Logitech lanserar M515 – mus för soffsurfing

Permalänk
Melding Plague

Logitech lanserar M515 – mus för soffsurfing

Den schweiziska tillbehörstillverkaren Logitech släpper ett nytt pekdon som bland annat kan känna av om handen vidrör musen för att spara batteritid.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

2 år!? Det var grejer det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

smart med sensorn för att spara batteri

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas bara att sensorn är bra, jag t:ex har inte alltid hela handen på musen. Ibland bara tummen och ringfingret för att röra runt musen och pekfingret. för att trycka ner någon gång.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Låter som en rolig och revolutionerande teknik. Tror dock tekniken blir dyrare en batterierna, speciellt om man använder uppladdningsbara.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

2 år... inte pissigt alls!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Gillar Logitech för dom kommer alltid med nya grejer, kul med någon som utvecklar och apar bara inte efter.

Permalänk

Kommer det ett tangentbord i samma serie så köper jag. Tangentbordet skall såklart tåla damm/smuts bättre än ett vanligt, samt ha sensorer på tangenterna för att stänga av sig när man inte använder det.

När kommer möss som är som rolexklockor? Dvs laddar sig själva vid rörelse?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Inaktiv

Intressant mus, men att den inte förefaller ha tumknappar för framåt/bakåtnavigering i väbbläsare är ett fatalt misstag för min del. Jag köper inga möss som inte har den funktionen.

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag gillar Logitech

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Kommer det ett tangentbord i samma serie så köper jag. Tangentbordet skall såklart tåla damm/smuts bättre än ett vanligt, samt ha sensorer på tangenterna för att stänga av sig när man inte använder det.

När kommer möss som är som rolexklockor? Dvs laddar sig själva vid rörelse?

Jag vill inte betala lika mycket för en mus som för en Rolex-klocka

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Kommer det ett tangentbord i samma serie så köper jag. Tangentbordet skall såklart tåla damm/smuts bättre än ett vanligt, samt ha sensorer på tangenterna för att stänga av sig när man inte använder det.

När kommer möss som är som rolexklockor? Dvs laddar sig själva vid rörelse?

Intressant, motståndet vid klicksen och scrollhjulet samt gravitationionsgereatorer snappar upp lite av energin. Vore grymt, för jag är allergisk mot R6/R3-batterier.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Intressant mus, men att den inte förefaller ha tumknappar för framåt/bakåtnavigering i väbbläsare är ett fatalt misstag för min del. Jag köper inga möss som inte har den funktionen.

Iaf inte i prisklassen över 200 kronor...

Permalänk
Musikälskare

Verkar vara en smart utformad mus för dess ändamål

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Varför har mustillverkare börjat ta bort fram och bakåt knappar?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Jag vill inte betala lika mycket för en mus som för en Rolex-klocka

Finns vanliga vardagsklockor med den tekniken också.

Den här musen blir det helt klart till nya htpc/soffsurfardatorn.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

[...] samt ha sensorer på tangenterna för att stänga av sig när man inte använder det.[...]

Dock så är ju lyckligtvis sådant inte fallet med trådlösa tangentbord att de skulle vara som så att de alltid var på, utan när du TRYCKER på någon tangent skickas en signal, annars drar tangentbordet inte ett dugg och är därmed "av"...

Permalänk
Medlem

Att inte ha framåt-bakåt knappar gör att jag vekrligen inte köper denna till mitt htpc bygge. Lite synd :/

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Att den har en sensor gör den mer svårhanterlig än lättanvänd. Tänk om sensorn slutar funka eller inte fungerar som den sa t.ex om man tappar den i golvet för många gånger (de lär inte gå på garantin). Får hoppas att den är mer robust än en vanlig mus är och utan fram och bakåt knappar är den inget att ha ens i soffan (man ska väll slö surfa eller).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Intressant mus, men att den inte förefaller ha tumknappar för framåt/bakåtnavigering i väbbläsare är ett fatalt misstag för min del. Jag köper inga möss som inte har den funktionen.

Det ser ju iaf ut som att scrollhjulet går att tryck höger/vänster. Där skulle man ju kunna sätta framåt/bakåt i webbläsaren.

Jag håller helt med dig dock, förstår verkligen inte varför den inte har sidoknappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Att den har en sensor gör den mer svårhanterlig än lättanvänd. Tänk om sensorn slutar funka eller inte fungerar som den sa t.ex om man tappar den i golvet för många gånger (de lär inte gå på garantin). Får hoppas att den är mer robust än en vanlig mus är och utan fram och bakåt knappar är den inget att ha ens i soffan (man ska väll slö surfa eller).

men tänker du slänga musen i golvet, så får man ju gissa på att det är mer än sensorn som känner av om du har handen där som kan tänkas ge upp

funderar dock på hur en "glasskiva" som jag gissar att de täpper till sensorhålet med blir efter ett tags användande i soffan. repor lär ju förstöra en hel del...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

men tänker du slänga musen i golvet, så får man ju gissa på att det är mer än sensorn som känner av om du har handen där som kan tänkas ge upp

funderar dock på hur en "glasskiva" som jag gissar att de täpper till sensorhålet med blir efter ett tags användande i soffan. repor lär ju förstöra en hel del...

Jag har tappat möss i golvet från ca 20-30cm höjd och fått en mus att ge upp efter 10-20 gånger i golvet Du kan ju själv tänkare om man råkar sätta sig på den eller att den glider ur soffan. Så de mycket som kan paja.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har tappat möss i golvet från ca 20-30cm höjd och fått en mus att ge upp efter 10-20 gånger i golvet Du kan ju själv tänkare om man råkar sätta sig på den eller att den glider ur soffan. Så de mycket som kan paja.

med det resonemanget ska man ju inte ha en datormus alls, utan tabba sig runt via tangentbordet
men visst, självklart är det en till som kan paja, men av alla andra grejer i en mus som kan gå sönder så känns det som en väldigt liten riskökning med en "närhetssensor".

hade de knött på en långt utstickande antenn, för bättre räckvidd, så håller jag absolut med dig

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Har haft min MX1000 i ca 2 år. Den har ramlat i golvet hur många gånger som helst. Färgen är nästan helt bortnött. Men fortfarande så funkar den kanonfint på alla möjliga underlag. Har dom hittat något som funkar bättre .. kanon.

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

med det resonemanget ska man ju inte ha en datormus alls, utan tabba sig runt via tangentbordet
men visst, självklart är det en till som kan paja, men av alla andra grejer i en mus som kan gå sönder så känns det som en väldigt liten riskökning med en "närhetssensor".

hade de knött på en långt utstickande antenn, för bättre räckvidd, så håller jag absolut med dig

Menar du att jag endast kan ha military class på min nästa mus eller

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Menar du att jag endast kan ha military class på min nästa mus eller

precis ^^

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

precis ^^

Den lär inte palla de häller Får bygga en stridsvarg eller nått runt musen (och ha gummiupphängning);)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Eller så köper man Logitech MK250 för http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=542920 kr där man får både tangentbord och mus som också känner av om du rör musen eller inte, rör du den inte på ~10 sek så stänger den av sig. Batteritid ~2 år här med. Likadant på tangentbordet.

On och off knapp finns på både t-bord och mus.

Används till min HTPC, sitter 4 meter från soffan med USB-sändaren bakom TV-bordet utan problem. Musen fungerar på soffan, skrovligt bord, byxben, armar... ja överallt. Även råkat tappa den i golvet från ~50cm och den överlever

Enda negativa jag hittat är att musen är förbaskat hal så t.ex står du av någon anledning upp och drar musen mot benet ( HAHA detta låter sjukt men jaja ) så glider den lätt ur näven.

Permalänk
Medlem

För soffsurfning klår ju Logitech MX Air allt. Den är faktiskt lite av en upplevelse att använda

Visa signatur