Samsung Galaxy tab, är den "the shit"?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy tab, är den "the shit"?

Jag har kollat runt lite på surfplattor på sistone och jag får uppfattningen av att galaxy tab är bättre än de flesta andra på marknaden (bortsett från iPad då), den känns gediget byggd, har snabb respons på att växla mellan porträtt och landskap och slår det mesta andra i prestanda, åtminstone på pappret. Är det den som gäller om är ute efter en 7 tums platta, eller finns det andra som är bättre?

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk

Det är den som gäller om du är ute efter 7"
Android finns dock bara för små mobiltelefoner än så länge och det är just android för mobiler som körs på galaxy tab. Om du inte har bråttom kanske det är värt att vänta på att android för surfplattor kommer ut?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta tills det släpps mer plattor med 3.0 som är just anpassat för tablets istället..

Men om du prompt just nu måste ha en tablet är det väl den som gäller inom Android just nu iaf fram tills Tegra 2 och 3.0 kommer ut (Motorola Xoom t.ex).

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd

Tyckte inte alls den var bra när jag testade i butik.
Hackade i menyer, följde inte alls fingret lika bra som min Desire HD och iPhone 4.
Men designen gillade jag.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Vad exakt gör android 2.2 olämpligt för tablets? Att det ä anpassat för mindre bildyta, eller? För övrigt, hur ligger det till med appar, finns det särskilda för tablets på samma sätt som för ipad?

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den är för liten och för dyr.
Annars verkar den vara en bra platta med en del fördelar över Ipad.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Storleken är en fördel i flera fall mot iPad om man faktiskt ska ha med sig den någonstans, men flera ex verkar ha barnsjukdomar (hackar i menyer etc), så jag hade avstått.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den är ganska najs, men den laggar för mycket för priset.
Inte så att laggar mycket eller så men bara för att den känns för dyr.

Inte alls samma flyt som du får på en iPad som kostar lika.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Galaxy verkar inte vara the shit, har själv google-forskat en del och kommit fram till att Archos 70 eller 101 verkar trevligast om man tycker ipad är för dyr eller annat. Är det någon som sitter med en sådan hemma? Största problemet för mig verkar vara att den är lite hackig i browser och menyer...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag har klämt lite på en archos 70 och tyckte inte alls om den, visst mycket billigare än iPad eller galaxy tab men känslan är långt ifrån lika skön när man använder den, den känns helt enkelt billig.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Alla Android som inte kör Honeycomb (aka alla för tillfället) är bara att kasta pengarna i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Alla Android som inte kör Honeycomb (aka alla för tillfället) är bara att kasta pengarna i sjön.

Jag skulle uppskatta en förklaring av varför, visst det är bara några månader tills honeycomb släpps men ändå.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Honeycomb är mer utformat för tablets, till skillnad från Android idag. Sen har jag för mig att Samsung sagt att de inte kommer uppgradera Galaxy till Honeycomb, vilket sabbar andrahandsvärdet också. Det jag skrev ovan är mer eller mindre taget från Engadgets podcast från CES, "de som köpt galaxytabs till jul måste sitta hemma och gråta nu" eller liknande haha.

En sak du kan göra är ju att googla fram nyheterna i Honeycomb och se om det är något du vill ha

Permalänk
Medlem

Har man skaffat en galaxy tab är det såklart jävligt om samsung inte uppdaterar, jag skulle personlien nog fälla en tår i så fall men därmd inte sagt att preHoneycomb är värdelöst, vill man prompt ha en surfplatta precis NU så är väll ändå existerande modeller bättre än inget.

Min personliga åsikt är att det kan vara värt att vänta t.ex. på asus eee pad memo

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar på min galaxy tab är väl att den kanske kunde vara lite snabbare, men tycker ändå den är snabbare än galaxy S som jag har som telefon. Sen har jag kanske inte så höga krav på den då jag köpte den just för storleken då ipad är för stor och klumpig då jag ska använda den som mulikontroll/hembiokontroll. Då krävs det inte så mycket power kanske, men galaxy'n har ändå den bästa skärmen på svenska marknaden för att vara 7". Jag älskar den i alla fall, ligger perfekt i handen och tillräckligt snabb till det jag använder den för. Tycker dock att power-on knappen är lite dumt utformad då den inte är lika lätt att komma åt som jag vill när skärmen har släkts och man vill använda den igen, speciellt med samsungs läderfolder också, som för övrigt är jävligt korkad då man öppnar den åt fel håll.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Verkar trots allt komma en del spännande plattor nu innan/till sommaren och med tanke på Android 3.0 så kanske det är bäst att vänta jo..

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

2a gen. av denna platta lanseras ju snart

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

kommer 2a gen av galaxy tab ha honeycomb då eller är det annat de har fixat med?

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på att HP släpper sina 7 och 10 tummare. De presenteras den 9:e februari och de ska tydligen inte vara så långt borta ifrån butikerna. Fler alternativ gör kanske att priserna går ned så oavsett vad man väljer tjänar man på det.

Återstår att se om HP Sverige är med i matchen eller om den bara lanseras i vissa länder.

Permalänk
Hedersmedlem

Visst är SGT en fin platta men det känns som det är läge att vänta på "nästa generation" plattor så att man får Tegra/dual core, Android 3.0 samt skärm med 1280*720 som det ryktas om.

Ett annat alternativ är ju att köpa en SGT på blocket för strax över 3000kr, känns som lite mer verklighetsnära pris på den...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aendy:

kommer 2a gen av galaxy tab ha honeycomb då eller är det annat de har fixat med?

Ja alla plattor som kommer nu kommer ha 3.0 , om inte så kommer de total floppa då det är 3.0 som gäller nu.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Ja alla plattor som kommer nu kommer ha 3.0 , om inte så kommer de total floppa då det är 3.0 som gäller nu.

då får man väll titta på en SGT gen 2 och se om det är något. Tills dess blir det ingen tablett för mig.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Hedersmedlem

Har en som vill sälja en SGT till mig för 3000kr. Ska man slå till eller vänta..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har en som vill sälja en SGT till mig för 3000kr. Ska man slå till eller vänta..?

Vänta. Man vill inte betala dyra pengar för en apparat som fortfarande har barnsjukdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Honeycomb är mer utformat för tablets, till skillnad från Android idag. Sen har jag för mig att Samsung sagt att de inte kommer uppgradera Galaxy till Honeycomb, vilket sabbar andrahandsvärdet också. Det jag skrev ovan är mer eller mindre taget från Engadgets podcast från CES, "de som köpt galaxytabs till jul måste sitta hemma och gråta nu" eller liknande haha.

En sak du kan göra är ju att googla fram nyheterna i Honeycomb och se om det är något du vill ha

Du kanske ska bli politiker du, säger ganska mycket utan att säga någonting.
Jag undrar lite vad som gör Honeycomb anpassat för tablets, vad är det de har lagt till/ändrat?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Du kanske ska bli politiker du, säger ganska mycket utan att säga någonting.
Jag undrar lite vad som gör Honeycomb anpassat för tablets, vad är det de har lagt till/ändrat?

Ta en titt på youtube ... men eftersom du verkar helt ovetandes om vad en sökmotor är, t.ex. Google, eller hur dessa används så gjorde jag jobbet åt dig. Jag kan tyvärr inte högläsa texten för dig.

från http://broadcast.oreilly.com/2011/01/whats-new-in-honeycomb.h... :
New APIs

Honeycomb contains several new APIs. The two most important affect the way applications will look and work on Honeycomb. These are the new Fragment class, which adds a modular, reconfigurable layer to Activity objects, and the Action Bar, which changes the way menus work. Here we will summarize what the changes mean to Android developers:

Fragment

Honeycomb was made for tablets, and the Android user interface was getting stretched to the breaking point, especially on large tablet screens. While application authors can create different strategies using Android Layout objects to provide specially designed layouts for larger displays, the Android API needed explicit support for larger screens and modules within those screens.

The Fragment class is designed to support UIs where parts of a screen, implemented using the Android Activity class, can have what amounts to nested replaceable parts - a kind of Activity-within-an-Activity, with transition animations and a back-stack just like the Activity class supports.

You can see an Activity designed with Fragment objects here: http://developer.android.com/sdk/images/3.0/contacts_full.png

Action Bar

Also shown in the link above is the other important new element in the Android UI, the Action Bar. That is the part of the screen shot with the application icon appearing in the top left corner of the screen, and a set of menu icons in the top right corner.

Android's option menu, which appears when you press the menu button, has long been a weak point in the Android user interface, and the Action Bar provides a new and improved way of providing the user with menu-based interaction.

To use the Action Bar, your application will use menu definitions in XML, much the same way that menus are currently defined, but with new attributes that control how menu items are displayed in the Action Bar.

System clipboard

Honeycomb provides a general-purpose clipboard for cutting and pasting any kind of data between applications. The ClipboardManager provides a new API for this functionality.

Drag and drop

Honeycomb provides a common mechanism to implement dragging and dropping, which is integrated with the clipboard. New methods in View classes, among them the setOnDragListener method and the OnDragListener class.

App widgets

Honeycomb supports more View types in app widgets.

Status bar notifications

The status bar get some improvements that will make notifications better looking and more interactive, including buttons with PendingIntent objects so applications can be controlled directly from the notification.

Content loaders

The Loader class facilitates easier implementation of asynchronous content loading, and the CursorLoader class does the same for the results of a query.

Bluetooth headsets

A2DP support in Honeycomb provides better control of Bluetooth headsets.

Animation framework

In Honeycomb, you can animate any property of any object. That is, animation has been vastly generalized.

Multiple choice

ListView and GridView support multiple selection in Honeycomb.

View transforms

View transforms are more convenient and generalized in Honeycomb.

New themes

Tired of pumpkin-orange with a black background? Honeycomb includes new themes. Tablets will use a theme called "Holographic."

New widgets

Several new classes in the widget package provide standardized high level UI tools for common tasks: Animated adapter views, calendar views, list pop-ups, number pickers, pop-up menus, search term entry, and 3D stacks.

Graphics

Honeycomb adds support for hardware accelerated 2D graphics, specifying the use of a hardware or software layer, and Renderscript - a kind of C-subset just-in-time compiler for graphics-intensive code.

Media

Applications will be able to perform new tricks with cameras, including using an image stream as an OpenGL texture.

http://www.androidcentral.com/whats-new-android-30-honeycomb

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Du kanske ska bli politiker du, säger ganska mycket utan att säga någonting.
Jag undrar lite vad som gör Honeycomb anpassat för tablets, vad är det de har lagt till/ändrat?

Är väl som alla "vad tror ni" trådar. Finns inget svar, men många gissningar. Alla nya Android tablets kommer ha Honeycomb - fakta. Samsung har sagt att Galaxy tab inte ska få den uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Är väl som alla "vad tror ni" trådar. Finns inget svar, men många gissningar. Alla nya Android tablets kommer ha Honeycomb - fakta. Samsung har sagt att Galaxy tab inte ska få den uppdateringen.

Tyvärr bara falska rykten, Galaxy Tab kommer med stor trolighet få Honeycomb.

The above rumors that Honeycomb was going to require a dual-core processor have been denied! Lots of tablet owners wrote all over the internet (and in our comments) that they are worried that the next Android OS won’t be available on Galaxy Tab. A few hours ago, Dan Morrill from Android Team denied the rumors through a tweet saying : “there’s no hard minimum for Honeycomb”.

So good news guys, don’t worry, enjoy your tee , coffee, sleep and wait for Honeycomb to be released so we can enjoy it!

Edit: Kan klistra in källan också.
http://www.thegalaxytab.com/2011/01/04/samsung-galaxy-tab-mig...

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk

<lånar tråden lite...>

Är det någon som vet om det kan fungera att koppla taben->laddarkabeln->usb hona-hona -> tangentbord?
(jag är medveten om att man kan ha bluetooth tangentbord)

Permalänk
Medlem

Allting beror helt och hållet på vad du har planerat att göra med plattan...

Visa signatur

Var först med det senaste
http://techrate.se
Samarbete med:
http://likeit.se