Permalänk
Medlem

Fläktkontroller till pump

Hej!
Nu är det så att min pump jobbar lite för mycket och jag vill ha en fläktkontroller som gör att jag kan dra ner den lite eller ett motstånd.

Pumpen är en Swiftech 355 och den är på 19w så därför är det svårt att hitta en fläkontroller som klarar denna styrka då de flesta ligger på ca 6w.

Pumpen behöver ca 10-12w för att starta och jag tror det blir ganska lagom att köra den så.

https://www.inet.se/artikel/6308263/fan-mate-2-varvtalsregula...

Helst skulle jag vilja ha en liknande eftersom jag INTE har plats för nån stor fläktkontroller eftersom jag har ett Macchassi.

Kolla på de flesta ställen men inte hittat något som passar mina krav

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte funderat på att bygga en själv? Det är inte så många komponenter som man behöver egentligen.

Passar på att flytta tråden till ett lite mer lämpligt forum där du borde kunna får hjälp fortare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Du har inte funderat på att bygga en själv? Det är inte så många komponenter som man behöver egentligen.

Passar på att flytta tråden till ett lite mer lämpligt forum där du borde kunna får hjälp fortare.

Tackar!

Tyvärr är mina kunskaper om sådant mycket limited. Har en fläktkontroller som klarar upp till 20w per kanal men jag har ett väldigt litet chassi och egentligen har jag inte plats för den

Någon annan som har tyips och lösning på detta?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Permalänk

jag skulle rekommendera att bygga en egen. Du behöver i stort sett en potentiometer med en ohmstyrka som du räknar ut genom att ta Volt/Ampere. Kolla med multimeter.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

jag skulle rekommendera att bygga en egen. Du behöver i stort sett en potentiometer med en ohmstyrka som du räknar ut genom att ta Volt/Ampere. Kolla med multimeter.

Potentiometrar som klarar effekt nog för en fläkt är inte så billiga, och potentiometrar som klarar effekt nog för en pump är allt annat än billiga.
För fläkt/pump-reglering så är det spänningsregulator eller PWM som egentligen är de enda två rimliga alternativen.

Att bygga en PWM-krets är inte så svårt om man läser på lite, men är man helt ointresserad av elektronik så kanske det inte är ett så lyckat val.

En krets baserad på en spänningsregulator är betydligt enklare, och man slipper de oljud som kan uppstå i vissa fläktar när de pulsas (jag gissar att samma sak förekommer även för pumpar). Nackdelen är att de blir varma. I ditt fall behöver du en kylfläns som klarar 4-5 watt. Om du har kvar någon gammal från exempelvis en processor, nordbrygga eller GPU så går den att återanvända. Den behöver inte vara så stor.

Om du är villig att offra funktionen att kunna reglera spänningen, så kan du köpa en spänningsregulator med fast utspänning. Då är spänningsregulatorn (+ kylfläns) det enda som behövs, och du behöver bara löda fast kablar på dess tre ben, och skruva på en kylfläns.
Exempelvis: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-000-50&t...

Ett annat alternativ kan ju vara att försöka hitta någon plats internt i chassiet där din gamla fläktkontroller får plats. Jag gissar att den tar lite större plats än typ den jag föreslog i min förra post, men om det går att få plats med den så slipper du hela bekymret med att köpa en ny, eller bygga en egen kontroller till pumpen.
Du borde kunna tejpa fast den mot insidan av chassiet någon stans där den får plats. Kanske inte så snyggt, men om du bryr dig om sånt så får du väll försöka göra det snyggare, eller gömma undan den bättre...