Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig.

Hej! Jag har en dator som är 2 år gammal som har följande delar:

Moderkort: asus striker ii nse nf790i sli socket 775 atx
Processor: intel core 2 quad q9400 2.66ghz 6mb 1333mhz s-775
Minne: corsair 4gb ddr3 xms3 dhx pc10600 1333mhz cl9 (2x2gb)
Hårddisk: 2 x seagate barracuda 7200.11 500gb 7200rpm sata/300 32mb
(1tb)
Grafikkort: asus geforce 9800gtx dark knight cooler top 512mb ddr3
pci-e dvi
Nätaggregat: cooler master real power modular 620w
Dvd-brännare: samsung dvd±r/rw/ram dl 22x sata bulk svart

Den fungerar jätte bra när man surfar o är på msn och sådant. Sedan om jag startar ett spel går allt finfint i 5-1h sedan hänger sig datorn och jag måste starta om den. Vad kan felet bero på?

Permalänk

Du kan inte kolla om något går lite för varmt kanske? Även att det inte borde vara det så vet man aldrig, annars kan du testa byta grafikkort och se om det är samma sak då. Händer det likadant i alla spel?

Mvh Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Du kan inte kolla om något går lite för varmt kanske? Även att det inte borde vara det så vet man aldrig, annars kan du testa byta grafikkort och se om det är samma sak då. Händer det likadant i alla spel?

Mvh Daniel

Jo det enda spel jag har nu är ju gta iv och det är då det hänger sig. Hur kollar ag tempen? Vad borde det ligga på?

EDIT:
Och sen så har jag inget annat graffkort o testa med. Har tänkt på o köpa HD6950 inom 1-2 månader.

Permalänk

Du kan ladda ner ett program vid namn HW Monitor som mäter temperaturen på diverse komponenter i datorn.

http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.17-setup.exe

Kolla om CPU eller GPU ligger för högt, eller ja, du kan skriva vilken temperatur de ligger på alternativt ta en bild.
GTA är väl rätt så krävande vad jag har hört!

Mvh Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Här är en bild när spelet inte är startat. Ska jag ta bild när det är startat? http://i53.tinypic.com/r29j4m.jpg

Permalänk

Okej, det är grymt svårt att guida dig så här, men jag ska försöka med mitt bästa.

Istället för att starta spelet och låta det stressa systemet kan du starta stresstest istället och mäta temperaturer och kolla om den händer sig då också.

http://www.geeks3d.com/20100419/tool-furmark-1-8-2-available/ Kolla grafikkortstemperaturer med detta program, det stressar även upp grafikkortet till 100%

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103 Här stressar du din CPU för att kolla så den är stabil. Kolla temperaturer i HWMonitor.
(Ladda ner 64bit om det är det du använder, länken under)

Bara fråga om det är något du inte förstår, hoppas du får igång det!

Nätaggregatet ska klara med din rigg utan problem skulle jag tro, hur gammalt är det?

Mvh Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

2 år gammalt är allting Kommer nätagget klara ett nytt hd6950?

Permalänk

Adå, det kommer klara det galant! Låna någon polares grafikkort eller köp ett nytt, tror det är grafikkortet som gör att det hänger sig iallafall!

Mvh Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Egentligen borde man först utesluta Windows fel genom att installera om allt på hårddisken. Helst även ta bort och skapa nya partitioner som snabb formateras. Tycker man att det är för jobbigt kan man koppla ur alla gamla hårddiskar och låna/köpa en annan som man installerar om på för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Adå, det kommer klara det galant! Låna någon polares grafikkort eller köp ett nytt, tror det är grafikkortet som gör att det hänger sig iallafall!

Mvh Daniel

Okej! Kommer jag kunna ha höga/maxa tex gta iv,far cry 2 ,dirt 2

Permalänk
Skrivet av rezonen:

Okej! Kommer jag kunna ha höga/maxa tex gta iv,far cry 2 ,dirt 2

Utan problem!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

HJÄLP!!! Nu har den hängt sig några gånger om jag bara har musik på eller bra sitter o surfar Hjälp tack

Permalänk

Låter som samma problem som jag har. Dock har jag en sprillans ny dator.
Men den låser sig oftast när jag bara sitter och idlar, surfar, dylikt. Ej när jag spelar krävande spel.

Ska nog installera om Windows. Känns som den bästa lösningen.

Permalänk
Medlem

flippe_89:
Ja, Det är enda sättet att vara säker att felet inte är i Windows. Helst också passa på att samtidigt ta bort och skapa nya partitioner som (snabb) formateras. Är man verkligen lat kan man koppla ur sina nuvarnade hårddiskar och låna/köpa en annan som man experimenterar med.