Fyra gånger högre upplösning i Ipad 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Priset är inte en åsikt, det är ett faktum. Sen är det upp till var och en om man vill betala extra för ett speciellt märke. Jag köper inte svindyra kläder bara för att det råkar sitta ett visst märke på dem heller.

Att den är för dyr är inte ett faktum. Det är högst subjektivt.

Jag anser inte den var för dyr. Jag har erfarenheter av high-end Android mobiler i samma prisklass som SGS och DHD via jobbet och jag tvekar inte ens sekund att iPhone och iOS är rätt för mig. Jag använder det jämt och ständigt, kopplar den till ljudanläggningen och kör spotify hemma, navigator/musik via spotify i bilen, surfar, kollar film och spelar på pendeln till jobbet och kör mail mm på jobbet.

För vad jag använder den till anser jag verkligen inte att den är för dyr.

Permalänk

Funderar på att ta in en iPad 64GB 3G från USA. Kostar då cirka 5400kr. Hur kan man anse att det är dyrt, när det är betydligt billigare än Galazy Tab i Sverige, och dessutom med mer lagringsutrymme?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Fast det där argumentet köper jag inte heller. Vad exakt är det för kvalite du pratar om?

* Den har ett mycket moget och stabilt OS, tack vare eller på grund av Apples begränsingar hur man nu vill se på det.

* Den har utan tvekan den störst utbud av appar.

* Har skärm och (än så länge) övrig hårdvara i toppklass. Fortfarande oslagbar i själva touch känslan och flytet enligt mig (och många med mig).

* Har har ett höje i glas och metall, inga skal eller luckor i plast.

Att inte iOS faller dig i smaken köper jag utan tvekan eller att du inte tycker den är värd priset men att iPhone skulle ha taksig kvalite...nej.

-iOS är segt som fan enligt mig
+men lätt o lära sig

-apparna är svindyra om man jämför med android market

-skärmen dör om det är för kallt ute (min dör iallafall llr inte riktigt dör men den slocknar o telefonen startar om)
+bra känsla när man anv pekskärmen

+att den inte har luckor och sånt av plast
-baksidan syns repor för lätt (ipgone 3xx vet inte hur de är med 4)

min telefon ja hade innan
+snabb
+lätt o fixa gratis apps
+klarar extremkyla utan att dö llr ngt sånt
+skärmen spricker inte (men kan repas lätt)
-har plastluckor m.m.

tycker inte att apples produkter är prisvärda alls

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Med så extrem-hög DPI så behöver man inte kantutjämning, iaf inte så mycket. Så det sparar ju lite krut när man ska spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikki:

Som vanligt är Apple produkter aldrig för dyra för fansen.

Det är ju ett väldigt konstigt argument. Jag förstår om du tycker att produkterna är för dyra, men att klaga på att andra köper produkter som är "för dyra" är ju bara konstigt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Hehe, det är kul att alla bashar Apple och iPad. Det finns säkerligen andra plattor som passar en del bättre. Nu.
Innan iPad fanns... inget. DET är hela grejen med Apple.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Det är ju ett väldigt konstigt argument. Jag förstår om du tycker att produkterna är för dyra, men att klaga på att andra köper produkter som är "för dyra" är ju bara konstigt.

Tänker inte argumentera med dig eftersom du redan har bestämt dig för att ta till personliga påhopp och kalla mig konstig p.g.a att min åsikt avviker sig från din verklighet.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad man ska med så hög upplösning till på en så liten skärm? FullHD hade räckt fint för allt inkl. filmtittande.

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preed:

Frågan är vad man ska med så hög upplösning till på en så liten skärm? FullHD hade räckt fint för allt inkl. filmtittande.

Har du använt en modern mobiltelefon eller ipod? Det blir mycket bekvämare för ögonen att läsa text med extremhög upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikki:

Tänker inte argumentera med dig eftersom du redan har bestämt dig för att ta till personliga påhopp och kalla mig konstig p.g.a att min åsikt avviker sig från din verklighet.

Och det är inte nedvärderande att skriva "Som vanligt är Apple produkter aldrig för dyra för fansen." tycker du?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Undrar när vi får se den i Sverige? Tog ett bra tag innan Ipad 1 hitta hit..

Jag tror det går ganska snabbt. Exempelvis första iphone kom inte ens till sverige, men iphone 3G (andra generationen alltså) kom bara någon månad efter släppet i usa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Hehe, det är kul att alla bashar Apple och iPad. Det finns säkerligen andra plattor som passar en del bättre. Nu.
Innan iPad fanns... inget. DET är hela grejen med Apple.

Bland annat Archos hade fina plattor innan iPad kom.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Bland annat Archos hade fina plattor innan iPad kom.

Och DET är hela grejen med Apple.

(Att lansera någonting med en så massiv marknadsföringkampanj i ryggen att folk tror att det är något revolutionerande det handlar om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Bland annat Archos hade fina plattor innan iPad kom.

Ska man gå efter ens tidigare erfarenhet så hade jag låtit bli att köpa Archos. Maken till dålig kundservice och support får man leta efter.

Edit:
Detta var ifs pre-Android perioden så de kanske har skärpt sig nu.

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Tänk dig att när du kommer hem har du en platta som du styr ALLT i hemmet med. Det är nog målet med surfplattorna. Första steget är mail, video och internet. Snart kan du styra din tv och inte långt efter det kan du nog styra automatiska dammsugare och kylskåp.

Kan man göra med en mobiltelefon också, men jag förstår att de blir bättre med en stor tunn skärm.
Nää, jag tror inte riktigt på surfplattorna. Känns bara som ännu ett sätt att tjäna pengar på befintlig teknologi. Men för vissa passar de jättebra, men jag tror inte det är nånting som alla kommer behöva i sitt hem.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Kan man göra med en mobiltelefon också, men jag förstår att de blir bättre med en stor tunn skärm.
Nää, jag tror inte riktigt på surfplattorna. Känns bara som ännu ett sätt att tjäna pengar på befintlig teknologi. Men för vissa passar de jättebra, men jag tror inte det är nånting som alla kommer behöva i sitt hem.

Mobilen är för liten. EN 10" hade nog varit perfekt.
Tror inte ens min snart 100åriga mormor kan läsa texten på min HTC desire.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och DET är hela grejen med Apple.

(Att lansera någonting med en så massiv marknadsföringkampanj i ryggen att folk tror att det är något revolutionerande det handlar om)

Precis. Fattar inte hur dom lyckas. Eller kanske beror på att folk är idioter

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Precis. Fattar inte hur dom lyckas. Eller kanske beror på att folk är idioter

Dagens marknadsekonomi handlar mer om att skapa behov än att tillfredsställa dom.
Apple är jävligt bra på det.

Permalänk
Skrivet av JAZIP:

Bland annat Archos hade fina plattor innan iPad kom.

Med samma funktionalitet som en iPad en Android-platta?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Dagens marknadsekonomi handlar mer om att skapa behov än att tillfredsställa dom.
Apple är jävligt bra på det.

Skapa behov och tillfredsställa dem menar du. Och så har det väl alltid varit; det är väl många företeelser vi finner oumbärliga som stenåldersmänniskorna inte ens kunde föreställa sig?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Dagens marknadsekonomi handlar mer om att skapa behov än att tillfredsställa dom.
Apple är jävligt bra på det.

Dagens? Läs lite historia gällande marknadsföring, ekonomi, produktutveckling så kommer du raskt att se att detta har förekommit i tusentals år. Ordet "reklam" kommer från det latinska ordet "reklamare" som betyder (ungefär, minns inte exakt) "ropa ut"; detta kom ifrån de som stod i Rom och läste upp nyheter och reklambudskap. En produkt som inte fyller ett behov/är för dyr (exempelvis Apples Cube) försvinner raskt.

Apple har gjort ett antal felsatsningar där produkten inte klarat sig kvar på grund av hype eller hjärntvätteri, men de har inte tappat hoppet om den grundläggande idén utan haft kvar den i källaren och modifierat. Cube blev Mac Mini (en succé), Newton blev iPhone/iPod Touch/iPad (succéer alla tre); allt beror på hur man ser det.

Man kan tycka mycket om Apples syn på hur saker och ting ska vara med deras produkter och jag kan själv känna att de är lätt övernitiska med framförallt App Store. Men, de driver på utvecklingen, surfplattor av olika slag kanske bara är en fas i utvecklingen av digitala verktyg; vem vet. Men hur många produkter har inte varit onödiga i det långa loppet men har ändå bidragit till utveckling i det stora hela. Var vi landar med surfplattan vet vi inte än. Men en sak är säker, Apple rör om i grytan, skapar nytänkande och influenser; hur anti-Apple man är måste man kunna se det.

Innovation innebär för övrigt inte att man uppfinner något helt nytt som vissa verkar ha fått för sig. I annat fall skulle vi inte ha en enda innovatör eftersom hjulet redan är uppfunnet...