Permalänk
Inaktiv

Nätaggregat - upp och ner?

ja ska köpa ett nytt nätagg (pga mitt har bara 2st sata strömanslutningar, behöver minst 3)
nätagget e placerat längst upp i mitt chassi med fläkten på undersidan
inga problem inge ovanligt men ja undrar om ja köper ett nytt chassi senare, ett där nätdelen sitter längst ner då hamnar ju fläkten mot golvet!?
min fråga: e de bara vända nätdelen uppochner om man vill ha de längst ner?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nej, fläkten ska vara mot golvet i normala fall. Då tar den luft utifrån lådan och blåser ut den direkt efteråt.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

Nej, fläkten ska vara mot golvet i normala fall. Då tar den luft utifrån lådan och blåser ut den direkt efteråt.

det gäller väl bara om chassit är gjort på det sättet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

det gäller väl bara om chassit är gjort på det sättet

Jo om lådan har ventilationshål i golvet så fungerar det så.

Permalänk
Medlem

Och om det inte har det så är det bara att vända det upp och ner ja Funkar utmärkt

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

okej ja hade tänkt mej ett FD define r3
e de hål i golvet lr?
förstår att de bättre hämta luft utifrån chassit men suger de inte in massa damm då?

Permalänk

define r3 har hål i botten och ett dammfilter som du kan ta bort och göra rent, har ett vitt själv, verkligen nöjd.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

de flesta nätagg har ju inte öppet överallt , finns undantag givetvis.

men i vanliga fall så suger de in luft via fläkten , som då antingen är riktad mot golvet eller insidan av chassit ( upp eller ner)
och sedan så åker den luften ut i baksidan på nätagget , alltså ganska svårt för damm att hitta sig in i chassit via nätagget.

om du kikar på lite bilder av r3 så ser du att det har hål i botten för att kunna montera nätagg "upp-och-ner"

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Är det inte billigare att köpa en molex->SATA-konverterare (http://www.inet.se/artikel/8905121/stromadapter-molex-ha-2xsa...

Om du inte har några molex-kontakter till övers finns även molex->2xmolex-konverterare (http://www.inet.se/artikel/8905119/stromadapter-molex-ha-2xmo...).

Permalänk
Skrivet av anon159155:

okej ja hade tänkt mej ett FD define r3
e de hål i golvet lr?
förstår att de bättre hämta luft utifrån chassit men suger de inte in massa damm då?

nej har ett R3 och sitter ett damfilter (bättre att den får egen luft än att den ska ta varm luft från grafikkortet eller liknande.)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vanligast, förr, är toppmonterade nätagg vända "upp & ner" så agget suger in luft via fläkten inifrån chassit. Numera är det vanligt med bottenmonterade nätagg, fortfarande vända "upp & ner", där agget suger in luft utifrån via hål i botten på chassit, med eller utan dammfilter.