Thinkpad edge 13 med i3 380um slö? Alternativ?

Permalänk
Medlem

Thinkpad edge 13 med i3 380um slö? Alternativ?

Har smygit omkring dessa 13.3-tummare ett tag och har till slut fastnat för thinkpaden i detta segment.
Främst för att jag köpte en begagnad thinkpad x31 för snart sex år sedan och som har följt mig i ur och skur sedan dess. Ett annat skäl är för att det finns eSATA. (Lenovonummer: 0217-22G)
Jag håller hållbarhet och god batteritid högre än flashiga neonljus.
Datorn skall även vara sval när man har den i knät så att inte man inte kokar simmarna.
Har inget behov av någon optisk enhet. Det enda som skulle vara ett skäl för en optisk enhet är om det går att byta ut den mot ett extra batteri.

Så hur står sig core i3 380um som pinnar på i 1,33GHz jämfört med de andra processorerna i klassen?
Kommer främst att användas till surf och lite filmtittande via nätverket. Fixar den 1080p? Kommer inte användas till spelande, kanske i nödfall en omgång starcraft2.

Har jag fastnat i en dålig tankecirkel i vad jag egentligen vill ha?
Finns det vettiga alternativ

Visa signatur

Jag har Internet I min dator.

Permalänk

Den klarar nog 1080p men det finns andra i ungefär samma prisklass som är bättre...

jag själv ska köpa en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=616754
den modellen har fått mycket bra recensioner...
Jag länkar till några som kanske är ett alternativ...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=647326
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=697430
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=647326

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem

Jag skulle akta mig för att jämföra Edge- med X-modellerna. Tangentbordet, vilket ändå bör ses som en av de främsta anledningarna till varför man över huvud taget väljer att köpa en ThinkPad, håller inte samma kvalitetskänsla. Det är inte "ThinkPadkänsla" på datorn i överlag.

Permalänk
Medlem

vi fick sånna av skolan och dem funkar hur bra som helst att kolla 1080p,
klarar dock inte sc2

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

Jag skulle akta mig för att jämföra Edge- med X-modellerna. Tangentbordet, vilket ändå bör ses som en av de främsta anledningarna till varför man över huvud taget väljer att köpa en ThinkPad, håller inte samma kvalitetskänsla. Det är inte "ThinkPadkänsla" på datorn i överlag.

Det är det jag är lite rädd för, men samtidigt får man betala så mycket om man ska ha en riktigt thinkpad.

Asus u35 har sneglat på, men den föll mig inte på läppen alls. Verkar vara en ny modell på intåg, U36, men den är nog minst 1 månad bort. Den ser intressant ut, men 2000 dyrare.

Ska kolla på en snikigare variant av acern, men jag är ganska skeptisk av någon anledning.

Hittade info på lillebror thinkpad edge 11, i övrigt mycket lika konfigurerad.
Dess windows experince poäng var:

Processor
Calculations per second
4.8
Memory (RAM)
Memory operations per second
5.2
Graphics
Desktop performance for Windows Aero
3.6
Gaming graphics
3D business and gaming graphics
4.6
Primary hard disk
Disk data transfer rate
5.9

Inget som man hoppar högt av, men borde slå min X31:a iaf...

Skrivet av Zakiras:

vi fick sånna av skolan och dem funkar hur bra som helst att kolla 1080p,
klarar dock inte sc2

Var det intel i3 ni fick?

Visa signatur

Jag har Internet I min dator.

Permalänk

Fick faktiskt också en Thinkpad av skolan, Tangentbordsmässigt är dem underbara, men som sagt kan man få mer prestanda för pengarna, i och med att du ska surfa och kolla på film så antog jag att du kanske inte har tangentbord som första prio...sen om du vill spela är Acer 3820 med bättre GPU ett givet val,
Men du lär aldrig bli besviken på en thinkpad.

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alx__1991:

Fick faktiskt också en Thinkpad av skolan, Tangentbordsmässigt är dem underbara, men som sagt kan man få mer prestanda för pengarna, i och med att du ska surfa och kolla på film så antog jag att du kanske inte har tangentbord som första prio...sen om du vill spela är Acer 3820 med bättre GPU ett givet val,
Men du lär aldrig bli besviken på en thinkpad.

Mja, har kommit fram till att det är kvalitet, kvalitetskänsla och skaplig batteriprestanda jag vill ha.
Blir som sagt nästan inget spelande, ska troligtvis införskaffa en lämplig stationär för lite mer krävande saker.

Hur pass smidig är nätdelen?

Visa signatur

Jag har Internet I min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smirre:

Var det intel i3 ni fick?

jaa!

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gjorde slag i saken och köpte en.
Känns riktigt trevlig och inte alls långsam för mina behov.

Visa signatur

Jag har Internet I min dator.

Permalänk
Medlem

Kul! Hur länge har du haft den? Starka/svaga sidor?