Permalänk
Medlem

h70 fråga.(oh no inte en till)

Tjenare vad roligt att du ville läsa om min fråga

Det är så här att i början på veckan får jag hem 2 st Gentle typhoon 1850 Rpm fläktar till min H70.(Kul javisst) Men till min fråga som jag har det monterat nu i min 600T låda suger jag luft inne från lådan och ut. Men om jag bytar och suger in i lådan orkar fläkten med i taket på lådan med i och med jag har en annan till som blåser in. Och en följd fråga hur många grader tror ni man kan få ner kylningen på cpu genom att blåsa in? Då tar den ju inte uppvärd Gpu luft och strömmar genom radiatorn. Hade varit mycket taksam om jag hade fått svaret på dessa 2 frågor. Ja jag vet det var en mer än i början .

Ps side note Inet har fått in en hel del fläktar igen.

Tack på förhand. Och ja jag har googlat men inte hittat något vettigt svar. (Jag vet ju att Sweclockers medlemmar är lite smartare)

Tjo tjo Thomas out

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem

Enklaste är ju bara att vända på fläktarna och mäta? Men jag skulle säga ca 5-7 grader full load. Jag skulle dock inte rekommendera det, det blir väldigt varmt i lådan. Om du inte är ljudkänslig kan du sätta lite kylning på moderkortets bryggpr och på minnena, då är det bara att köra. Om du inte har ramkylare eller chipset-fläkt så går det utmärkt att ställa en 120mm-fläkt på grafikkortet helt enkelt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Enklaste är ju bara att vända på fläktarna och mäta? Men jag skulle säga ca 5-7 grader full load. Jag skulle dock inte rekommendera det, det blir väldigt varmt i lådan. Om du inte är ljudkänslig kan du sätta lite kylning på moderkortets bryggpr och på minnena, då är det bara att köra. Om du inte har ramkylare eller chipset-fläkt så går det utmärkt att ställa en 120mm-fläkt på grafikkortet helt enkelt.

Ok får helt enkelt prövad det för med dom fläktarna jag har nu och denna klockningen om jag tex kör Occt med hyperthreading i en timme tex så når jag upp till 79 grader på kärnorna tycker det är lite högt därför funderade jag på att byta om . Tillverkaren till H70 har gått ut med lite vad information att dom tycker man ska suga in luft med vet i fan. Får pröva vet ju min moderkorts temp nu och det så man får se hehe

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk

Kort och gott kan man väl säga att om man har väldigt bra kylning i chassit så är det bättre att suga ut än in. Dvs om Chassitemp < Rumstemp så är ut bättre än in. Själv så har jag haft min ut och har legat på ~50-55 grader load @ 4ghz. Dock blir min ena brygga jävligt var av det och värmer upp chassit (ASROCK Extreme3, inte direkt bra kylfläns just där) ganska ordentligt. Dock, om ditt chassi redan är varmt vill du verkligen inte blåsa in mer varmluft. Så för bästa overall-temperatur, ha dom så att dom blåser utåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

Kort och gott kan man väl säga att om man har väldigt bra kylning i chassit så är det bättre att suga ut än in. Dvs om Chassitemp < Rumstemp så är ut bättre än in. Själv så har jag haft min ut och har legat på ~50-55 grader load @ 4ghz. Dock blir min ena brygga jävligt var av det och värmer upp chassit (ASROCK Extreme3, inte direkt bra kylfläns just där) ganska ordentligt. Dock, om ditt chassi redan är varmt vill du verkligen inte blåsa in mer varmluft. Så för bästa overall-temperatur, ha dom så att dom blåser utåt.

Inte för att vara jobbig nu men hur skulle chassitemp vara < rumstemp? Det är den aldrig. Om du inte har en kylkompressor, peltierelement eller något liknande i lådan.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Tempen blir ju hög av grafikkortet spyr ut 65+ grader och den luften går genom radiatorn frågan är om man inte tar det utifrån så får man kallare på bryggorna för man har väl inte lika hög värmeväxling om man kör bra flås genom radiatorn? . 600t har ju en 200mm infläkt och en 200mm i toppen ut . . Som sagt jag spekulerar bara därför undrar jag

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrP*:

Tempen blir ju hög av grafikkortet spyr ut 65+ grader och den luften går genom radiatorn frågan är om man inte tar det utifrån så får man kallare på bryggorna för man har väl inte lika hög värmeväxling om man kör bra flås genom radiatorn? . 600t har ju en 200mm infläkt och en 200mm i toppen ut . . Som sagt jag spekulerar bara därför undrar jag

Stanna upp och tänk efter lite här nu.. Skulle bryggorna bli kallare för att du får in varmluften från ännu en komponent i burken? Det bygger i så fall på att radiatorluften är kallare än luften i lådan, och det är den inte. Sen är väl zotac dessutom ett sådant kort som blåser ut varmluften på baksidan?

Men som sagt, vänd på dom och kolla med HW Monitor hur tempsen blir, så vet du sen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Inte för att vara jobbig nu men hur skulle chassitemp vara < rumstemp? Det är den aldrig. Om du inte har en kylkompressor, peltierelement eller något liknande i lådan.

Jadu.. När jag har datorn under bordet sitter jag och fryser, har jag den bredvid bordet fryser jag inte. Undrar hur det kommer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

Jadu.. När jag har datorn under bordet sitter jag och fryser, har jag den bredvid bordet fryser jag inte. Undrar hur det kommer sig.

Menar du på fullt allvar att din dator är kallare inne i lådan än rumstemperaturen utanför lådan?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

Jadu.. När jag har datorn under bordet sitter jag och fryser, har jag den bredvid bordet fryser jag inte. Undrar hur det kommer sig.

Luften kylsner från ut blåset tills den når dig.

Drar det från datorn rakt på dig så är det inte konstigt att du känner kyla.

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Menar du på fullt allvar att din dator är kallare inne i lådan än rumstemperaturen utanför lådan?

Okej, kanske dålig formulering, men den spottar inte direkt ut varmluft. Hela området kring datorn är svalare än i resten av rummet. Vad jag menar är att om man har effektiv kylning i datorn så kan det vara värt att fläktarna blåser utåt, det blir som en indirekt push-pull. Personligen så kyler min H70 bättre In > Ut än Ut > In.