta ut gamla Glocken? Knappast.

Glock äger i ipsc-production.

Ja det är väl en ganska uppskattad pang i production gissar jag. Som sagt så skulle det vara kul att testa lite dynamiskt. Tyvärr finns det ingen klubb som har denna gren i närheten av Lindesberg.

Man kommer ju undan med lite billigare ammunition om man pressar själv men det tar ju även lite tid. Själv pressar jag mina 9'or till glocken och landar väl på ca 1,1-1,2 per smäll. Då skjuter jag med fiocchi hylsor som självaste länsman har bidragit med. Således kostar "bara" kulor, krut och tändhattar. Var dock ett tag sen jag köpte komponenter till ammo så jag vet inte hur mkt dyrare det har blivit. Det bästa vore ju om man kom över ett stort parti 39b från försvaret men nu förtiden är dessa svåra att komma över.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁