Låsa upp en kärna på Athlon II X3 prolle

Permalänk

Låsa upp en kärna på Athlon II X3 prolle

Tjena!

Har hängt här ett tag nu o lärt mig massa nytt om datorer.

Köpte en AMD Athlon II X3 prolle för snart en månad sen och jag undrar om
man kan låsa upp den fjärde kärnan samt vad som kan hända om något går fel.

MvH

Visa signatur

Fractal Design Nano S - Asus Z170I Pro Gaming - Asus 1060 OC - 8GB Kingston Hyper X - 250GB Samsung 850 Pro

Permalänk
Medlem

Du kan låsa upp den om moderkortets BIOS har en funktion som i de flesta fall heter ACC (advanced clock calibriration).

Det värsta som kan hända är att kärnan faktiskt är trasig/instabil (vilket den bör vara då den är avstängd) och då måste du reseta CMOS.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk

Okej, så den kan alltså gå sönder av det?

Visa signatur

Fractal Design Nano S - Asus Z170I Pro Gaming - Asus 1060 OC - 8GB Kingston Hyper X - 250GB Samsung 850 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1mike20:

Du kan låsa upp den om moderkortets BIOS har en funktion som i de flesta fall heter ACC (advanced clock calibriration).

Det värsta som kan hända är att kärnan faktiskt är trasig/instabil (vilket den bör vara då den är avstängd) och då måste du reseta CMOS.

Nej du behöver inte alls reseta CMOS, Det ända är att om kärnan är instabil är att du troligen kommer få BSOD, och då är det bara gå in i Bios igen och ta bort/Stänga av funktionen du precis tryckte på, tar max 5 min om man vet vad man gör..

Mvh Jonssown

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Entusiast
Skrivet av k.severikangas:

Okej, så den kan alltså gå sönder av det?

Nej den går inte sönder, Antingen så har du tur och kärnan funkar korrekt, eller så har du otur och får Bluescreen, Och som jag sade tidigare, Det är bara gå in och stänga av funtionen igen så blir det bra igen
Såvitt jag vet så kan INGET gå sönder.
//Jonssown

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Nej, den kan inte gå sönder av det. Om datorn inte skulle starta efter upplåsningen så kollar du i moderkortets manual hur man resetar CMOS, brukar vara en jumper man byter plats på. Eller så plockar du spontant ut batteriet som sitter på moderkortet i en sisådär halvminut.

Om upplåsningen skulle misslyckas så kan det också bero på att volten till processorn är för låg för att orka driva en extra kärna, då kan du behöva höja volten och det är då processorn kan gå sönder.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Inget går sönder, det är ju moderkortstillverkare som har lagt till den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k.severikangas:

Tjena!

Har hängt här ett tag nu o lärt mig massa nytt om datorer.

Köpte en AMD Athlon II X3 prolle för snart en månad sen och jag undrar om
man kan låsa upp den fjärde kärnan samt vad som kan hända om något går fel.

MvH

Ditt moderkort har ju den funktionen, bara testa
Vilken AMD Athlon II X3 har du?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Tack för alla snabba svar.

Ska förmodligen testa att låsa upp så fort jag har beställt mitt nätagg, då försöker jag nog samtidigt som
jag byter

Jag kör med ett X3 445.

Visa signatur

Fractal Design Nano S - Asus Z170I Pro Gaming - Asus 1060 OC - 8GB Kingston Hyper X - 250GB Samsung 850 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Inget går sönder, det är ju moderkortstillverkare som har lagt till den funktionen.

Bara för att man kan sätta spänningen till 1.8V på min processor på mitt moderkort betyder det inte att processorn inte tar skada av det.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k.severikangas:

Tack för alla snabba svar.

Ska förmodligen testa att låsa upp så fort jag har beställt mitt nätagg, då försöker jag nog samtidigt som
jag byter

Jag kör med ett X3 445.

Har du tur så får du en AMD Phenom II X4 B45 sen

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Okej

Nån som vet hur mkt "procent" chans för att klara det de är?
Blev lite nyfiken

Visa signatur

Fractal Design Nano S - Asus Z170I Pro Gaming - Asus 1060 OC - 8GB Kingston Hyper X - 250GB Samsung 850 Pro

Permalänk
Medlem

Vad har du för stepping på processorn?
Är det en Deneb kärna så är nog risken stor att det funkar.
Hade en X3 440 förut som gick att låsa upp till en Phenom B40 förut, men utan L3

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Vad har du för stepping på processorn?
Är det en Deneb kärna så är nog risken stor att det funkar.
Hade en X3 440 förut som gick att låsa upp till en Phenom B40 förut, men utan L3

Vet inte vad kärnorna heter XD elr vad stepping är

Kan inte såpass mycket om datorer än.

Visa signatur

Fractal Design Nano S - Asus Z170I Pro Gaming - Asus 1060 OC - 8GB Kingston Hyper X - 250GB Samsung 850 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Vad har du för stepping på processorn?
Är det en Deneb kärna så är nog risken stor att det funkar.
Hade en X3 440 förut som gick att låsa upp till en Phenom B40 förut, men utan L3

Den klockar bra också.

Skulle gissa på att chansen att hans X3 445 går att låsa upp till x4 är rätt stor men Deneb var det väll bara på dem tidiga varianterna (kan givetvis komma ihåg fel etc.) så möjligheten att låsa upp L3 är nog rätt liten.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Den klockar bra också.

Skulle gissa på att chansen att hans X3 445 går att låsa upp till x4 är rätt stor men Deneb var det väll bara på dem tidiga varianterna (kan givetvis komma ihåg fel etc.) så möjligheten att låsa upp L3 är nog rätt liten.

Det var väl du som köpte min X3 440?
Kommer inte ihåg exakt hur den klockade, men har för mig att den klockade jäkligt bra

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Det var väl du som köpte min X3 440?
Kommer inte ihåg exakt hur den klockade, men har för mig att den klockade jäkligt bra

Ja det stämmer bra, går stabil på 3,6ghz med stock kylaren (känns lite humor när man har ett antal kylare som bara ligger, men som saknar fästen för amd) och skulle bli förvånad om det inte går att klocka betydligt högre med en bättre kylare.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Ja det stämmer bra, går stabil på 3,6ghz med stock kylaren (känns lite humor när man har ett antal kylare som bara ligger, men som saknar fästen för amd) och skulle bli förvånad om det inte går att klocka betydligt högre med en bättre kylare.

3822Mhz funkar med 3900 startar den men inte stabil.

http://img69.imageshack.us/f/testfv.jpg/

Max tempen låg på 52 grader med Corsair H70 och Corsairfläktarna på 2000 rpm, 57 grader med Noctua NF-P12 fläktarna 1300rpm

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S