Utökat skrivbord, Skärm + TV, funkar inte!

Permalänk
Medlem

Utökat skrivbord, Skärm + TV, funkar inte!

Hej, jag har ett XFX Radeon HD6870 som jag brukar köra utökat skrivbord med på två skärmar och det funkar fint men när jag försöker köra utökat skrivbord med min Philips TV + en skärm så funkar det inte.

Skärmen sitter i DVI-porten på grafikkortet och TV:n sitter i HDMI porten.

Kör TV:n ensam så funkar den utmärkt, men varken utökat skrivbord eller kloning funkar TV+skärm, jag har prövat i både windows skärminställningar och i Catalyst Control Center och får bara felmeddelandet:

"Den här åtgärden stöds inte baserat på aktuell bildskärmskonfiguration".

Jag har även försökt ändra upplösning, men det hjälper inte.

Vad är felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Hej, jag har ett XFX Radeon HD6870 som jag brukar köra utökat skrivbord med på två skärmar och det funkar fint men när jag försöker köra utökat skrivbord med min Philips TV + en skärm så funkar det inte.

Skärmen sitter i DVI-porten på grafikkortet och TV:n sitter i HDMI porten.

Kör TV:n ensam så funkar den utmärkt, men varken utökat skrivbord eller kloning funkar TV+skärm, jag har prövat i både windows skärminställningar och i Catalyst Control Center och får bara felmeddelandet:

"Den här åtgärden stöds inte baserat på aktuell bildskärmskonfiguration".

Jag har även försökt ändra upplösning, men det hjälper inte.

Vad är felet?

Kanske är Hzen på TVn som kräver mindre Hz. Du får testa ändra Hz inställningar på bildskärmsinställningar, läs manualen för TVn och kolla vad för Hz den tar.

Brukar även va problem med just HDMI och DVI om man har dom i samtidigt och startar datorn. Datorn känner av HDMI som första prio och DVI som andra, så det blir bara bild på TVn då.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Kanske är Hzen på TVn som kräver mindre Hz. Du får testa ändra Hz inställningar på bildskärmsinställningar, läs manualen för TVn och kolla vad för Hz den tar.

Brukar även va problem med just HDMI och DVI om man har dom i samtidigt och startar datorn. Datorn känner av HDMI som första prio och DVI som andra, så det blir bara bild på TVn då.

Det konstiga är ju att den klarar av att köra TV:n ensam utmärkt, och då kör den ju på samma Hz som vid extended desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Det konstiga är ju att den klarar av att köra TV:n ensam utmärkt, och då kör den ju på samma Hz som vid extended desktop.

Oh, missade det. Ja, då är det skumt. Men kika vilken Hz den är när du kör den ensam, den kanske ändrar automatiskt till rätt då. T ex min TV klarar bara 60 Hz.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Både skärmen och TV:n kör 60 hz när man kör HD. Det verkar som kortet inte är kapabelt att köra 2 x HD extended

Permalänk
Medlem

Lyfter denna tråden igen då jag har samma problem.
Har ett HD6950 där min vanliga skärm sitter i dvi porten och försöker få min tv via hdmi att få extended eller cloned men både catalyst och win7 vägrar aktivera tvn som skärm 2.
kan trycka på utöka i menyn "skapa och arrangera skrivbord" men då säger den bara att det inte går baserat på aktuell bildskärms konfiguration.

Är det så dumt att kortet inte klarar båda samtidigt (verkar konstigt på ett såpass nytt kort)

Tacksam för svar!

Visa signatur

Chassi : Fractal Design Define Mini | Cpu : I5 2500k quad | Cpu kylare : Antec KÜHLER H2O 620 | MB : ASUS P8H67-M LE B3 | Ram : 4x2 GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 | GFX : XFX Radeon 6950 | HDD1 : Crucial m4 SSD 2.5" 64GB | HDD2 : Samsung spinpoint 500 GB | Ljudkort : Soundblaster X-Fi Xtreme

Permalänk
Medlem

Om grafikkortet har 2st DVI utgångar så delar en av dessa DVI utgångar på samma video signal som HDMI och det går inte att använda denna DVI utgång samtidigt med HDMI utgången.

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen är det något som har med hdcp att göra, är enheterna hdcp kompatibla och kopplade digitalt?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Hej, jag har ett XFX Radeon HD6870 som jag brukar köra utökat skrivbord med på två skärmar och det funkar fint men när jag försöker köra utökat skrivbord med min Philips TV + en skärm så funkar det inte.

Skärmen sitter i DVI-porten på grafikkortet och TV:n sitter i HDMI porten.

Kör TV:n ensam så funkar den utmärkt, men varken utökat skrivbord eller kloning funkar TV+skärm, jag har prövat i både windows skärminställningar och i Catalyst Control Center och får bara felmeddelandet:

"Den här åtgärden stöds inte baserat på aktuell bildskärmskonfiguration".

Jag har även försökt ändra upplösning, men det hjälper inte.

Vad är felet?

Jag hade samma problem häromdagen, med samma grafikkort. Dock löste jag detta genom att använda det översta DVI-uttaget till skärmen (hade tidigare kopplat skärmen till det undre utan att tänka på det) och HDMI till tvn.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade samma problem under veckan. Varken extended eller duplicate sceen fungerade. Bytte dvi-utgång på grafikkortet, hjälpte inte. Omistallerade drivrutiner och testade olika drivrutinsvresioner, hjälpte inte. Formaterade och började om från början, hjälpte inte.
Det som fick mitt system att vakna var att jag satte TVn som huvudskärm, valde extended desktop genom CCC och när detta var gjort började win+ p fungera igen för att använda mer än en skärm samtidigt.
Så nu är allt som det ska vara igen (med datorskärmen som huvudskärm).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled