Rösta fram din favoritbakgrundsbild!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Förmodligen 1 tusenlapp tror jag, dyrt som attans är det iaf.

Priset för en license av adobe (Vet inte om alla program medflöljer) kostar ca 10 000 kronor.

mjo, cad hade väll licens på 50000kr för 5-10 år sedan, adobe vill jag inte tänka på (speciellt master suite ), mycket microsoft finns på msdnaa för mej iaf som tur är, dock får man inte använda den längre än man studerar har jag för mig, blir till att regga sig på nån kurs lite då & då heh. dagens mjukvara är riktigt tokdyr, yngre pers & studenter har ju ingen chans...

Permalänk
Medlem

Idag med låg inkomst kan man verkligen inte bli autodidakt

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Idag med låg inkomst kan man verkligen inte bli autodidakt

satans vad dyrt trodde detlåg på ca 500-600 kr om året

Permalänk

nu så har jag laddat ner vesionen för c# och så här står det när jag klickar på program.cs

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Windows.Forms;

namespace WindowsFormsApplication1
{
static class Program
{
/// <summary>
/// The main entry point for the application.
/// </summary>
[STAThread]
static void Main()
{
Application.EnableVisualStyles();
Application.SetCompatibleTextRenderingDefault(false);
Application.Run(new Form1());
}
}
}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

yes, du har startat ett windows form projekt, dvs ett sådant som det ser ut i windows bland anant med knappar, listrutor osv. om du öppnar form1 som finns i listvyn ska du se ett tomt fönster, där ska du kunna droppa knappar och grejer från ett verktygsfält. koden jag klistrade in kommer inte att funka i det projektet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

nu så har jag laddat ner vesionen för c# och så här står det när jag klickar på program.cs

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Windows.Forms;

namespace WindowsFormsApplication1
{
static class Program
{
/// <summary>
/// The main entry point for the application.
/// </summary>
[STAThread]
static void Main()
{
Application.EnableVisualStyles();
Application.SetCompatibleTextRenderingDefault(false);
Application.Run(new Form1());
}
}
}

Som ovanstående skrev så är det en "Windows Forms Application", ta "Console Application" istället så ska du se att du kan börja koda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

java kanske vore något om man ska köra i browsern som applet, men nätverk fungerar väll inte då.

Jo men det är ett helvete, två i min klass har det som en del av deras projektarbete.

Själv började jag med Java på gymnasiet (räknar inte grundläggande HTML och PHP) och tycker att det är behändigt. Tacksamt att skriva enklare grafik till det med. I slutet på programmering B så gjorde jag ett kortspel (hjärter och poker), en annan skrev ett enklare tower defense spel.

Men Java eller C# skulle jag börja med, helst med diskret matematik till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jo men det är ett helvete, två i min klass har det som en del av deras projektarbete.

menar du att javaapplets är ett helvete, eller att det fungerar med nätverk?

Permalänk
Medlem

Jag tycker garanterat Game Maker, jag har använt det i flera år och jag tycker det är lätt att använda och man behöver inte kunna programer någonting!

PS: Jag har gjort flera spel med det!

Visa signatur

Man köper inte sitt hus, man köper sina grannar...

Permalänk
Skrivet av Villor:

Som ovanstående skrev så är det en "Windows Forms Application", ta "Console Application" istället så ska du se att du kan börja koda

Men jag kan inte en enda liten kod:(
Det jag undrar är hur jag lär mig dem o.s.v?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

böcker, google & msdn, 99% engelska dvs
console project rekommenderade jag så du inte behöver tänka på annat än kod till att börja med, börja med enkla grejer som att skriva ut text, ta input från tangenter osv (som mitt exempel)...

nu vet du hur man startar projekten, nu börjar ditt eget arbete
skansholms böcker är på svenska om du vill ha grundläggande, annars får du googla efter någon svensk som skrivit nån tutorial (vilket är smått ovanligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Då är det i consolen du ska börja!
Finns mycket tutorials på console appar där ute!

Permalänk
Medlem

menar du att javaapplets är ett helvete, eller att det fungerar med nätverk?

Nätverk fungerar samt är ett helvete. Java applets är tacksamt

Permalänk

men det är console som gäller när man programmerar inte "Windows Forms Application"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Nätverk fungerar samt är ett helvete. Java applets är tacksamt

aha, man lär sig något nytt varje dag heh
applets gillar jag iaf, väldigt nice nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

men det är console som gäller när man programmerar inte "Windows Forms Application"

console = dosfönster, du vet sån med svart bakgrund & vit text (här bör man börja, går att göra snake!)
form = fönster i princip med knappar, rullistor, inputboxar och sånt...

C#: snake i consolefönster (edit, kan tillägga att jag styr masken med min htctelefon över bluetooth):

Permalänk
Medlem

Youtube är en riktigt bra källa för tutorials! Är ju lättare att förstå om du både får bild och ljud!

Bara söka på: (vilket språk du vill lära dig) tutorials for beginners.

Permalänk

Jag tror det får bli att köpa "Viusal C# 2008 in 24 hours". den tycker jag verkar bra.

Permalänk
Medlem

du kanske kan börja & skumma lite här:
http://www.csharp-station.com/Tutorial.aspx
http://csharp.net-tutorials.com/basics/hello-world/

bara rulla ner eller klicka next tills de börjar snacka om något viktigt
är nog inte helt nödvändigt att harva texten, kolla in kodexemplen ist först.

Permalänk

jag tror att jag börjar med att lära mig HML, Python, CSS som är lättare. För att få flyt på det hela. Sedan ger jag mig på C# när jag kan mer.

Permalänk
Medlem

html och css är är dock ingen programmering över huvud taget, dom är inte ens relaterade, men html & css för webbsidor kan vara kul ändå

Permalänk

Men är Python och c# ungefär likadana eller är det stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Men är Python och c# ungefär likadana eller är det stor skillnad

jag har aldrig lärt mig python och lär aldrig behöva
så svaret på din fråga är: ingen aning

Permalänk
Hedersmedlem

Python är iaf riktig programmering och det är bra att lära sig det tänkandet.

Permalänk
Medlem

Skriver för att hitta tillbaka.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig lärt mig python och lär aldrig behöva
så svaret på din fråga är: ingen aning

Känns som en onödig omväg. Att lära sig ett annat språk för att lära sig allmän programmering? Då kan man lika bra lära sig C# (som enligt mig är lättare och kraftfullare än Python/Java/C++), som han förmodligen kommer använda med XNA i framtiden.

Permalänk
Medlem

När jag började programmera vid 14 års ålder använde jag en basic-dialekt vid namn "BlitzBasic", som senare har utvecklats till "Blitz3D" och "BlitzMax", väldigt enkla men ändå kraftfulla språk som man lär sig på nolltid
Jag kan rekommendera "BlitzMax" då jag fortfarande använder det för att slänga ihop snabba prototyper på applikationer eller spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

När jag började programmera vid 14 års ålder använde jag en basic-dialekt vid namn "BlitzBasic", som senare har utvecklats till "Blitz3D" och "BlitzMax", väldigt enkla men ändå kraftfulla språk som man lär sig på nolltid
Jag kan rekommendera "BlitzMax" då jag fortfarande använder det för att slänga ihop snabba prototyper på applikationer eller spel

Jag började programmera när jag var 15 på teknikprogrammet på gymnasiet, runt 2000 dvs, har varit en hobby sedan dess även fast man studerat samtidigt. Vi började med c++ fast i princip med mestadels c-kod, sedan var det nån version av vb med enkla forms har jag för mig där man skulle ha nån knapp, meny osv som beräknade radie och volym, samt bytte färg på grejer, tror det var minst en a och b kurs, kanske c till&med.

Har aldrig hört talas om blitz faktiskt
I början skrev man prototyperna i språket man kunde bäst, men har på senare tid gått över till c#, vilket är anledningen till rekommendationen till TS

Permalänk
Medlem

Du kan alltid kolla upp gamedev.net, de hade en workshop här om året i C#.

http://www.gamedev.net/forum/83-c-workshop/

Den går i princip ut på att göra ett text baserat spel, vilket kan vara en bra grund, då grafik har en tendens att explodera i matematik, vilket kan vara tufft innan högskola. 2D är väl lättare, men blir en del med kollisionskontroller osv.

Personligen är jag totalt värdelös när det kommer till det estetiska, så ja... inte blir det vackert iallafall.

Permalänk
Medlem

Måste slå ett slag för Flash/actionscript, mkt bra verktyg för att lära sig programmera då du fort, utan att behöva pilla på OpenGL eller såna knasigheter kan får saker att röra sig på skärmen :), Och det blir lite roligare en bara textäventyr.

Men först å främst så skulle jag säga att strunta i att lära dig något programmeringsspråk, lär dig programmera.
Med det menar jag att du börjar med att läsa på om fundamentala principer i programmering (if-satser, for-loopar, while, variabler o.s.v.).
på så sätt lär du dig hur du skall tackla problem du stöter på.

När man lärt sig dessa är det bara att lära sig hur "det skall se ut" (syntax).

På gymnasiet gick jag "media/spelutveckling" och lärde mig alla grunder i flash, därför rekommendrar jag det. Dock hade jag ingen direkt litteratur, så det kan jag inte ge några tips där.