Cooler Master Turbine Fan lovar högt luftflöde, låg ljudnivå

Permalänk
Medlem

Väntar tills SPCR får tag på några och visar vad dom egentligen går för

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

800RPM modellen verkar ju faktiskt ganska lovande. om 13dB är lagom lågt...

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

800RPM modellen verkar ju faktiskt ganska lovande. om 13dB är lagom lågt...

Specifikationerna där stämmer knappast. Därför man väntar tills SPCR har recenserat fläktarna

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

heh, börjar bli lite rakhyvlar över det hela.
16 blades!!!1!one!!!

Najs att stoppa in ansiktet i datorn på morgonen och vara renrakad efter 5 sek. Likaså när man ska klippa sig!

Skrivet av rabiesekorre:

Hoppas denna är på samma nivå som GT fläktar. Med tanke på att GT fläktarna knappt existerar på marknaden så kan det vara en bra ersättare.

Är de på väg bort?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

en vild gissning är att sweclockers inte kommer göra ett fläkttest då de inte mäter ljudnivå på t.ex. grafikkort osv med resonemanget "utrustningen är för dyr..."

Permalänk
Medlem

Väntar på att SPCR, som endel andra, skall köra lite fläkttester för att se hur ljudnivån är.

Skrivet av LoTex94:

skulle faktiskt vilja ha ett fläkttest här på swec!

Skulle vara trevligt, men det är inte det enklaste att göra ett heltäckande test. Ljudnivå, ljudbild(frekvens, motorljud, vibrationer saker som varje människa upplever olika), tryckmätning(för radiatorer etc.), flödesmätningar (för chassi etc.). Och rätt utrustning kostar mycket flis...

Skrivet av LoTex94:

Se om nochtuas fula verkligen är något att ha !

Det vet vi redan att de är inget att ha...

Skrivet av woobiin:

en vild gissning är att sweclockers inte kommer göra ett fläkttest då de inte mäter ljudnivå på t.ex. grafikkort osv med resonemanget "utrustningen är för dyr..."

Tror du har en poäng där

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut i alla fall, stör mig på att dom inte har siffror på startvolten på hemsidan...har man dom över 1000rpm så kanske man vill sänka dom lite med fläktkontroller eller varför inte sänka 800rpm fläkten ytterligare om den visar sig flytta bra med luft.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

http://www.kitguru.net/components/cooling/zardon/cooler-maste...

KitGuru lade ut en , där fläkten inte inverkade någonting på deras instrument. Då hade de 21.8 DB i rummet

Wow! Och inte speciellt dyr heller. Vill ha i mitt nästa bygge!

Här är ytterligare ett test där dom bekräftar att den är tyst:
http://www.vortez.co.uk/articles_pages/cooler_master_turbine_master_mach_0_8_fan_review,1.html

Permalänk
Medlem

Kanske kan va nått att kasta in i nybygget. när tror ni den kommer finnas att köpa? inte nån pappers lansering hoppas jag.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på Aerocool?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Sant!

skulle faktiskt vilja ha ett fläkttest här på swec!
Se om nochtuas fula verkligen är något att ha !

Precis! SweC får fan i mig ordna ett stort fläkt test

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobled:

Bara jag som tänker på Aerocool?

Tänkte me på de chassit;)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Skulle också vilja ha en databas över fläktar. Finns det ens nåt liknande nu?

Skapade en tråd för nåt år sen där jag frågade varför fläkt x inte var populärast av alla o då fick man veta att dbnivåerna säkerligen var gjorda på olika sätt så det var värdelöst.

O man behöver inte massa utrustning (när det gäller luftkylning iaf.)
Man tar bara en standarddator, trycker i en fläkt o lyssnar o kollar hur mycket tempen i chassit sjunkit. Sen byter man fläkt o köra samma grej igen....
Men då ska det vara ett riktigt chassi som man har på golvet (som alla har) o inte SweCs konstiga chassi de har på bordet.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Skulle också vilja ha en databas över fläktar. Finns det ens nåt liknande nu?

Skapade en tråd för nåt år sen där jag frågade varför fläkt x inte var populärast av alla o då fick man veta att dbnivåerna säkerligen var gjorda på olika sätt så det var värdelöst.

O man behöver inte massa utrustning (när det gäller luftkylning iaf.)
Man tar bara en standarddator, trycker i en fläkt o lyssnar o kollar hur mycket tempen i chassit sjunkit. Sen byter man fläkt o köra samma grej igen....
Men då ska det vara ett riktigt chassi som man har på golvet (som alla har) o inte SweCs konstiga chassi de har på bordet.

Så enkelt är det ju inte riktigt...
Man vill ju veta hur många CFM och hur högt den låter. Sedan jämför man med andra fläktar. Även startvolt, rotationshastighet osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Arginj

Citat:
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rabiesekorre
Hoppas denna är på samma nivå som GT fläktar. Med tanke på att GT fläktarna knappt existerar på marknaden så kan det vara en bra ersättare.

Arginj's svar

Citat:

Är de på väg bort?

Mailade och frågade Inet.se för några månader sedan "Fläkten har inte utgått men Scythe verkar ha problem med tillverkningen och kan tyvärr inte ge något datum då de kan leverera"

Har kommit ihåg det som att de svarade med att de skulle komma till vintern, skrev det som så i en annan tråd men visade sig att jag hade fel.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

129 kr på webhallen. Framgår dock inte vilken rpm

http://www.webhallen.com/hardvara/127939-cooler_master_chassi...

Permalänk
Medlem

Vi lär få vänta på en recension från SPCR, eftersom de för närvarande inte har en testutrustning de är nöjda med (enligt inlägg tre i den här tråden).

"Turbinerna" verkar i alla fall passa som hand i handske för vad jag behöver till min väl dammfiltrerade datorlåda.

Korrigering: Efter att ha läst en spansk recension av fläkten (långsammaste versionen) har jag konstaterat att den inte riktigt håller vad den lovar.

Den kan mycket väl vara ganska tyst och leverera ett relativt stort luftflöde i fri luft, men den är inte alls "stark". Dessutom är den med sin "halvöppna" konstruktion usel på att suga luft genom en restriktion typ dammfilter eller kylfläns.

/Olle

Läste en recension och kollade noggrannare på fläkten.
Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

129 kr på webhallen. Framgår dock inte vilken rpm
http://www.webhallen.com/hardvara/127939-cooler_master_chassi...

Jodå, artikelnummret R4-TMBB-08FK-R0 skvallrar om att det är den långsammaste versionen på 0,8 krpm.

/Olle

Permalänk
Medlem

asså det känns som att inget av företagen som tillverkar fläktar någonsin anställt en aerodynamikingengör... jag menar om dom anställt folk som kunde nått så skulle väll rimligtvis fläktarna se typ lika dana ut... nu känns det mera som att det e någon som sitter och bara "jag har en vision, många blad, många många blad... det kommer bli jättehäftigt och sälja som smör, desto fler blad desto bättre försäljning"...

personligen saknar jag bra radialfläktar för datorändamål... dom fixar mycket högre tryck så man eventuellt skulle kunna använda ordentliga damfilter utan att förlora 50% av luftflödet...