Bara till att trycka in ramminnena i moderkortet?

Permalänk
Medlem

Bara till att trycka in ramminnena i moderkortet?

Tja,
Behöver lite akuthjälp.
På moderkortet jag troligtvis kommer att köpa finns det fyra slots för ramminnen. Är det någon skillnad på dom 2 vita och dom 2 blåa i detta fallet, eller kan jag sätta i minnena direkt i dom?

Moderkort: http://www.inet.se/artikel/1901027/gigabyte-ga-880gm-ud2h
RAM: http://www.inet.se/artikel/5315032/corsair-4gb-2x2gb-value-se... x2
Hela paketet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/152656/2011-01-26

Kommer det "Flaska" i och med att jag har så hög RAM om man jämför med dom andra komponenterna om ni fattar?
Ge tips på om ni har något bättre förslag!
TACK!

Permalänk

I just detta moderkort så skall minnena sättas i från processorn räknat.
Alltså i de två blå i första hand (DDR3_1 + DDR3_2).

Nej jag fatta inte vad som skulle 'flaska' .

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

I just detta moderkort så skall minnena sättas i från processorn räknat.
Alltså i de två blå i första hand (DDR3_1 + DDR3_2).

Nej jag fatta inte vad som skulle 'flaska' .

flaska, asso, en komponent blir för OP så hela systemet börjar svaja, som vatten i en flaska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wall_E:

flaska, asso, en komponent blir för OP så hela systemet börjar svaja, som vatten i en flaska.

du behöver inte tänka så om moderna minnen, ram flaskar bara om du har för lite minne som 1gb istället för 4gb i windows 7, men tex 1333mhz eller 1600 mhz gör ingen märkbar skillnad alls, kolla runt på lite tester;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

HAn förstår vad Flaska betyder kompis.

Han bara menade ungeför som, Vad fan finns det att flaska? Förstår du?;D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wall_E:

flaska, asso, en komponent blir för OP så hela systemet börjar svaja, som vatten i en flaska.

Ehhh, va?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Wall_E:

flaska, asso, en komponent blir för OP så hela systemet börjar svaja, som vatten i en flaska.

Hehehe... nej, systemet kommer inte att bli instabilt. Minne och moderkort är båda för 1333MHz.
Det är processorn som styr upp det hela via BIOS.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wall_E:

flaska, asso, en komponent blir för OP så hela systemet börjar svaja, som vatten i en flaska.

Är det bara jag eller har jag lärt mig att flaska/flaskhals är för att en komponent är lit sämre än alla andra och därför blir det en flaskhals (som är smalare än själva tanken) varav det blir svårt att pressa mycket grejer genom flaskhalsen om den nu är så liten.

Så lärde jag mig det, inte om något svajjande vatten ;o.

Btw min flaskhalsbeskrivning sög jag vet :3, inte det lättaste att förklara för mig,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Är det bara jag eller har jag lärt mig att flaska/flaskhals är för att en komponent är lit sämre än alla andra och därför blir det en flaskhals (som är smalare än själva tanken) varav det blir svårt att pressa mycket grejer genom flaskhalsen om den nu är så liten.

Så lärde jag mig det, inte om något svajjande vatten ;o.

Btw min flaskhalsbeskrivning sög jag vet :3, inte det lättaste att förklara för mig,.

Flaskhals är just det, en komponent som drar ner hela systemet. Så som GPUer kan göra i exempelvis 3d spel. Som kan vara just halsen i en flaska som minskar totala flödet..

Anyway. Angående slots så står det på moderkortet var man skall ha dem. Vissa säger närmast processorn eftersom man får minst latency mot de som är längre ifrån. Men vissa tillverkare har annorlunda så bara öppna manualen och läs.

Prestanda mellan 1333 och 1600 ganska försumbar. Men när man köper 4st är det bäst att de är IDENTISKA. En annan femma är att de inte kanske kommer köras i optimala hastighet. Varierar från CPU till CPU om den orkar köra fler än 2 kanaler på högsta hastighet.
Har du tur får du köra dem i 667 mhz på alla fyra annars får du kanske sänka till 533 eller lägre mhz

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Flaskhals är just det, en komponent som drar ner hela systemet. Så som GPUer kan göra i exempelvis 3d spel. Som kan vara just halsen i en flaska som minskar totala flödet..

Anyway. Angående slots så står det på moderkortet var man skall ha dem. Vissa säger närmast processorn eftersom man får minst latency mot de som är längre ifrån. Men vissa tillverkare har annorlunda så bara öppna manualen och läs.

Prestanda mellan 1333 och 1600 ganska försumbar. Men när man köper 4st är det bäst att de är IDENTISKA. En annan femma är att de inte kanske kommer köras i optimala hastighet. Varierar från CPU till CPU om den orkar köra fler än 2 kanaler på högsta hastighet.
Har du tur får du köra dem i 667 mhz på alla fyra annars får du kanske sänka till 533 eller lägre mhz

Okey tack för alla svar, ni andra med Kom bara på tanken om jag hade 8gb i RAM och kanske lite klenare cpu så skulle systemet rubbas, ELLER NÅTT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wall_E:

Okey tack för alla svar, ni andra med Kom bara på tanken om jag hade 8gb i RAM och kanske lite klenare cpu så skulle systemet rubbas, ELLER NÅTT!

Det kan vara en flaskhals som förklarades enl ovan. Överklockar du minnena över 1333MHz så kan minneskontrollern på processorn agera som en flaskhals då denna inte jobbar lika snabbt som minnena. Då kan man överklocka även minneskontrollern. Däremot blir inte systemet instabilt av detta på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Flaskhals är just det, en komponent som drar ner hela systemet. Så som GPUer kan göra i exempelvis 3d spel. Som kan vara just halsen i en flaska som minskar totala flödet..

Anyway. Angående slots så står det på moderkortet var man skall ha dem. Vissa säger närmast processorn eftersom man får minst latency mot de som är längre ifrån. Men vissa tillverkare har annorlunda så bara öppna manualen och läs.

Prestanda mellan 1333 och 1600 ganska försumbar. Men när man köper 4st är det bäst att de är IDENTISKA. En annan femma är att de inte kanske kommer köras i optimala hastighet. Varierar från CPU till CPU om den orkar köra fler än 2 kanaler på högsta hastighet.
Har du tur får du köra dem i 667 mhz på alla fyra annars får du kanske sänka till 533 eller lägre mhz

btw, tycker du jag ska satsa på 1333 eller 1600 MHz minnen? Det skiljer 40 kr dom emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wall_E:

btw, tycker du jag ska satsa på 1333 eller 1600 MHz minnen? Det skiljer 40 kr dom emellan.

Ptja du, om det skiljer 40.- kan du ju ta 1600mhz

Det hade jag gjort

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wall_E:

flaska, asso, en komponent blir för OP så hela systemet börjar svaja, som vatten i en flaska.

Det var en ny förklaring till "flaska"
Annars brukar det ju vara en kortform för "flaskhals", en komponent som är märkbart svagare än dom andra och därmed håller tillbaka den totala prestandan.

Edit: Lista över saker jag aldrig lär mig:
1. läs hela tråden innan jag svarar, även om den är färsk

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds