Scythe uppdaterar grafikkortskylaren Setsugen

Permalänk
Melding Plague

Scythe uppdaterar grafikkortskylaren Setsugen

Japanska Scythe ger kylaren Setsugen bättre prestanda och bredare kompatibilitet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

intressant

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Kan man bara byta till en annan fläkt så skulle den nog kunna vara kalas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Setsugen" låter som ett japanskt försök till att säga "Skit sugen" .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Recension här:
http://www.fudzilla.com/reviews/item/20999

Verkar inte så dum - speciellt om man slänger på en bra 120x25 mm fläkt på den! Lite dumt att det inte hänger med några klämmor som passar med en vanlig 25mm fläkt dock. Man får köra buntband eller liknande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Recension här:
http://www.fudzilla.com/reviews/item/20999

Verkar inte så dum - speciellt om man slänger på en bra 120x25 mm fläkt på den! Lite dumt att det inte hänger med några klämmor som passar med en vanlig 25mm fläkt dock. Man får köra buntband eller liknande.

Eller min Delta på 2,5A

Permalänk

Sötsugen? Inget för den bantande alltså ;P

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

den ser enorm ut jämfört med kärnan.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Hmm, skulle ju kunna vara intressant. Hur jobbigt är det att byta gpu-kylare? Och hade det hjälpt något om man t.ex. har problem med ljud/värme från 2x 6870 i CF som sitter lite för nära varandra (på ett asus sabertooth x58)?

Permalänk
Medlem

Hur hade den där tunna fläkten presterat som chassifläkt tro?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Hur hade den där tunna fläkten presterat som chassifläkt tro?

Inte så bra. Den flyttar helt enkelt för lite luft jämfört med normalstora.

Vilket är så jag skulle använda setsugen 2 med normalstor fläkt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

"Setsugen" låter som ett japanskt försök till att säga "Skit sugen" .

Skrivet av Darkst@r:

Sötsugen? Inget för den bantande alltså ;P

Jag läste Get Sugen =D

OnT: den kan väl inte kyla resten av kortet så bra? då den inte har kontakt med de andra komponenterna?
t.ex arctic-cooling-accelero-xtreme som har kontakt med minnen.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av KKay:

Hur hade den där tunna fläkten presterat som chassifläkt tro?

Nyss testad i stor 120mm fläkt test, gick väl lite sådär kan man säga.:)
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120mm-fan-ro...

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

OnT: den kan väl inte kyla resten av kortet så bra? då den inte har kontakt med de andra komponenterna?
t.ex arctic-cooling-accelero-xtreme som har kontakt med minnen.

Hur menar du? Accelero extreme har separata kylflänsar för minnena den med:
http://www.nordichardware.se/cooling/40221-accelero-xtreme-58...
(en per "rad" med minnen på Acceleron, istället för en per minneskrets på Setsugen förvisso)

Jag misstänker nog för den delen att det är bättre att minnena inte sitter på samma kylblock som själva GPU:n. Skulle de göra det tror jag bara de skulle bli varmare, då GPU:n värmer upp kylblocket till högre nivåer än vad minnena skulle komma upp i själva.

Skrivet av Flygfisk:

Och hade det hjälpt något om man t.ex. har problem med ljud/värme från 2x 6870 i CF som sitter lite för nära varandra (på ett asus sabertooth x58)?

Njae, här riskerar nog fläkten hamna typ lika nära det undre kortet? Svårt att säga exakt dock. (och dessutom blåser den ju inte denna kylare luften ur lådan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja, nog blev man lite setsugensugen alltid.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Haha läste fetsugen först Fy för trötta ögon

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av KKay:

Hur hade den där tunna fläkten presterat som chassifläkt tro?

Yeah fläktarna är verkligen inte mycket att hänga i granen. Har haft tre sådana (som chassifläktar i ett p183) och de låter skitmycket och flyttar knappt någon luft alls. UNDVIK om du inte absolut måste ha så smala fläktar.

Jag skyller på dålig research och dålig lagerstatus till varför jag köpte dem i första läget.

Stavfel
Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hur menar du? Accelero extreme har separata kylflänsar för minnena den med:
http://www.nordichardware.se/cooling/40221-accelero-xtreme-58...
(en per "rad" med minnen på Acceleron, istället för en per minneskrets på Setsugen förvisso)

Jag misstänker nog för den delen att det är bättre att minnena inte sitter på samma kylblock som själva GPU:n. Skulle de göra det tror jag bara de skulle bli varmare, då GPU:n värmer upp kylblocket till högre nivåer än vad minnena skulle komma upp i själva.

Njae, här riskerar nog fläkten hamna typ lika nära det undre kortet? Svårt att säga exakt dock. (och dessutom blåser den ju inte denna kylare luften ur lådan)

Jaha, det var nog bara jag som missade att den hade separata kylflänsar, och det var det jag menade med Accelero, att den hade kylflänsar för minnen, men på bilden såg det ut som om det bara var själva GPU flänsen som fanns, inte de man fäster på minnena.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk

Är det bara jag som vill ha någon typ av sinnesjuk lösning, tänk er xigmatech thor hammer typ av kylfläns.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Är det bara jag som vill ha någon typ av sinnesjuk lösning, tänk er xigmatech thor hammer typ av kylfläns.

Hehe, svårt att få in i ett chassi, men nog vore det tufft

Nått jag skulle vilja se är ett crazy scratchbygge av nån moddare, som med hjälp av pci-e riser för grafikkortet gör att att grafikkortet hamnar i linje med moderkortet, så man kan modda på en CPU-towerkylare (samma som sitter på CPU:n då förstås)

Bara lösa problemet att kyla VRM:erna som kvarstår då antar jag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den här verkar intressant av flera anledningar:
- Det är en utpräglad lågprofilkylare, som bara tar upp en extra slot. Inte många tredjepartskylare klarar det.
- Den verkar klart effektivare än sin föregångare, eftersom fläkten nu blåser luften mot kortet (RAM och VRM) i stället för att suga luften därifrån.
- Den skall passa till Radeon HD5770. Detta är den andra tredjepartskylare jag stöter på som har den förmågan.

För den som varken har HD5770 eller krav på tunn kylare finns många bättre alternativ, men jag som har en HD5770 har inte mycket att välja på.

/Olle